Avatar billede mpultz Nybegynder
20. november 2000 - 22:09 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Udskrivning af billeder

Hej

Vi bruger JDK 1.3. Vi har en Swing applikation som udskriver billeder (jpg og gif) samt tekst og andre former på samme side (vha. Java2D). Når vi udskriver under NT ser alt ud som det skal, men vi har problemer med at udskrive billederne under 98 og 2000 (om problemet også er der under 95 og ME vides endnu ikke, men jeg kunne frygte det).

Problemet er at billeder typisk enten udskrives som en sort boks eller slet ikke. F.eks. under Windows 2000 udskrives billeder som sorte bokse på vores netværksprintere HP Color LaserJet 4500 N (PCL og PS driver) og HP DeskJet 720 C (PCL driver). Under NT med samme printere ingen problemer! Problemet gælder dog ikke generelt for Windows 2000. Vores app. kan f.eks. godt udskrive korrekt til en lokal printer under Windows 2000, men ikke under 98.

Hvad sker der? Er der nogen som har en fornuftig forklaring på dette? Kan der være et problem med HP driverne (virker fint med andre programmer)? Er der nogen som har eller har haft lignende problemer?
Kan vores problem være
relateret til bugs 4319116 og 4258020 på http://www.javasoft.com/ som vedr.
problemer med PCL drivere under Win 95/98 (her hævder man at problemet ikke
opstår under NT og 2000 er jo efterfølgeren). Kan nogen bekræfte at det er en bug? Hvis det er en bug er der så nogen workarounds?

mvh
Mads
Avatar billede lens Nybegynder
20. november 2000 - 23:09 #1
Jamen er det ikke bare herligt med et platformsuafhængigt programmeringssprog!!?
Avatar billede stigc Nybegynder
21. november 2000 - 23:39 #2
hvad med at skirve en del af programmet i \"java 1\" (kan man overhovedet det?). Der skulle der ikke være problemer med print af billeder!
Avatar billede mpultz Nybegynder
25. november 2000 - 17:47 #3
Ja, man kan diskutere om Java er platformsuafhængigt eller om det bare er en anden platform, men det er en helt anden diskussion.

Vores program er syltet ind i Java 2D, så Java 1 kan ikke gøre det. Desuden så er udskrivningsfaciliteterne i Java forbedret betydeligt i Java 2 (men tilsyneladende ikke nok).

Lidt opdatering på problemet. Følgende printere har indgået i vores test:

Canon BJC-240 (sort/hvid)
HP DeskJet 720 C
HP LaserJet 4500 N
HP LaserJet 1100 (sort/hvid)

Det er lykkedes os at skrive billederne ud med de nyeste drivere under Win 2000, men ikke uden problemer. For DeskJet\'en skal vi inaktive ICM (Image Color Management) support i printerdriveren før billedet kommer ud korrekt. For 4500 N virker det med PS driveren, men med PCL driveren bliver grønt karry farvet!

Under Windows ME virker det med DeskJet\'en. Har endnu ikke afprøvet med de andre printere.

Jeg tror jeg efter yderligere tests vil sende Sun en mail om problemet, så jeg kan få klaring på om det er en bug i Java. Men de vil jo nok hævde at problemet er printerdriverne.

Til interesserede har jeg zippet en fil sammen som ligger på http://www.diku.dk/students/mpultz/imageprint.zip som er et lille test program som udskriver et billede. Dette program har indgået i vores test sammen med vores \"rigtige\" program og resultaterne har været ækvivalente.
Avatar billede mpultz Nybegynder
28. november 2000 - 08:26 #4
Det er en bug (manglende kompatibilitet i nogle printer drivere) og der vil blive kompenseret for det i næste version af JDK (1.3.1). Se http://forum.java.sun.com/read/16801159/q_N61PDp9MO0AAYq6?idx=1 for yderligere info.

Mads