Avatar billede reddize Nybegynder
21. marts 2003 - 13:54 Der er 7 kommentarer

´Tænd+Sluk til harddisk?

Er det muligt at lave en Tænd*Sluk kanp til din harddisk?

Sådan så når den er på "Off", bliver der ikke tilført støm til din harddisk?

Skader det?
Avatar billede fromsej Praktikant
21. marts 2003 - 14:01 #1
Det har været oppe for nylig, jeg tror ikke rigtig der kom en løsning på det.
Men hvis du gør det, så brug en topolet afbryder så du afbryder både 5V og 12V.
Jeg tror ikke det gør noget, bare du sætter afbryderen, så man ikke lige rammer den ved et uheld, når maskinen er tændt.
Avatar billede coltman Nybegynder
21. marts 2003 - 16:42 #2
Hvis du vil slukke for discen mens maskinen kører, vil jeg fraråde det, det kan give disc-crash (det er i hvertfald set før...

Hvis det kun er til at tænde/slukke når maskinen er slukket så gør som "fromsej" skriver
Avatar billede fromsej Praktikant
21. marts 2003 - 16:52 #3
For at gøre det "idiotsikkert" kunne man sætte et relæ parallelt over afbryderkontakterne, således at hvis PC var tændt, ville relæet sørge for at kontakten var sluttet, selvom man slukkede for den.
Det er nemmere at tegne end at forklare, men jeg håber du forstår hvad jeg mener.*S*
Avatar billede geronimo Nybegynder
26. marts 2003 - 12:51 #4
Jeg tror ikke det er en god idé, hvad med bare at slå harddisk powerdown til i windows/bios? du kan sætte den helt ned til 1 minut eller sådan.
Avatar billede teknik Juniormester
13. april 2003 - 19:09 #5
Det kan man godt, flere fabrikater af skuffer (fx. Q-tec)indeholder en nøgleafryder, som slukker for drevet, uden at at man skal pille ved kabler.

Det er heller ikke specielt farligt at slukke under drift, bare disken står stille(ikke arbejder)...dog må disken så ikke sidde som drev C
Uanset om drevet er C eller ej, så frarådes metoden dog varmt.
Man kan i min erfaring _ikke_ tænde under drift, så crasher Windows.

Skal disken - med vold og magt - kunne til og frakobles under drift, så er et USB baseret drev sagen.

Er det kun slid/støj, som generer dig, så er Geroninmo's forslag langt lettere og billigere.

mvh :-)
Teknik
Geronimos forslag er
Avatar billede teknik Juniormester
13. april 2003 - 19:12 #6
tænkt med de indstillinger du finder under:
-kontrolpanel, -strømstyring
Avatar billede hpdenmark Nybegynder
22. april 2003 - 07:26 #7
hvorfor vil man kunne slukke for sine harddiske du skal aligevel slukke din computer først inden du kan "koble" en harddisk ind igen