Avatar billede beaviz Nybegynder
31. oktober 2000 - 15:31 Der er 23 kommentarer og
3 løsninger

Hvornår er musik ulovlig?

Jeg har ofte tænkt på hvornår musik er ulovlig i forbindelse med kopiering/efterligning.
En digital kopi 1:1 er som det er nu ulovlig.
Men hvad med:
En midi version?
Lyttet af og skrevet på papir?
Lyttet af og transponeret og indspillet igen?
Når man nynner et stykke musik offentligt?
Hvis man bruger en del af et andet nummer (sampling eller bare noterne)?

Og hvad med koda?
Avatar billede bacardil Nybegynder
31. oktober 2000 - 15:34 #1
Så længe man er i besiddelse med musik man ikke har betalt for.

;o)
Avatar billede beaviz Nybegynder
31. oktober 2000 - 15:38 #2
På arbejde nynner jeg en del musik jeg ikke har betalt for... er jeg så ulovlig? :)
Avatar billede keysersoze Guru
31. oktober 2000 - 15:39 #3
nej - for du er ikke digital ;o)
Avatar billede beaviz Nybegynder
31. oktober 2000 - 15:41 #4
måske manglede der et spørgsmål: Hvor går grænsen mellem kopieret fra og inspireret af?
Avatar billede blood Nybegynder
31. oktober 2000 - 15:45 #5
Hvis musik er digital kopieret er det ulovlig
Og hvis der er analog kopiret er der ikke ulovlig

lige et hint til alle der bruger mp3

når man laver en mp3 sang fra en cd

så i de fleste programmer kan man vælge om man vil kopier analog eller digital

der vælger i bare analog så er en sang ikke ulovlig og lyd kvaliteten er næsten lige så god
Avatar billede beaviz Nybegynder
31. oktober 2000 - 15:53 #6
blood: jeps, præcis som jeg skrev i spørgsmålet.... hmm... hmm...
Avatar billede denboj Nybegynder
31. oktober 2000 - 16:11 #7
efter nytår bliver det lovligt at lave digitale kopier også - men selvfølgelig skal du have købt den musik du kopierer - det er altså lige som med den analoge idag - at det er tilladt at lave kopierer af musik som man har købt.
Avatar billede keysersoze Guru
31. oktober 2000 - 16:25 #8
blood >> alt fra digital -> digital er ulovlig... uanset om det har været på et analogt i mellemtiden.... og en MP3 ER digital! måske er kvalitet sat til at være analog, men selve mp3\'en er stadig digital...
Avatar billede stigc Nybegynder
31. oktober 2000 - 16:31 #9
keyserzone >> Hvad hvis musikken kun er udgivet i analog form? :-)
Avatar billede stroehm Nybegynder
31. oktober 2000 - 16:56 #10
det meste klassiske musik - er ikke ulovligt at kopiere - om det man kopiere er digitalt eller analogt har intet at gøre med om man må - ophavs manden til musik stykket plejer disse lovgivninger udfra almindelige koda regler - og det er disse som gør tingne ulovlige !!!

midi filer skal man have tilladelse til !
Sampling skal man have tilladelse til!
opføre udgive andres musik skal man have tilledelse til!
Transponering skal man have tilledelse til !
indspille skal man have tilledelse til !
Så er det lige meget om det er digi eller ej - du skal have lov af indehaveren af rettighederne - sådan har det været i mange år - og reglerne vil kun blive strammet op !

Husk lige hvordan Kraftwerk tværede Africa Bambataa i retten - denne retsag her lagt grundstenen inden for lovgivning om sampling !

Man har vist aldrig måttet optage fra analoge medier - plader - radio osv..
Avatar billede stroehm Nybegynder
31. oktober 2000 - 16:57 #11
og der er helt klare grænser hvornår man er inspirret og hvornår man har kopieret !

find alle oplysninger i koda\'s lovbog herom....

http://www.koda.dk/
Avatar billede rfogh Nybegynder
31. oktober 2000 - 17:08 #12
blood + alle andre>>

Det er kun lovligt at lave analog kopi TIL SIG SELV!!! (Digitalt også lovligt efter nytår..)

Det har hele tiden været ulovligt at lave kopier af ens egen musik og give den til andre (eller omvendt) - lige meget om den er analog eller digital!!!
Avatar billede denboj Nybegynder
31. oktober 2000 - 17:20 #13
rfogh//haleluja.

Selvfølgelig kun hvis den analoge/digitale musik der er tale om er ophavsmæssigt beskyttet.
Egen musik må man selvfølgelig kopiere løs af. Medmindre at man har solgt retighederne til sit eget musik.
Avatar billede stroehm Nybegynder
31. oktober 2000 - 17:51 #14
læs her :
http://www.koda.dk/03/f_oss.html
her er hvad kmponisterne selv foreslår til lovgivning :
http://www.koda.dk/03/f_digitalkopiering.html
Avatar billede stroehm Nybegynder
31. oktober 2000 - 17:52 #15
og så lige den gældende lovgivning for kopiering:
http://www.koda.dk/03/f_digitalkopiering.html
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
31. oktober 2000 - 19:57 #16
kig her, der har vi tidligere diskuteret netop det emne...

http://www.eksperten.dk/spm/27235

Avatar billede nikolajdu Nybegynder
31. oktober 2000 - 19:58 #17
og her gjorde vi det sørme også...

http://www.eksperten.dk/spm/27189
Avatar billede rfogh Nybegynder
31. oktober 2000 - 20:31 #18
denboj>> Undskyld... og Amen! (til mig selv :o) )
Avatar billede stroehm Nybegynder
31. oktober 2000 - 21:36 #19
uanset hvad der er diskuteret før - så tror jeg ikke lige det er mp3 filer der bliver spurgt til og heller ikke midi på hjemmesiden - men nærmere om man selv må programmere et original nummer om til midi . og evt variere det - eller udøve det selv for så at udgive det som mp3 eller lignende - så i behøver ikke allesammen linke til de samme tråde der er opstået igennem tidens løb her på eksperten.....

8)
Avatar billede beaviz Nybegynder
31. oktober 2000 - 21:48 #20
stroehm: Du har fuldstændig ret, og tak for et fint svar :)
Hmm, men, må jeg så hjemme i min garage spille kopirock?
Og hvad hvis naboerne kan høre det?
Avatar billede stroehm Nybegynder
31. oktober 2000 - 21:56 #21
den går vidst lige - men det skulle ikke undre mig om du ikke må !
*LOL*
men jeg tror ikke der er de store problemer - sålænge du ikke opføre det officielt for andre - jeg mener dengang jeg selv spillede - at det var ok med kopi numre til private fester - uden entre indtægter - og spiritus udskænknig for penge - men det er snart 8-10 år siden jeg roede med kodas love !
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
31. oktober 2000 - 22:08 #22
ok Stroehm vi tager den her så...

Generelt - jo, hvis man har købt rettighederne. Slut.

Først en rum tid efter kompinistens død er det tilladt at bruge numrene frit. I DK er det 50 år. Det varierer i andre lande. Det forklarer også Stroehms svar med det klassiske.
Avatar billede stroehm Nybegynder
31. oktober 2000 - 22:18 #23
>>nikolajdu

Hvorfor svarede du så bare ikke på mandens sprøgsmål fra start af - så var han fri for at læse fire tråde igennem først !

*LOL*

;)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
31. oktober 2000 - 22:22 #24
/Stroehm

nåja..., men nu syntez jeg lige jeg havde bedre for og det var nu bare ment som inspiration... Egentlig ikke et svar... Men det endte jo lykkeligt det hele... lol
Avatar billede stroehm Nybegynder
31. oktober 2000 - 23:28 #25
selvfølgelig endte det da lykkeligt - det gør det jo altid i gode film - med gode skuespillere..
  ;)
Avatar billede beaviz Nybegynder
01. november 2000 - 13:15 #26
:) - Det mislykkedes vist at skabe debat - tid til at sove, godnat!