Avatar billede avlund Nybegynder
23. april 2003 - 20:48 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Netværk som kun virker halvt

Hejsa,

jeg er i færd med at opsætte et mere varigt netværk derhjemme. Jeg har i forvejen et netværk med en switch, router, nogle maskiner etc., som fungerer fint, men jeg ønsker at sætte nogle vægboxe op for at gøre det lidt pænere. Det volder imidlertid problemer.

I min box er der en A- og en B-opstilling, hvor kablerne helholdsvis parres således:

A

grøn(hel)    grøn(halv)  orange(halv)  orange(hel)

brun(halv)  brun(hel)    blå(halv)      blå(hel)

og

B

orange(hel)  orange(halv)  grøn(halv)  grøn(hel)

brun(halv)    brun(hel)      blå(halv)    blå(hel)

I den anden ende sætter jeg et alm. stik på flg. maner:

orange(halv), orange(hel), grøn(halv), blå(hel), blå(halv), grøn(hel), brun(halv), brun(hel).

Dette kommer så i switchen i en alm. port.

Der sker da flg.:

Hvis jeg bruger metode A, kan jeg ikke få det til at virke overhovedet.

Hvis jeg bruger metode B, kommer der lys i switchen ud for porten, og computeren registrerer at et 100 Mbps netværk ER TILSLUTTET. Imidlertid KAN JEG IKKE KOMME PÅ INTERNETTET, og JEG KAN IKKE FÅ KONTAKT TIL ANDRE MASKINER. Hvis jeg sætter et kabel (samme kabel som jeg forbinder computeren til vægboxen med) direkte fra computer til switch, fungerer alt som det skal.

Hjælp! Tak.
Avatar billede bredker Nybegynder
23. april 2003 - 20:54 #1
enten er der et af stikkene der har en løs forbindelse
rekkefølgen på farverne er ikke det vigtigste , det du skal sikre dig er at når du sætter dit kabel fra com til stik og videre til swits , så er det lige igennem og at du ikke har krydset nogle af lederne
Avatar billede fido82 Nybegynder
23. april 2003 - 21:04 #2
sørg for at lave B opsætningen i begge ender af dine dåser, samt at bruge stragth kabler (lige igennem kabler)
Når du laver A setuppet i den ene ende, vil du krydse kablet.

På grund af din fejl, lyder det lidt som om, at du har fået krydset nogle af lederne. Kan du heller ikke pinge nogle af de andre computere ? Kan de andre computere pinge dig ?
Avatar billede a_eriksen Nybegynder
23. april 2003 - 21:06 #3
Den ene ende:
HO, O, HG, B, HB, G, HBr, Br

Den anden hvis det skal være krydset:
HG, G, HO, B, HB, O, HBr, Br
Avatar billede vic256 Nybegynder
23. april 2003 - 21:07 #4
Hmm.. alle dine stik/boxe bør da være 1 til 1 da de bør ende in hub eller switch (Et krydsfelt) og kablerne er allerede krydset i kablet brugeren propper i stikket ??? Eller er det mig der er heeelt skævt ind på den ???
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2003 - 21:42 #5
Avatar billede vic256 Nybegynder
23. april 2003 - 21:47 #6
Jamen, du er vel ikke ved at lave patchkabler men forbindelser mellem hub/router/switch og stik som brugeren SÅ kan proppe sit patchkabel ind i???
Avatar billede avlund Nybegynder
23. april 2003 - 23:14 #7
Det er rigtigt, jeg er ikke ved at lave patchkabler, den slags har jeg fuldt ud styr på. Det viste sig ganske rigtigt at være en løs forbindelse, men jeg fik også noget hjælp fra fido. Takker til alle for svarene.