Avatar billede simon_jacobsen Nybegynder
04. marts 2003 - 12:33 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Flere OS på samme harddisk ???

jeg er igang med at installere Win XP, Win 98 og Linux Mandrake 9.0, men jeg kan ikke rigtig få det til at lykkes hvordan er det nemmest at få det lavet på, jeg har lavet de fire passende partitioner da Mandrake bruger en Swap partition, men alle styresystemer er meget interesserede i at være det eneste :( findes der et godt program til dette eller hva, jeg har kigget lidt på boot.ini men forstår ikke lige hvad jeg skal skrive for at få det til at virke, den eneste måde jeg kan skifte mellem XP og 98 lige nu er ved at gå ind i Partition magic og activere de forskellige drev hvor det andet drev så bliver "hidden". hva skal jeg gøre for at få det til at virke ???

På Forhånd Tak :)
Avatar billede chalde Seniormester
04. marts 2003 - 12:37 #1
win98 skal være på den første partiotion, eller dur det ikke...
Avatar billede becko Nybegynder
04. marts 2003 - 12:37 #2
Jeg mener det er rækkefølgen der er vigtig.
først 98, derefter xp (xp kan styre en multiboot, sidst mandrake (der følger et interface med der hedder Lilo, der kan styre din multiboot)
Avatar billede chalde Seniormester
04. marts 2003 - 12:38 #3
har desværre intet forstand på linux... men installér win98 først på c-drevet, og derefter opret et d-drev, og installér winxp på det.
Avatar billede stig3 Mester
04. marts 2003 - 12:38 #4
Jeg mener at win98 insisterer på at ligge på første partition på hardisken.....
Avatar billede becko Nybegynder
04. marts 2003 - 12:48 #5
Chalde >> vi hygger os. (se tider)

Simon_jacobsen >> gør som beskrevet og du bliver en glad mand. 8)
Avatar billede chalde Seniormester
04. marts 2003 - 12:59 #6
:-)
Avatar billede the_collector Novice
04. marts 2003 - 13:33 #7
Normalt siger man at win98 skal installeres først, så win XP og endelig Linux. Normalt skal win98 installeres på den første disk og første partition. Men ved hjælp af Lilo kan man have den liggende som f.eks. første partition på anden disk, det har jeg selv. Så skal man i lilo.conf filen angive nogle bestemte kommandoer, som swapper rundt på diskene, hvis man vælger at boote win98.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
04. marts 2003 - 13:39 #8
stig3> Windows 98 insistere vist ikke at lægge på den første partition på harddisken. Jeg har før installeret win98 på en anden partition uden problemer :)
Avatar billede stig3 Mester
04. marts 2003 - 13:50 #9
ok, det vidste jeg ikke.

Men vi kan vel sagtens blive enige om at det er smartest at lægge win98 der...
Avatar billede simon_jacobsen Nybegynder
04. marts 2003 - 14:07 #10
det ha jeg også gjort da det er den eneste mulighed man har med hensyn til win 98, men hva skal jeg skrive i boot.ini ??? jeg har kun en harddisk som er master og patitionerne ligger sådan : 1 = win 98 2 = XP 3 = swap 4 = Mandrake
Avatar billede the_collector Novice
04. marts 2003 - 14:18 #11
Behøver du egentlig noget i boot.ini.
Du kan lave en lilo.conf. Den skal ca. sådan her ud
# example /etc/lilo.conf
boot  =  /dev/hda    # place lilo in MBR of first disk
delay = 40            # Wait 4 seconds for user to press Ctrl or Shift
                      # This way your mother won't have to do anything to
                      # boot her windows 95
other = /dev/hda1    # The windows 98 partition
    label = windows98
    table = /dev/hda
other = /dev/hda2    # The windows XP partition
    label = windowsxp
    table = /dev/hda

image = /boot/zImage-2.0.33 # A Linux kernel, located in the /boot directory
    root  = /dev/hda4    # The partition that will be mounted as root
    label = linux        # The name you should type in to boot this kernel.

Husk ændre image linien til at pege på din linux-kerne.
Avatar billede the_collector Novice
04. marts 2003 - 14:20 #12
Husk at køre lilo kommandoen efter at du har rettet i lilo.conf.
Avatar billede mickey777 Nybegynder
04. marts 2003 - 14:24 #13
Hvis du har meget ram (512+) kan du have WinXP installeret som dit primære system, hvor så du installere programmet vmware, som kan opsætte virtuelle styresystemer. I dit tilfælde Linux Mandrake og Win 98.

Programmet kan fås på www.vmware.com

Ellers er vel løsningen det, de andre har givet udtryk for...
Avatar billede the_collector Novice
04. marts 2003 - 14:46 #14
og vmware koster penge og gør performance af win98 og linux dårligere.
Avatar billede the_collector Novice
05. maj 2003 - 15:39 #15
Fik du løst dit problem?