Avatar billede freeman Nybegynder
01. marts 2003 - 15:29 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

LYD.. forskel på 128bit og opefter ?

Hej..

Jeg har en gammel CD fra Vejle, hvor nogle lokale bands har indspillet. Jeg vil nu gerne konvertere musikken over til et format som f.eks. mp3 eller lign, da jeg vil bruge det til hjemmesiden om projektet.

Musikken er gratis for alle, da den blev lavet for at gøre bands'ne mere kendte.

Men hvad så med kvaliteten. Jeg kan se at standarten for at konverterer musik er 128bit.. Er det smart eller skal jeg fx. vælge 192 eller 256bit ?..

Og jeg går udfra at det fylder mere, men hvis det er det værd, så skal det jo laves sådan..

Hvad mener I ?
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
01. marts 2003 - 15:38 #1
128 er skod.
Minimum 192 - men helst mere.
Avatar billede initializing Nybegynder
01. marts 2003 - 15:39 #2
Hvis den er i 128 på CDen så får du ingen nytte af at lave den i 192 eller op.. Så hold dig til 128.. 128 fylder også mindre end 192 gør..
Avatar billede initializing Nybegynder
01. marts 2003 - 15:40 #3
Overså lige noget.. Troede du sagde at den var i 128 på CDen.. :)

Men som metal_hansen siger; mindst 192..
Avatar billede Beach Mester
01. marts 2003 - 15:41 #4
Hvis du skal bruge det til nettet så andre kan downloade det vil jeg anbefale dig at køre det i 128 bit da større bitrate vil gøre filerne for tunge for folk at downloade med mindre de kører ADSL.
Du kan jo også vælge at ligge dem i 128 bit og 320 bit. Så kan folk selv vælge hvilken kvalitet de vil høre.
Og høre forskel det kan man uanset hvad andre siger:-) Måske ikke på et par billige computerhøjtalere, men hvis man lavere filerne om til wav igen (cd format) og afspiller dem p ået OK anlæg så er der en verden til forskel!

Alle mine egne skiver har jeg lagt ned i mp3 320bit. Det fylder godt nok en del mere men... Fuck det *S* Hvis jeg er uheldig og en af org. skiverne går død til en fest, så kan jeg altid genskabe den ud fra min mp3 fil, i en kvalitet som jeg næppe vil undre mig over.

//Beach
Avatar billede freeman Nybegynder
02. marts 2003 - 14:07 #5
Tak for jeres indput..

Jeg laver dem så til 320bit, så må folk finde sig i den længere downloadtid :-)