Avatar billede amalie Nybegynder
27. april 2003 - 19:24 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Beskrivelse af alfakanaler

Hej!

Jeg har ledt og ledt efter en beskrivelse af;

Hvad en alfakanal er?
Hvad den bruges til?
Hvilke typer af alfakanaler der findes

Kort sagt alt hvad der er værd at vide om alfakanaler (på DK).

Har du beskrivelsen eller kan du henvise mig til et godt websted er points dine.

Venter spændt mvh Amalie
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
27. april 2003 - 19:36 #1
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
27. april 2003 - 19:38 #2
Altså en alfakanal er en kanal du kan ligge på et billede og som du kan bruge til at "skære" noget ud, meget mere præcist end de almindelige crop-tool

Med alfakanalen ødelægger du ikke billedet, men du skjuler bare noget af det
Avatar billede cgleerup Nybegynder
27. april 2003 - 23:24 #3
Alfakanler bruges indenfor fritlægning og er specielt udbredt inden for de bevægelige billedmedier så som video. En alfa-kanal består principielt af 2 faver, sort og hvid. Sort er farven der definere ikke synligt og hvid definere det område af billedet som skal være synligt.
Til forskel for clipping-path som eksempelvis benyttes til pagemaker, så har alfa-kanalen det meget store fortin, at en sådan kan have glidende overgange, forstået således at der kan være flere nyancer af sort og hvide, og dermed kan eksempelvis en dropshadow medtages trods usynlig baggrund på et billede.

Idag støder man bl.a. også på alfakanaler i forbindelse med trykte medier, eksempelvis i programmer som indesign hvor det er en meget flot intergreret del.
Avatar billede spe Nybegynder
27. april 2003 - 23:35 #4
jakobclausen>> Noget du har misforstået omkring alfakanaler.At få en alfakanal til at skjule dele af et billede er blot én af de ting du kan bruge en alfakanal på.

Alfakanaler er de kanaler du gemmer i kanalpaletten.

De kan laves på forskelligvis.

Når du har markeret et område af dit billede kan du gemme denne markering med kommadoen Select-->Save Selektion/Vælg-->Gem det valgte. Selektionen bliver gemt i en alfakanal. I alfakanalen optræder din markering/selektion som hvidt og resten af kanalen er sort. Fra kanalpaletten kan alfakanalen hentes frem som selektion med kommandoen Load Selection/Indlæs det valgte.

Du kan også lave en alfakanal ved at starte i kanalpaletten og oprette en ny kanal. Du kan male direkte i en alfakanal med gråtoner fra 100% sort til 0% sort.

En alfakanal kan bruges til forskelligt

Som beskrevet ovenfor til at gemme og lave selektioner. Det område der er helt hvidt i en alfakanal bliver valgt 100%. Det område der er helt sort bliver slet ikke valgt. Der hvor alfakanalen er f.eks. 50% sort bliver området valgt 50% når du bruger alfakanalen som selektion. En gråtone på 25% betyder at det område bliver valgt 75% o.s.v

En alfakanal kan også bruges sammen med nogle af filterne f.eks. Render-->Lighting Effects/Gengiv-->Belysningseffekter. Her kan man vælge en alfakanal som højde angivelse (Texture channel/tekstur kanal)og dermed præge figurer, tekst eller lignende i dit billede. Der hvor din alfakanal er helt hvid bliver det højeste. Helt sort bliver det laveste. Gråtonerne imellem giver højder svarende til gråtone procenten. Så f.eks. 50% grå bliver halvt så højt som de hvide områder.

I visse tilfælde kan du også bruge en alfakanal som fritlægning. F.eks. når du henter et billede over i et 3D-program. Så kan 3D-programmet læse en alfakanal som fritlægningssti. Der hvor din alfakanal er helt hvid bliver dit billede helt synligt, der hvor din alfakanal er sort bliver dit billede helt usynligt. Gråtonerne ind imellem repræsenterer tilsvarende grader af gennemsigtighed. Så f.eks. 25% sort gør billedet 25% gennemsigtigt. Der nogle andre programmer der også kan læse en alfakanal som fritlægning f.eks. Adobe LiveMotion og Adobe InDesign.

Du kan lave mange alfakanaler i det samme dokument men de påvirker ikke dit billede (ændre ikke dit billede) med mindre du vælger at bruge en af dem som selektion, højde eller fritlægning. De fungere altså som en slags skabeloner du kan have liggende og bruge når du har behov for en af dem. Dog øger hver alfakanal datamængden i dit dokument med en tredje del af billedets oprindelig datamængde (mb)når du arbejder med RGB-billeder og en fjerde del ved CMYK-billeder.

Der en særlig slags alfakanal som du kan lægge på et enkelt lag i din lag-paletten. Disse kaldes layermask/Lagmaske og virker som afmaskning i det ene lag den ligger i. Og opfører sig som beskrevet ovenfor om fritlægning. Men altså kun på et lag ad gangen. En Lagmaske giver i modsætning til andre alfakanaler altid et synligt resultat på dit billede. Men afmasker jo blot så du har ikke "ødelagt" dit billede. Sletter du lagmasken igen ser laget ud som før.

Når du gemmer dit billede kan nogle filformater indeholde (gemme)kanaler og andre ikke. Præcist hvilke formatter har du en oversigt over i din manual.
Avatar billede sup Nybegynder
01. maj 2003 - 00:23 #5
Hva skal du bruge det til Amalie..
Er du ved at skrive projekt ;-)

Spe har sådan set svaret på det...

Sup.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
02. maj 2003 - 00:25 #6
det er vi sådanset flere der har gjort, så måske du skulle uddybe spørgsmålet, hvis du ikke har fået svar nok ?
Avatar billede spe Nybegynder
02. maj 2003 - 00:32 #7
til sup og cqleerup>> Har tjekket amalies brugerinfo og kan se at vedkomne kun har lukket 20% af de spørgsmål vedkomne har oprettet så det kan have lange udsigter. Det første ikke lukket spørgsmål er fra 2001.
Avatar billede sup Nybegynder
02. maj 2003 - 00:53 #8
Spe.....Det er lidt typisk for mange af de spørgsmål som bliver oprettet her på Eksperten....

Der burde være en grænse for hvor lang tid et spørgsmål kan være åbent, f.eks 3 eller 6 måneder, bare
for at sige noget...Hvis brugeren så bare bliver væk eller udlader at lukke spørgsmålet efter tiden er udløbet,
bliver man nød til at deactivere spørgsmålet/brugeren på en eller anden måde. Der vil nok ikke være nogen
helt fair måde at gøre det på, men så skærer man ned på spørgsmål som hænger i flere år som spe nævner....
Ved ikke om Eksperten tænker over det...

Men vi har tiltro til dig Amalie..

Sup.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
02. maj 2003 - 08:26 #9
Man kunne evt lukke spørgsmålet og dernæst tildele point til samtlige svar, fordelt efter aktivitet i det enkelte spørgsmål. Det ville faktisk være en rigtig god idé.

Udover at det er irriterende at folk ikke kan tage sig sammen, så presser et sådan spørgsmål jo også seriøse folks spørgsmål længere ned på listen, så vi ikke opdager dem så let.
Avatar billede amalie Nybegynder
02. maj 2003 - 15:34 #10
SPE fik points.
Avatar billede spe Nybegynder
02. maj 2003 - 15:37 #11
Tak :-)