Avatar billede pocketfreak.dk Nybegynder
23. april 2003 - 09:58 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Router eller router hos Tiscali

Hej

Jeg overvejer at købe en Linksys BEFW11S4 router med indbygget Accesspoint der opfylder IEEE 802.11b standarden - sådan at jeg kan få lidt trådløst netværk. Samtidig har jeg allerede en Cisco 677 router sammen med mit ADSL abonnement hos Tiscali.

I den forbindelse ville jeg høre om jeg bare kan skifte Cisco'en ud med Linksys'en og dermed spare de der 30-40 kroner om måneden man giver for leje af Cisco-routeren + besværet med at have 2 x routere sat op?
Avatar billede 1nsane Nybegynder
23. april 2003 - 10:04 #1
du kan nok ikke bare skifte den ud hvis du mener tage den gamle fra og sætte den nye til for der er jo måske nok konfigureret noget i den cisco 677 router som du har stående i forvejen.
Avatar billede pocketfreak.dk Nybegynder
23. april 2003 - 10:07 #2
Jeg ved at der er en del NAT entries og lign. som jeg bla. selv har sat op for at forwarde porte etc.

Det var mere mht. hardwaredelen, dvs. om man "bare" kan smide den i væggen til Tiscali og så få forbindelse ud i verden, dvs. om Linksys-routeren ville kunne overtage Cisco'ens arbejde så jeg var fri for den. I princippet er en router en router - eller?
Avatar billede platman Nybegynder
23. april 2003 - 10:11 #3
For det første så må man ikke skifte sin Tiscali Router ud med sin egen ifølge Tiscali! (Det kan man jo så vælge at blæse på hvis man tør).

For det andet er Cisco 677 en ADSL Router med indbygget ADSL interface som uplink, så det kræver at din Linksys også har ADSL interface så den kan kobles direkte i ADSL-stikket.

Hvis din Linksys har Ethernet som WAN port kan du koble den ind bagved CISCO routeren.
Avatar billede hub Nybegynder
23. april 2003 - 10:12 #4
Jeg mener, at Tiscali ikke tillader fremmed hardware på deres opkoblinger..
Avatar billede hub Nybegynder
23. april 2003 - 10:13 #5
Og man kan ikke blæse på det--Tiscali tjekker din opkobling med jævne mellemrum, bl.a for at "fange" open mail-relays
Avatar billede venturer Nybegynder
23. april 2003 - 10:16 #6
Linksys kan IKKE sættes i stedet for Cisco677. WAN interfacet er ikke det samme.

Det du kan gøre i stedet er at åbne op for alt på din Cisco så ALT bliver forwaredet til den samme LAN IP (som så bliver tildelt din Linksys). Så benytter du et andet LAN på den anden side at din nye Linksys.
Avatar billede platman Nybegynder
23. april 2003 - 10:17 #7
Så derfor bør du bruge Cisco-routeren som ren ADSL-modem og koble din Linksys AP bagved den og lade den overtage router-arbejdet.
Avatar billede pocketfreak.dk Nybegynder
23. april 2003 - 10:23 #8
Ok tak for det. Jeg tror jeg åbner Cisco'en helt og bruger Linksys - dens interface er også lidt nemmere at arbejde med :-)