Avatar billede antczak Nybegynder
12. februar 2003 - 20:49 Der er 22 kommentarer

Fra NTFS til FAT 32

jeg har indstalleret xp pro på min maskine min harddisk
er delt i to c drevet med xp og d drevet blot som disk nr.
to begge drev er NFTS nu kunne jeg tænke mig at indstallere
win 98 på d drevet kan det lade sig gøre når drevet er med
NTFS kan jeg lave det om til FAT 32, hvis hvordan gør jef det
Avatar billede vesperillo Nybegynder
12. februar 2003 - 20:52 #1
mener ikke du kan lave NTFS om til FAT32 desværre.
Det andet kan sagtens lade sig gøre - pudsigt nok.
Tror ikke Win98 kan se drevet hvis det er NTFS
Avatar billede jensb Nybegynder
12. februar 2003 - 20:52 #2
Jeg mener at du bare kan smide Windows 98 CD'en i, og når så indstallationen starter spørger den om du vil konvertere til FAT
Avatar billede i-know.dk Nybegynder
12. februar 2003 - 20:53 #3
Enten skal du bruge xp cden eller også skal du bruge et program ala partion magic til det.
Avatar billede terry Ekspert
12. februar 2003 - 20:53 #4
silly question but why convert to fat32 from NTFS?
Avatar billede rs2000 Nybegynder
12. februar 2003 - 20:54 #5
Man kan godt lave NFTS om til FAT og FAT32 med Partition Magic 7,0
Det har jeg nemlig selv gjort :-)
Avatar billede vesperillo Nybegynder
12. februar 2003 - 20:54 #6
Lidt et sidespring, men alligevel et interessant programhttp://www.purenetworking.net/Products/NTFSfor98/NTFSfor98.htm
Avatar billede peet-49 Novice
12. februar 2003 - 20:55 #7
Hvis du ikke har noget på drevet, kan du formatere det til FAT32
Avatar billede stoltenborg Nybegynder
12. februar 2003 - 21:00 #8
Du kan GODT konvertere fra NTFS til Fat32, blot IKKE på dit system drev (typisk c:). Der ligger et indbygget værktøj i XP til dette. Hvis du prøver at Boote fra Win98 med 2 x NTFS drev, vil Win98 Ingen drev finde. Prøv at bruge XP's indbyggede søgefunktion og søg på konverter+fat+ntfs

//Jan
Avatar billede peet-49 Novice
12. februar 2003 - 21:04 #9
Højreklik på drev C vælg formater i FAT32
Avatar billede peet-49 Novice
12. februar 2003 - 21:04 #10
Skulle selvfølgelig være drev D:
Avatar billede stoltenborg Nybegynder
12. februar 2003 - 21:06 #11
--->peet49 : Din løsning er den nemmeste ;-) Jeg tænkte blot på at han havde data på d: som han ville gemme, og nævnte derfor ikke Format...
Avatar billede oniel Nybegynder
12. februar 2003 - 21:10 #12
At lave NTFS om til FAT32 er ligetil - Højreklik på drevet og vælg Formater - Herefter vælger du blot at det skal formateres som FAT32 - ENKELT!

Hvis din BIOS understøtter det kan du sagtens installere Win98 på D-drev.
Når du smider skiven i kan den ikke se dit C-drev da det er NTFS - du kan så installere på D-drevet.

Nu kan du uden Bootmenu vælge i BIOS om der skal Bootes på c eller d drec først!

Hvis din BIOS ikke understøtter Boot fra forskellige drev må du have en Bootmaneger installeret.
Avatar billede peet-49 Novice
12. februar 2003 - 21:12 #13
oniel>>kan du ikke finde på egne svar??
Avatar billede stoltenborg Nybegynder
12. februar 2003 - 21:24 #14
-->>peet49 : Jeg tænkte - du skrev !!!!!  ;-))
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. februar 2003 - 21:54 #15
oniel> tsk tsk...

men sidder her og tænker...

hvis 98 bare bliver installeret på d:  - vil XP så kunne starte med multiboot?

Den løsning der bliver givet er jo kun en halv løsning, for så får han jo et OS han ikke vil kunne starte. det at gå i BIOS og vælge bootdrev forekommer mig noget kun trælst :/ - var det så ikke bedre at give en anvisning til hvordan han får bootmenuen, så han kan vælge os UDEN at skulle i BIOS????

well!

installer win98 på D: - Boot på winXP cd-rom - vælg repair - manual repair - log på din winnt installation (typisk 1) - skriv dit admin-password - skriv så "bootcfg /rebuild" el. fixboot - så får du xp´s bootmanager.
Avatar billede antczak Nybegynder
12. februar 2003 - 22:29 #16
når jeg forsøger at formatere d dervet ved at højreklikke på det siger windows
at dette drev ikke kan formateres og at jeg skal lukke alle vinduer der viser drevet.
Avatar billede arnelars Nybegynder
13. februar 2003 - 08:57 #17
det er som ganske enkelt.
start pc op via xp cd og fjern din d:\ partition og lav en ny i et huk og så vælger du fat 32
m.v.h
:-)
Avatar billede peet-49 Novice
13. februar 2003 - 09:18 #18
Du lukker vinduet, så du kun har formatvinduet, og du kan formatere.
Avatar billede antczak Nybegynder
13. februar 2003 - 11:23 #19
jeg giver mine point til ARNELARS
tak til alle.
Avatar billede exchange Nybegynder
13. februar 2003 - 17:55 #20
win 98 can read/write to a ntfs drive if u use the program called; ntfs98 read/write
Avatar billede stoltenborg Nybegynder
30. juni 2003 - 19:14 #21
skal vi lukke.....................
Avatar billede stoltenborg Nybegynder
18. januar 2004 - 14:40 #22
lukketid ?