Avatar billede how Nybegynder
21. februar 2003 - 13:36 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Strømstyring til harddisk...

Jeg har to harddiske i min PC. Den ene larmer rimeligt meget og jeg har data på den, som jeg ikke bruger ret tit. Derfor ville det være rart hvis man kunne få noget software, som kunne slukke for den, så den kun starter når jeg skal bruge den...

Er der nogen som kender til sådan et program?
Avatar billede Peter Praktikant
21. februar 2003 - 13:41 #1
Hvilket mærke er harddisken?
Avatar billede morten_leth Nybegynder
21. februar 2003 - 13:41 #2
det hedder tag stømstikket ud når du ikke bruger den og sæt det i igen når du skal for en ide hdd er ikke med hotswap... så den bare kan tages af når man ikke bruger den..
Avatar billede how Nybegynder
21. februar 2003 - 13:44 #3
Det er en maxtor 40 gb 7200 rpm ide100.

Det jeg gør nu er at tage strømstikket ud, men det er lidt irriterende at skille computeren af hver gang...
Men windows kan da godt slukke for harddiskene når det går i standby...så det burde da kunne lade sig gøre....
Avatar billede jpvj Nybegynder
21. februar 2003 - 13:46 #4
Du kunne også overveje at hænge harddisekn op i et NoiceControl ophæng eller lign (4 postelastikker kan gøre det samme). Det giv er en fantastisk dæmpning.

JP
Avatar billede fromsej Praktikant
21. februar 2003 - 13:47 #5
Sæt to afbrydere i kabinettet , en til 12 V og en til 5 V.*S*
Avatar billede how Nybegynder
21. februar 2003 - 13:48 #6
ja, det kunne jeg sagtens...det var en god idé.....men den ville jo stadig larme mindre hvis den slet ikke var i gang...
Avatar billede morten_leth Nybegynder
21. februar 2003 - 13:51 #7
det var faktsik et fantastisk bud som fromsej kom med bare sæt en kontakt ind såå du kan tænde og slukke.....
Avatar billede fromsej Praktikant
21. februar 2003 - 13:51 #8
Du kan jo bare lade dem være "Off" hele tiden og så tænde dem når du skal bruge disken.
Om du risikerer at brænde noget af , det vil jeg ikke udtale mig om , men det er nok klogt , hvis du gør det at tænde 5v før 12v , og slukke 12v før 5v.
Men det var faktisk halvvejs en joke.*S*
Avatar billede Peter Praktikant
21. februar 2003 - 13:53 #9
Jeg tror ikke det er smart at slukke for strømmen til disken. Har i prøvet at pille strømmen fra et drev mens computeren kører, da jeg prøvede gik computeren ned og jeg blev nervøs. Jeg kan heller ikke forestille mig at disken er glad for det.
Avatar billede segmose Nybegynder
21. februar 2003 - 13:54 #10
Har du prøvet at gå ind i strømstyring og vælge en lav tid for sluk for harddiske? (kræver du køre Swin med passende moduler installeret)
Avatar billede fromsej Praktikant
21. februar 2003 - 13:57 #11
petter78>> Men hvis How ikke regner med at skulle bruge disken kan han jo lade den være slukket inden han tænder sin PC.
Det andet vil jeg heller ikke anbefale.
Avatar billede morten_leth Nybegynder
21. februar 2003 - 13:57 #12
det jeg mente jeg ville gøre det var sætte en kontakt ind som kunne tage alle fire ledninger og samle i en kontakt og så slukke computeren også slukke hdd'en og så tænde computeren... også når man skulle tænde den igen så slukke computeren og tænde den igen....
du slipper da for at skulle gøre det at du roder med ledninger....
Avatar billede morten_leth Nybegynder
21. februar 2003 - 13:59 #13
sidst jeg gjorde det der brændte jeg bogstaveligt talt en brænder af... det er derfor han skal slukke computeren inden... medmindre du går ud og investere i scsi controller og hdd... så kan du bare tage den fra og til som det passer dig...
Avatar billede aovergaard Nybegynder
21. februar 2003 - 14:40 #14
En nem og rimelig billig løsning kunne jo også være et skuffesystem, så kan du bare nøjes med at sætte harddisken i skuffen når du har brug for det.