Avatar billede muggemand Nybegynder
19. februar 2003 - 15:41 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Grafikkort problemer i Win 2000

Jeg har en maskine med Riva TNT 2. Når jeg vil ind i spil som kræver Drirect3d eler OpgenGl, for jeg kun grå skærm. Jeg har instaleret de nyeste Nvidia driver og DirectX9. Hvad kan der være galt ????
PLEASE HURTIG SVAR!!!!!!
Avatar billede krusell Nybegynder
19. februar 2003 - 15:48 #1
hvis du vil have et hurtigt svar, så kom da med nogle flere informationer.
Hvilket bundkort har? Altså hvilket chipset er det grafikkortet skal arbejde sammen med.
Er det pludselig opstået efter lang tid, hvor det har fungeret? Eller har du lige sat kortet i? Er det evt. sket efter du har opdateret drivere/directx?
Og hvilke spil drejer det sig om?
Og hvad mærke er grafikkortet?
Der er mange ting, der kan hjælpe til,a t det går hurtigere.

krusell
Avatar billede soreno Praktikant
19. februar 2003 - 15:49 #2
Er det alle spil, eller er det kun nogle ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. februar 2003 - 15:52 #3
Det er garanteret kun nogle spil. TNT2´eren er kompatibel med DirectX 8, og ikke længere. Oven i købet er det ikke alle version 8 kommandoer den forstår, så tiden er simpelthen løbet fra dit grafikkort.

Jeg har lige skiftet et kort magen til for en bekendt, der ikke kunne spille GTA3 m.fl. spil, selv om andre spil kørte fint.
Avatar billede funkystuff Nybegynder
19. februar 2003 - 15:53 #4
...og går computeren helt kold, er der lyd og hvornår i spillet er der grå skærm?
Avatar billede muggemand Nybegynder
19. februar 2003 - 15:53 #5
Det er alle spil som kræver OpenGl eller Direct3d.
Bundkortet er et A7V med en 500 mhz cpu. 512 sdram. Den gjort fejlen lige siden jeg installede win2k. Nogle af de spil som de failer i er Quake 3, Medal Of Hornor og Max Payne.......spil som den sagtens skulle kunne klare, chipsættet er VIA.
Avatar billede muggemand Nybegynder
19. februar 2003 - 15:53 #6
Der kommer grå skærm, og så kommer win2k med en fejl, der siger at programmet lukkes.
Avatar billede soreno Praktikant
19. februar 2003 - 15:55 #7
Så vidt jeg er orienteret så fungere Directx HAL ved at det som ikke understøttes af hardwaren emuleres i software ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. februar 2003 - 15:58 #8
Soreno-> Jeg var enig med dig, indtil for en måned siden.

Men det var faktisk den besked jeg fik, da jeg prøvede at fejlmelde et spil.

Men hvad der nøjagtig gør, at TNT2´eren ikke kan håndtere nyrere DirectX kald aner jeg ikke. Måske er der bare visse ny rutiner, der ikke lader sig emmulere i software?
Avatar billede soreno Praktikant
19. februar 2003 - 16:02 #9
Eller også er det (endnu) et forsøg til at få folk til at bruge penge på nyt hardware. :-)
Avatar billede funkystuff Nybegynder
19. februar 2003 - 16:12 #10
Men hvis det har virket før med samme hardwarekonfiguration, så må det kunne lade sig gøre igen.
Nye drivere er ikke altid bedre. Jeg ville droppe directX9 og prøve nogle andre drivere. Evt. i omvendt rækkefølge, da drivere er nemmere at udskifte...
Avatar billede funkystuff Nybegynder
19. februar 2003 - 16:20 #11
Et skud ville være at prøve driver-version 40.72 eller 30.82
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. februar 2003 - 16:21 #12
http://www.take2games.com/index.php?p=support&id=1203&product=121,3,Grand%20Theft%20Auto%203,PC,Rockstar_Games,gta3&section=issues

på den side står der:
The TNT/TNT2 video card you have will run the game a bit choppy. That video card is about 4 years old and, although the drivers for the card have DirectX 8.1 support, the card itself cannot utilize those features. The hardware for the card is not compatible with DirectX 8.1. Any commands sent to the card from the game using 8.1 commands, will be shunted or sent to a software buffer and that will slow down the game play noticeably. Because the video card can not understand the DirectX 8.1 instructions it will basically work in software mode only and this is the cause of the choppy graphics.

The only way to fix this is to change your video card to a 3D Accelerator that has DirectX 8.1 (Not DirectX 8.0) driver support.

Så okay - der står ikke at DirectX ikke kan snakke sammen med TNT2´eren, men faktisk en bekræftelse af, at det så er DirectX der står for hele beregningen af grafikken.

På den 600Mhz PC jeg så sad med, betød det i praksis, at den stod helt stille.

Det samme, eller lignende, er garanteret tilfældet i Muggemands tilfælde.
Avatar billede funkystuff Nybegynder
19. februar 2003 - 16:39 #13
Ja, så er det jo tvivlsomt at det er driverne...
Muggemand -> Har det kørt på et andet styresystem - og godt?