Avatar billede ib_14 Nybegynder
25. februar 2003 - 09:19 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

hvad mener man med at chmod log.txt to 666

jeg har mødt dette flere gange hvad mener man med dette og hvordan gør man det er der nogle der kan hjælpe
Avatar billede mfalck Praktikant
25. februar 2003 - 09:45 #1
det er et begreb fra unix-verden hvor man sætter rettighederne på filer (her: log.txt); når du støder på det så er det sikkert i forbindelse med ftp-servere.
for at gøre en lang historie kort:
der er tre værdier i tre grupper:
r - read. Læse i filen
w - write. Skrive i filen (herunder oprette og rette i den)
x - execute. Udføre et program.

der er dertil tre grupper du kan sætte rettighederne for: dig selv, din gruppe og alle.

for at sætte rettighederne skal du bruge disse regneregler (binært til decimal):
r = 4
w = 2
x = 1

så hvis du sætter værdien til "6" har du altså læse og skrive adgang, men ikke udførelsesadgang til filen. Når du sætter den til 666 har altså både du, din gruppe og alle adgang til at læse og skrive i filen, hvilket ikke er så sikkert. En mere sikker opsætning er at sætte rettighederne til 644.

Hvis du ser i din ftp browser så viser de fleste det som en kolonne foran filen - her kan du også sætte rettighederne:

rw-rw-rw-  3435 log.txt
eller:
r--r--r--  3435 log.txt

Håber denne lange forklaring hjælper.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. februar 2003 - 09:45 #2
chmod er en Unix kommando til at ændre fil-beskyttelse.

666 er persmissions.
Avatar billede mfalck Praktikant
25. februar 2003 - 10:07 #3
hm - arne glimerer igen ved at være kort og præcis :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
25. februar 2003 - 10:43 #4
Jeg overvejede faktisk at sende en supplerende beskrivelse af
fortolkningen af 666, men så læste jeg jo din glimrende forklaring
og mente ikke at det var nødvendigt.
Avatar billede ib_14 Nybegynder
25. februar 2003 - 10:55 #5
ja men det hjælper på forståelsen jeg har godt nok drwxrwxrwx på min men det er jo min udbyder der styrer det vil jeg tro man hvordan ser koden ud
<? chmod "666"; to log.txt ?>
Avatar billede arne_v Ekspert
25. februar 2003 - 11:01 #6
Det er normalt en kommando du udfører manuelt.

D.v.s. du telnet'er til maskinen, går over i det rigtige
directory og skriver:
  chmod 666 log.txt
ved kommando-prompten.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
25. februar 2003 - 11:03 #7
ib_14> så hedder det
<?
chmod("log.txt", 0666);
?>

http://www.php.net/manual/en/function.chmod.php
Avatar billede ib_14 Nybegynder
28. februar 2003 - 10:05 #8
i har bække kommet med en løsning jeg har prøvet at give jeg 60 poing hver men det tror jeg ikke lykkes så hvis i føler jer snydt så må i lige skrive