Avatar billede naim7 Nybegynder
06. februar 2003 - 03:35 Der er 9 kommentarer

AMD XP 2000+ & Asus A7M266

Jeg har for nyligt opdateret min cpu fra en Athlon 1400 til Athlon XP 2000+. Når jeg kører 1666 Mhz (FSB 133 Mhz)fryser windows (XP) under opstart og kommer med den kendte blå skærm.
Sætter jeg cpu'en til 1250 Mhz (FSB 100 Mhz) fungere alt som det skal.

Tidligere har jeg altid kørt med FSB 133 Mhz på Athlon 1400 uden problemer.

Bundkortet er et ASUS A7M266 og der sidder en RAM kreds i 256 Mb (266). Bundkortet er sat til "Jumperfree" og FSB hastigheden sættes i BIOS. Den nyeste BIOS er installeret. Grafikkortet er GeForce 2 MX 100/200 med 64 Mb.

Først troede jeg måske det var et kølings problem men forskellen er ringe. 60 C ved 1250 Mhz og ca 66 C ved 1666 Mhz (skal have en bedre køler).

Den fryser hver gang med den blå skærm ved 1666 Mhz, men aldrig ved 1250 Mhz.

Hvad kan der værer galt?

Det skal lige siges at jeg kører med en 300W strømforsyning så det skulle ikke være det.

På forhånd tak!
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
06. februar 2003 - 03:53 #1
Prøv at sætte RAM hastigheden ned til 100 MHz, og langsomste timing (CAS)
Avatar billede naim7 Nybegynder
06. februar 2003 - 04:04 #2
Ændre intet :-)
Avatar billede naim7 Nybegynder
06. februar 2003 - 04:29 #3
Ser vist ud som om at målingen af temp på CPU'en ikke er særlig præcis med Asus A7M266. Det viser sig at ret mange har problemer med Athlon XP 2000+ og den blå skærm når CPU'en blot nærmer sig 60 C (ved en præcis måling) - selvom den skal kunne tåle meget mere. Er der nogen der kender noget til at der i nogle tilfælde skal lægges op til 20 C til målinger foretaget med Asus bundkort?
Avatar billede zabber Nybegynder
06. februar 2003 - 14:38 #4
Da jeg kørte med et Soltek sl-75kav med en 1900+ var den 45c under normalt drift . Så skiftede jeg til et Asus a7v266-c så er den 55 C med 1900+ og den samme køler.
Avatar billede naim7 Nybegynder
06. februar 2003 - 23:06 #5
Det er vist et godt eksempel på en ret forskellig måling, hvis eller kabinet osv (temp forhold) var de samme :-), tak for oplysningen zabber!
Avatar billede zabber Nybegynder
07. februar 2003 - 08:04 #6
Det er med det samme kabinet der skal dog lige tildføges at den var 62c med Asus inden jeg fik en blæser i kabinettet der var ingen blæser i kabinettet da jeg kørte med Soltek og rum temp er ca 22 c
Avatar billede naim7 Nybegynder
08. februar 2003 - 00:00 #7
Problemet er løst. En Volcano 9 Coolmod køler holder den på omkring 55 C ved 100% CPU belastning. Jeg har yderligere to blæsere i kabinettet, en i fronten der suger luft ind, og en i bagsiden der puster luft ud.

Når CPU'en når op omkring 62-65 C ved 1666 Mhz (målt med den installerede føler i motherboarded) bliver den ustabil og kan ikke køre.

Udviklingen med CPU'er går efterhånden så hurtigt at det ikke længere er fornuftigt med en ekstrem hurtig maskine (hvis man bruger AMD) med mindre man kan leve med at have lyden af en støvsuger i baggrunden.
Avatar billede mcjensen Nybegynder
24. februar 2003 - 17:27 #8
Jeg har lige set, at dit bundkort kan kun køre op til 1500 MHz, så hvis den kommer over, kan bundkortet ikke understøtte det.

Her er et link på AUSU hjemmeside, over dit bundkort.

http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=A7M266&langs=01
Avatar billede dom Nybegynder
26. april 2003 - 20:05 #9