Avatar billede johannielsen Nybegynder
19. februar 2003 - 21:56 Der er 41 kommentarer og
4 løsninger

Hvordan undgår man værnepligten???

Jeg har lige fået mine sessionspapirer ind af døren. Det er risikabelt at trække frinummer, så jeg agter at blive kasseret! Nogle idéer? - jeg er 1,91 og vejer ca. 65 kg. dvs. ret spinkel. Har af og til en smule en i ryggen. Kan det bruges?

Er der evt. tricks til intelligenstesten?

Jeg vil ikke spilde et halvt år af mit liv på at grave huller og dække dem til igen - hjælp mig!
Avatar billede lassebm Nybegynder
19. februar 2003 - 22:05 #1
Så vidt jeg er orinteret er der ikke noget der hedder frinummer mere, da de mangler folk. Dvs. de tager alle ind medmindre man fejler et eller andet. Lidt ondt i rygget holder ikke i retten.

Og desuden skal du passe på hvad du siger du fejler, da det senere kan komme til at "skade" dig hvis at du ikke fejler noget...
Avatar billede iq-n Nybegynder
19. februar 2003 - 22:08 #2
lol

Dårlig ryg kan godt gå. Da du er så høj kan du vel også have problemer med knæene.

Du kan pøver at undgå at svare på alle opgaverne i IK-testen, men ikke for mange, det kan opdages.
Avatar billede iq-n Nybegynder
19. februar 2003 - 22:11 #3
Go som zyphon sige pas på hvad du siger; en af min fætters venne prøvede at undgå ved at sig at han nogle gange havde noget flimren i øjeet. to dage efter stod politiet udenfor hans dør og spugte om han ikke havde kørekort. Det havde han ikke bagefter...
Avatar billede iq-n Nybegynder
19. februar 2003 - 22:12 #4
-Go
hvordan det end kom ind ???
Avatar billede melange Nybegynder
19. februar 2003 - 22:35 #5
Så vidt jeg ved er den eneste måde at undgå værnepligt på at stille sig ind på rådhuspladsen og synge "Glade jul, dejlige jul" ind til det kommer nogle flinke mænd i en blå bil, og fjerner dig. (erfaring siger at det godt kan tage nogle dage)
Avatar billede kenp Novice
19. februar 2003 - 22:40 #6
Ved du hvad du gør, du går ind og løser de prøver m.m. som du nu skal igenmme, prøver at se om du trækker frinummer. hvis de så siger du skal ind, så skal du sige du vil være militærnægter så kommer du jo ikke til militæret.
Avatar billede gamer61 Nybegynder
19. februar 2003 - 22:46 #7
Man kan blive militærnægter. Du kan se mere på http://www.militaernaegter.dk/. Det er noget med at man kan lave et eller andet samfundtstjeneste i den tid man normalt skulle have været inde. Håber du kan bruge set
Avatar billede ratzaiy Nybegynder
19. februar 2003 - 22:56 #8
Dumt spørgsmål...

Er der fængselsstraf hvis man nægter at være i militæeret og samtidig ikke vil være militærnægter?
Avatar billede gamer61 Nybegynder
19. februar 2003 - 22:58 #9
Ja, det mener jeg faktisk godt at man kan komme i brummer i sin værnetid
Avatar billede mike23 Nybegynder
19. februar 2003 - 23:01 #10
Personligt syntes jeg at du skulle tage derind hvis det er det skæbnen vil. for det har jo ikke en skid med at grave huller og dække dem til at gøre. Det har noget at gøre med at livet er meget sværere hvis ikke at vi havde det så skidegodt her i danmark og andre steder, og før man rigtigt kan opleve hvor fedt det er, skal man have prøvet at stå på egne ben først.

man værdsætter det først når man står uden det.
Avatar billede mike23 Nybegynder
19. februar 2003 - 23:03 #11
egentlig ville jeg gerne have givet titusind argumenter for at du skulle tage afsted hvis det var, men i grunden syntes jeg også at spørgsmålet i denne her tråd er så langt ude at den må være indstillet til en kvaje-medalje her på Experten.
Avatar billede gamer61 Nybegynder
19. februar 2003 - 23:04 #12
Igen prøv http://www.militaernaegter.dk og se alternativerne
Avatar billede frosen_death Nybegynder
19. februar 2003 - 23:04 #13
der er altså noget der hedder frinummer ... Jeg har lige været til session. og jeg skulle ikke indkaldes , da jeg var platfovedet... en af mine kammerater sagde til læren at han havde problemmer med hans skuldere.. og han kom hellere ikke ind...
Avatar billede kenp Novice
19. februar 2003 - 23:13 #14
jep hvis man bliver indkaldt, så kommer der sådanne nogle hyggelige politifolk og henter en og aflevere en til Militær Politiet, og så kan du faktisk komme ind og brumme den hvis du nægter, og ikke vil være militær nægter, men hvis dukan dokumenter at du er under uddannelse så skal du jo ikke til session, og hvis du fortsætter indtil du er ældre en 27 så bliver du normalt ikke indkaldt
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2003 - 23:23 #15
1: Ryggen er skide god... (personlig erfaring - *gnæk* *gnæk*), tal med din læge.
Hvis du har eller FÅR seriøse problemer med den så kan du være sikker på at blive kasseret.

2: Meld dig frivilligt til Civil Forsvaret (3 eller 6 måneder).
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2003 - 23:23 #16
PS: Kender en som vejer 54 kg... han blev kasseret pga. vægten... men det vil jeg ikke anbefale med din højde!
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2003 - 23:52 #17
Hvis du har et godt forhold til din læge kan du få ham til at give dig nogen papirer på du har noget med ryggen.

Men hvis du vitterligt er i god nok form, så er der ingen anden udvej end at nægte.

Og så vil jeg iøvrigt benytte lejligheden til at svine den danske stat. Det er sku da heller ikke krævet at man skal gå ind og være læge i 9 måneder vel? Hvorfor så hæren? Hæren er et erhverv ligesom alt andet? Dem som vil være soldater, skal nok blive det, og dem som vil være læger, skal sku nok også blive det... men hvorfor tvinge nørder som os ud i det virkelige liv!?!
Avatar billede johannielsen Nybegynder
20. februar 2003 - 00:34 #18
Danmark gammeldags på en del punkter - deriblandt værnepligten, der er dybt forældet. I alle mulige andre lande, skal man selv melde sig. Desuden hænger det ikke helt sammen med den nye regerings idé om at alle skal hurtigt igennem uddannelsesystemet. Værnepligt er spild af tid! Hverken jeg eller hæren har gavn af min tilstedeværelse. Jeg kunne forestille mig, at man bliver hårdere af at hæren, hvilket jeg egentlig ikke ønsker.

Jeg har ikke planer om jobs, hvor der kræves god fysisk form, derfor bliver det ikke noget problem, at få konstateret rygproblemer.

Omkring militærnægtertjeneste - kan nogen af jer komme med eksempler på jobs? Inetsiden er meget formél. Snakker vi om rengøring? - eller kan man sagtens opleve noget spændende? Har også hørt at man evt. kan komme til udlandet - det står der dog ikke noget om på siden.

Tak for svarene - og indstillingen til kvajemedaljen. Jeg stilte spørgsmålet her, fordi på eksperten får man hurtigt svar - på næsten alt mellem himmel jord.
Avatar billede gamer61 Nybegynder
20. februar 2003 - 00:51 #19
Jeg har hørt en succeshistorie hvor en "nørd" kom til at arbejde et eller adet IT sted hvor han faktisk lærte en masse som han interesserer for. JEg kan ikke huske hvilket sted han kom hen men han var glad for det. Der var en anden "nørd" der kom i børnehave :( knap så heldigt.
Avatar billede Noone Nybegynder
20. februar 2003 - 02:16 #20
gamer61 > Heh, så lærte han vel at han ikke skulle ha' børn i fremtiden? ;)

Har selv meldt mig som nægter, og skal starte den 18 Marts, men det er sikkert noget mere spændende end at rende rundt på bistand..
Avatar billede varmeskud Praktikant
20. februar 2003 - 06:00 #21
stil jer selv spm. hvorfor ikke prøve det i stedet for at sætte jer på bagben med det samme uden at prøve det.

er i lige glade med hvis der kommer krig eller noget hvor de mangler enheder til at beskytte os?

man lære jo at beskytte sig selv og andre. hvis der kommer krig i denmark, ville i så bare side foran jeres computer og vente på at de kommer til jer?
hvis der kommer krig og de kommer til at mangle folk for at beskytte f.eks børn eller gamle mennesker, så er det jo godt at man ved noget om et gevær og overlevelse i stedet for at man først skal til at lære det den dag, hvor man virkelig har brug for det.

9 måneder eller fra eller til i ens liv er jo ikke noget i forhold til hele ens liv.

9 måneder ud af 70 år er jo ingen ting, så hvorfor ikke lære noget og få en god oplevelse i stedet for at sætte sig på bagben?

så jeg kan sådan set ikke se hvorfor man skulle nægte på grund af f.eks at man ville sidde bag sin(e) computer(ere)

med venlig hilsen kim
Avatar billede f-l-j Nybegynder
20. februar 2003 - 07:34 #22
Jeg gad sq heller ikke ind og springe, da jeg var 18 år.Men da jeg havde aftjent min værnepligt plus 1 år som sergent, ville jeg ikke have byttet for noget i verden.
Man for en virkelig god ballast med i bagagen, så der er intet at frygte, det er sq en god tid, og man for nogle virkelige gode kammerater.
Avatar billede mpedersen Nybegynder
20. februar 2003 - 09:15 #23
Tro mig... sessionslægerne er hamrende dygtige til at gennemskue dårlige undskyldninger og påtagede dårligdomme. Der findes næppe en historie de ikke har hørt før. Og det er bestemt ikke gavnligt at blive afsløret i en lodret løgn.

Og lige en anden ting... Det er faktisk ulovligt (og strafbart) at lyve om sit helbred i forbindelse med værnepligten. Betyder det ikke, at dette spørgsmål er ulovligt på Eksperten?
Avatar billede mike23 Nybegynder
20. februar 2003 - 09:23 #24
f-i-j->

jeg er hamrende enig. Sådan er det også for mig, jeg var bare 20 da jeg skulle ind.
Avatar billede f-l-j Nybegynder
20. februar 2003 - 10:10 #25
mike23-> ja, jeg blev så 21 inden jeg kom ind, jeg skulle lige have afsluttet min uddannelse først, men det var fame en fed tid.
Avatar billede johannielsen Nybegynder
20. februar 2003 - 11:08 #26
Danmark bliver ikke angrebet de næste MANGE år, det vil jeg godt vædde min gamle guitar på! Det danske soldater evt. kan blive brugt til er f.eks. en krig i Irak, som jeg er total modstander af. Krig er ikke løsningen. Soldater evt. fungere som en fredbevarende styrke - men det er ikke lige udsigten fortiden.

Det er bare min holdning, at samfundet får meget mere gavn af mig, hvis jeg laver noget andet end militæret. Disciplin og fysisk træning er ikke noget jeg kan bruge til noget som helst - jeg kender vel bedst mig selv. Og tro ikke, at det er fordi jeg vil sidde bag en skærm? Der findes bare så meget andet mere fornuftigt at give sig til, f.eks. tage ud at rejse, højskole, starte på en uddannelse, arbejde med noget der bare en smule mening.

Men tak for jeres kommentarer...
Avatar billede mithrilpoint Nybegynder
20. februar 2003 - 11:50 #27
Simpelt, men effektiv.

Sig at du har svært ved at holde på vandet, du er sengevæder.

Det virker.

M
Avatar billede mpedersen Nybegynder
20. februar 2003 - 11:59 #28
...og det eneste man opnår, er retten til at gå med kamouflagefarvede gummibukser...
Avatar billede varmeskud Praktikant
20. februar 2003 - 12:11 #29
okay... der kommer nok ikke krig i denmark de næste mange år. men f.eks Irek. hvis de har brug for OS. ville du så tage der ned og sige til dem >stop kringen, det hjælper ikke noget med krig< den holder jo ikke i byretten.
hvad mener du med at Disciplin og Fysisk kan du ikke bruge til noget? det kan man da bruge til mange ting. men nok ikke til et "sidde stille job"
hvorfor finde på alle mulige undskyldninger for at slippe? har du tænkt på hvad konsikvenserne kunne være? for det er der ved ALLE ting, på den ene eller den anden måde med ALT.
man for jo et nyt kammeratskab når man er inden, og man ser på verden på en helt anden måde med nogen ting efter man har været inden!
såå... hvorfor ikke rive de 9 måneder ud af dit liv på noget som kunne komme til gavn på sener tidspunkt? du har jo et helt liv foran dig, selv om du er der inden i 9 måneder.

med venlig hilsen kim
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2003 - 15:54 #30
Skumle argumenter I kommer med... "jeg havde det rigtigt fedt"!?
Hmm... måske er alle ikke lige som I er... bare en sporadisk tanke!
Jeg må sige bare det, at den danske stat tillader sig at udskrive folk til underbetalt og unødvendigt tvangsarbejde (hvad værnepligten i realiteten er) finder jeg dybt forkasteligt.
Det eneste argument forsvaret bruger for at opretholde værnepligten er at de skal have et hvervegrundlag til DiB'en og Officers uddannelsen.
Forestil jer lige at man gav IT- eller bioindustrien mulighed for at tvangsrekrutere 2000 unge 18 årige mænd og kvinder hvert år, give dem 4000 - om måneden for at få nogle af dem til at uddanne sig inden for naturfagene!?

Betal i stedet for en ordentlig løn til dem som gerne vil være soldater... udbud og efterspørgsel... behøves jeg uddybe det mere... det her handler bare om kroner og øre ikke andet! Ene og alene af den grund tvinges et utal af unge danske mænd til at rende rundt og spilde deres tid på noget så ukonstruktivt som værnepligten!
Avatar billede mike23 Nybegynder
20. februar 2003 - 16:25 #31
det var da noget af det mest forkvaklede og useriøse ævl som indtil nu er skrevet i denne tråd.

For det første er det i Grundloven beskrevet, at man med sin person må bidrage til sit lands forsvar, og det er skrevet i en tid hvor man ikke havde FN og en masse fornemme politikere som kunne vedligeholde den assertive stil overfor andre lande især problematiske lande.

I den tid var der heller ikke så mange tøsedrenge der rendte omkring og øffede når det gjaldt Danmarks forsvar.

En værnepligt, er udover skolingen til diverse våben, en udvikling af de personlige egenskaber i en grad ingen andre uddannelser kommer bare i nærheden af. Det være sig samarbejde, effektivitet, diciplin, taknemmelighed og nøjsomhed.

Forstil dig at vi levede ude i naturen, hvilket jo ikke er så underligt en tanke da alle andre dyregrupper end lige os gør det, hvordan ville du så klare din røv? hvordan ville du overleve? hvor ville du skide og hvad ville du tørre dig med? hvad ville du drikke? hvordan ville du lave mad? Hvad nu når du bliver syg?

Militæret er altså andet en dumme lektioner i kampvognslære og uendelige timer i auditoriet, men en uddannelse af den personlige karakter som følger en resten af livet.
Avatar billede mpedersen Nybegynder
20. februar 2003 - 16:36 #32
Har folk der ikke har aftjent værnepligt ingen personlig karakter, diciplin eller "overlevelsesinstinkt"? - det tror jeg en stor del af Danmarks kvinder vil være uenig med dig i :)
Avatar billede varmeskud Praktikant
20. februar 2003 - 17:50 #33
hvordan kan det være dette spørgsmål må være "åben" så vi kan læse i det?

hvor vidt er det lovligt at spørge om oplydsninger til at bryde loven?

er der nogen der ville hjælpe mig med hvordan jeg røver en bank? jeg kunne godt bruge nogen penge!

syntes i ikke selv der er bare en lille smulle sammenhæng mellem militæret og en bank?

en lov er en lov, og den er lavet sådan som man ikke skal bryde.

hvordan kan i se til at der er en der sådan set søger at overtræde en lov?

med venlig hilsen kim
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2003 - 20:22 #34
mike>>Det er meget muligt, at det er noget af det udbytte man kan få fra militæret. Der er nok bare en stor potion danskere som hellere vil bruge 9, 10 eller 12 måneder på at tillære sig nogle andre egenskaber.Men i stedet for risikerer de at blive "hvervegrundlag".
Det du taler om er personlig udvikling... og det kan seriøst ikke være statens pligt, vi lever jo ikke i Nazi Tyskland eller Det gamel Sovjet!?
Avatar billede varmeskud Praktikant
20. februar 2003 - 20:30 #35
hvorfor tager I ikke de ting som der bliver stillet tilrådighed for jer, i stedet for at undgå dem?

dem der siger nej er snot forkælet.

undskyld mit sporg forbrug
Avatar billede mike23 Nybegynder
20. februar 2003 - 20:51 #36
regin-> undskyld..men det kan du åbenbart ikke helt snakke med om da du helt misforstår hvad en rigtig soldat er og har været igennem af prøvelser.
Avatar billede ezzuk Nybegynder
20. februar 2003 - 20:55 #37
Nogle af jer staver som om I var i hæren i 9-10 år, i stedet for folkeskolen.
Avatar billede mike23 Nybegynder
20. februar 2003 - 21:00 #38
ezzuk-> Tillykke du har lige overtrådt regel nummer 8. spamme, flame eller poste indlæg uden relevans for det aktuelle spørgsmål.

*klap,klap*
Avatar billede varmeskud Praktikant
20. februar 2003 - 21:02 #39
må jeg spørge om hvem der overtræder regler her?
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2003 - 21:35 #40
mike>>
Jeg tror ikke helt du forstår min argumentation.
Kernen er at jeg i den konkrete situation er fuldstændig ligeglad med hvad en soldat er, hvad han har gjort og prøvet.
Jeg tager bare afstand fra momentet af tvang.
At jeg i et moderne samfund ser indholdet af værnepligten som noget fuldstændigt nyttesløst med mindre man har tænkt sig en militær karierre er en helt anden sag!

Desuden hvis nedenstående er så bidende nødvendigt for en større del af danske befolking, hvorfor får alle så ikke tilbudet i folkeskolen?
"Militæret er altså andet en dumme lektioner i kampvognslære og uendelige timer i auditoriet, men en uddannelse af den personlige karakter som følger en resten af livet."
- Måske fordi udvikling af personlig karakter ikke er statens pligt, men det enkelte individs ansvar!
Avatar billede varmeskud Praktikant
20. februar 2003 - 21:38 #41
eller mon er det fordi i ikke kan undvære jeres computer + opkobling
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2003 - 21:41 #42
hot.shot>>Prøv at forhold dig seriøst til diskussionen!?
Avatar billede pewl Nybegynder
26. februar 2003 - 21:28 #43
Jeg vil bare sige (som 17 årig snart 18) at jeg heller ikke gider militæret. Jeg har allergi om sommeren (rigtig meget) og jeg tror faktisk at det er en god grund, da det er RIGTIG extremt, men jeg ved ikke om man skal ha bevis fra sin læge om det. Mén du kan jo bare sige til din læge at du går og snøfter for og har gjort det længe. Men pas på med den med IQ testen, som en anden sagde længere oppe så henter 5-0 sq dit kørekort, så watch out boy! GOD FORNØJESLSE! (Send en email hvis vi skal nægte sammen ! ) :)
Avatar billede lrd Nybegynder
14. april 2003 - 08:48 #44
http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=johannielsen&option=24 tror du ikke snart du skal lukke lidt spørgsmål???
Avatar billede johannielsen Nybegynder
14. april 2003 - 09:34 #45
Tak for debatten - og rådene.