Avatar billede grinderslev Praktikant
31. januar 2003 - 21:45 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Deling af FWA forbindelse.. Hvordan???

Hvordan deler jeg smartest en Sonofon FWA internet forbindelse mellem flere PCer, uden at skulle ud og købe hardware??? Jeg har en Win2K server og 4 klienter.

Jeg har før delt en ADSL forbindelse med ICS, men det kan jeg ikke rigtigt få til at virke...
Avatar billede semey Nybegynder
31. januar 2003 - 23:02 #1
Da ip info fra din FWA forbindelse er public, bør du minimum sætte et netkort i din 2000 server, og så kigge på Microsft ISA server.
Jeg vil til dit lille netværk kigge på de små firewall bokse som dlink, 3com og andre laver.
Avatar billede semey Nybegynder
31. januar 2003 - 23:03 #2
Dine klienter skal selvfølgelig have gataway til 2000 serveren, eller den firewall du måtte vælge, du skal benytte et privat netværk f.eks 192.168.1.0/255.255.255.0
Avatar billede grinderslev Praktikant
31. januar 2003 - 23:38 #3
Jeg bruger BlackICE firewall på serveren, og kører med netop de IP-adresser som du beskriver. Jeg har haft det oppe at køre med både ADSL og ISDN, men kan ikke finde ud af af dele FWA klienten.
Avatar billede grinderslev Praktikant
31. januar 2003 - 23:39 #4
Glemte vist at nævne... der sidder 2 netkort i serveren, en til internt LAN og en til externt brug.
Avatar billede semey Nybegynder
01. februar 2003 - 09:34 #5
Dvs at du har det ene netkort fobundet til FWA ethernet stikket ?
Du har enten fået en statisk ip info eller en dynamisk ip info, hvis den er statisk så skal du indtaste disse informationer på netkortet ud mod FWA'en.
Når du tester så slå lige din firewall fra.
Har du routing etableret.
Hvis du sidder med en adresse på det "interne" netkort kan du så pinge serveren eks. hvis den har "192.168.1.2" kan du dernæst pinge det netkort som har FWA ip adresse ?
Prøv evt at pinge ud til de 2 netkort fra serveren, det skal jo virke, fra serveren kan du da pinge din pc på det interne net ?, kan du pinge FWA routeren/gatewayen ?
Hvis du kan pinge fra serveren ud til enheder på begge netkort men ikke igennem kan det være fordi du ikke har routing, eller at du mangler at slå NAT funktion til.
Idet tilfælde hvor FWA siden er public, vil din fwa router se din interne ip adresse som afsender, når du ikke benytter NAT.
Avatar billede grinderslev Praktikant
01. februar 2003 - 19:58 #6
Jeg kan godt pinge det yderste netkort, men kan ikke gå igennem fra andre klienter.

Til min FWA opkobling, skal man installere en PPPoe klient. Den har jeg også prøvet at dele/NATte, det virker heller ikke.... den kan pinges, men jeg kan ikke gå igennem med andre maskiner end den den er installeret på.

Jeg overvejer nu at installere Winroute, en software router, eller om jeg skal købe en billig router. Men jeg ville nu helst hvis jeg kunne dele forbindelsen igennem min server, da det var den billigste løsning. (På den anden side nok ikke den sikreste.)
Avatar billede grinderslev Praktikant
02. februar 2003 - 03:03 #7
Har nu bestilt en router der understøtter PPPoe, så jeg regner med at have løst problemet, selvom det ikke var den løsning jeg var ude efter.