Avatar billede jgk Nybegynder
26. marts 2003 - 15:34 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken til server

Hvilken pakke er den letteste at arbejde med til egen server?
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
26. marts 2003 - 16:59 #1
hmm hvis du ikke har leget med linux før vil jeg helt og aldeles anbefale Redhat men har du erfaring vil jeg anbefale debian :-)
debian kan drille meget for en ikke erfaren linux bruger hvor redhat er lidt lettere at komme til :-)
Avatar billede jgk Nybegynder
26. marts 2003 - 17:01 #2
jeg har ingen forkundskab
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
26. marts 2003 - 19:21 #3
ok så vil jeg helt klart anbefale redhat. og intet andet.
instaler den med grafisk login så får du de alla en windows med grafisk bruger flade o.s.v så er det måske nemmere at lære det at kende..
jeg startede selv på den måde.
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
26. marts 2003 - 19:25 #4
Jeg startede med debian... og når du først har lært det at kende vil du også synes det er det fedeste... kender ikke redhat men det er sikkert rigtigt hvad bacce.dk siger :D
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
26. marts 2003 - 21:18 #5
hej igen.. jeg vil prøve at argumentere lidt mere på mine begrundelser :-)
Jeg startede selv med redhat og har faktisk brugt den længe. jeg har installeret den på samme server omkring 5 gang i alt. dels pga. nye versioner og serveren egntlig ik var så vigtig og derfor kunne jeg tillade mig at lære af mine fejl.
Den sidste installation har holdt utrolig godt. den er simpelthend blevet misligholdt på det groveste og ja den havde måske et lidt stort ram forbrug nogen gange men den kunne stadig klare ca 3000 hjemmesider samt mysql dhcp spil server og en masse andet pis på små 512 MB ram og den sidst måldte oppe tid var på 67 dage og den sidste genstart var ikke pga crash men pga opstart scripts til UT servere.
jeg har faktisk kun haft et crash i de 3 år jeg har leget med linux...

grunden til at jeg lige her fortæller om hvor tilfreds jeg var med den er at mange har det med at sige at debian er meget mere stabil end redhat....

her kommer min mening om debian.
vil starte med at sige at jeg nu kører i debian for første seriøse omgang.
jeg har også ind imellem mine redhat installationer samt på test servere installeret debian.
Debian har et skide godt installations system til egentlig kan installere hele webservere med mere på blot at skrive
apt-get install program men men men. 1. det kan også fåes til redhat i dag.
2. det er bestemt ikke hver gang disse installationer er så forfærdentlig gode.
der er fek.s ikke en eneste der kan give mig svaret på dette.
http://www.eksperten.dk/spm/332721
og fejlen i dette spm opstår HVER GANG jeg bruger debian men har arldrig haft det mindste problem i Redhat.
men men men ud over denne lille episode vil jeg da sige at det er sjovt at lege med debian for her skal man ved siden af installation selv installere ALT hvor det somregel allerede er installeret i redhat.
Den har en masse den gerne vil installere fra starten hvor debian kun installere sig selv.
det kan både være godt og ondt begge stedder, men som ny bruger af linux er det helt klart en fordel t man ik skal bekymre sig om netkort understøttelse eller hvad der egentlig skal til af hjælpe programmer for man aner jo ik hvad for et program man skal lede efter når man ik er kendt i systemerne.

Selv efter jeg i dag har fået en rigtig god debian lige på nær det ene problem har jeg det sådan.
1. jeg syntes da egentlig ikke at debian virker mere stabil end redhat er.
2. redhat har på mange måder hjulpet de nye ind.
3. debian's apt-get system er for fedt (hvis .deb pakkerne virker ordentligt )
4. man kan installere en debian på få minutter, hvor det tager lidt længere tid med redhat (pga de mange programmer den vil have med)
5. debians program pakker kan komme med de mærkeligste udfald og ikke virke korrekt efter installation, mange af dem slipper man dog for i redhat
6. hvis det viser sig at det virkelig ik kan lykkedes at finde en person på denne klode der ik kan forklare hvad der skal til for at få rette mit problem i linket, så vil debian får det store fod aftryk fra min side og jeg vil igen tage imod redhat med kys hånd.
7. med debian kan man spare mange MB pga man kun installerer de mest nødvendige ting da man jo skal gøre det hele selv efter installation af debian.

håber denne lange og vist nok indviklet udgave af et svar kan hjælpe dig til hvad du føler for at installere...
vi hjælper jo gerne herinde lige meget hvilket system du ønsker at benytte
Avatar billede jgk Nybegynder
27. marts 2003 - 09:55 #6
Takker for svarene, jeg har tidligere set på SUSE, men droppede den da den netop installerede alt muligt andet en blot serverdelen. Hvad siger i til Mandrake?
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
27. marts 2003 - 13:10 #7
hmm har arldrig prøvet en mandrakke, meen som jeg har opfattet ud fra hvad folk skriver om den egner den sig vidst mest som workstation
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
27. marts 2003 - 13:30 #8
Tror jeg vil prøve redhat :P
Avatar billede jacs Nybegynder
28. marts 2003 - 15:26 #9
SUSE er klart den bedste distribution pt. Du skal bare sørge for at tilpasse installationen. Vælg f.eks en minimal installation (eller ingen pakker overhovedet), og tilføj selv de dele du ønsker. Så undersøger SUSE selv for afhængigheder og installeret de moduler, der mangler for at det hele spiller sammen.
At du får SUSE til at installere for meget, er udelukkende din egen skyld.

Mvh
Jacob
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
28. marts 2003 - 16:11 #10
Jacs>> hmm du siger at SUSE klart er den bedste ??
på hvilke begrundelser hvis man må spørge ?
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
28. marts 2003 - 16:12 #11
men ud over det... skulle vi ik få lukket dette spm igen ?
Avatar billede jgk Nybegynder
29. marts 2003 - 07:40 #12
Jo da tak for svarene.
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
29. marts 2003 - 09:18 #13
No problemo du ;-)
håber du fik nok til at komme videre :-)