Avatar billede nattevagten Nybegynder
21. april 2003 - 11:21 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Bevare kameras Exif data i billedebehandlingsprogram

Hej!

Jeg har et problem mht. Exif-data. Når jeg anvender Adobe PhotoShop 7, el. Adobe Photoshop Elements 2 til at efterbehandle fotos taget med mit Canon Ixus 400 ændrer/reducerer programmerne de Exif-data som mit kamera har gemt da billederne blev taget. Dette er virkelig noget der irriterer mig meget. Hvad kan jeg gøre? - Findes der andre billedebehandlingsprogrammer der ikke ændre i de originale Exif-data?

NB: Det jeg typisk anvender programmerne til at fjerne røde øjne, optimere levels og farveoptimering.
Avatar billede signout Nybegynder
21. april 2003 - 11:28 #1
Det ville være forkert at bibeholde alle de originale exif informationer hvis billedet er manipuleret. Men om der findes noget der lader dig snyde tør jeg ikke sige. Måske gør gimp (www.gimp.org)
Avatar billede hub Nybegynder
21. april 2003 - 11:36 #2
http://www2.photomeister.com/info/features/index.htm

Fra manualen:
Photo Management
Photos are organized in “Albums” with standard naming conventions for easy management
An “Album” is simply a directory of standard JPG files on your computer’s disk drive (usually in the “My Files\My Pictures” directory) that you can access with any other software, too (!)
Generation of thumbnails (size can be set by user) for easy navigation inside a photo album
When a thumbnail is clicked the photo is shown enlarged and can be zoomed
Full screen view
Copy and Paste photos to/from the clipboad
Create, Rename, Delete Albums
Move, Copy, Duplicate Photos
Delete Photos (move photos to the Windows Recycle Bin)
Dump Photos (put photos aside and recall them later with a mouse click)
Display of EXIF photo data information, which is written into the photo files by most cameras. It contains e.g. date/time, exposure time and aperture of a photo.
PhotoMeister preserves the EXIF photo data wherever possible
When a photo file is altered by PhotoMeister the original file from the camera is automatically backed up and can be recalled later
Any photo can be set as Windows wallpaper
Works with JPG, TIF, BMP, PCX, ICO, CUR, PNG, WMF, EMF, TGA, PXM file formats
Avatar billede hub Nybegynder
21. april 2003 - 11:43 #3
http://www.mediachance.com/dce/index.html

DCENHANCER i købeudgaven bevarer også EXIF data..
Avatar billede nattevagten Nybegynder
22. april 2003 - 22:57 #4
>> hub:: Jeg har nu afprøvet begge dine foreslåede programmer, og de er begge kanon gode på hver af deres felter. Så jeg vil jo egentligt gerne give dig dine velfortjente point. Smider du lige et svar?

>> signout:: Hvorfor vil det være forkert at bibeholde alle de originale exif informationer hvis billedet er manipuleret? Det er da vældigt rart at have disse informationer til rådighed, såfremt man som jeg ønsker, at blive en bedre fotograf, hvor man lærer af sine fejlindstillinger.
Avatar billede hub Nybegynder
22. april 2003 - 22:58 #5
Svar :-)