Avatar billede 7th Praktikant
10. maj 2003 - 05:02 Der er 30 kommentarer og
4 løsninger

Danske php sites

Hvilke store kendte danske (kommercielle) sites er programmeret i php ? Jeg kender kun selv til TV2.
Avatar billede nicklasb Nybegynder
10. maj 2003 - 09:03 #1
Avatar billede nicklasb Nybegynder
10. maj 2003 - 09:32 #2
så er der selvfølgelig linux-shoppen, php.net (selvfølgelig ;)..
men også sider som http://www.nokia.dk/ og http://www.roskildefestival.dk/ er lavet i php..

tror at grunden til at mange firmaers sider er i asp, er fordi de hyrer nogle "store" webfirmaer til det, som gerne skal have en sikkerhed i at programmeringssproget ikke pludselig fejler. Den sikkerhed kan du ikke få ved et gratis produkt. Der er sikkert også mange andre grunde, men ved at nogle vælger en php-server fra, da det er for gratis.. :)
Avatar billede schaefner Juniormester
10. maj 2003 - 09:33 #3
http://boomtown.dk/ er også lavet i php
Avatar billede nicklasb Nybegynder
10. maj 2003 - 09:43 #4
tror også eksperten.dk er.. om såmendt i et php-ligende sprog..
Avatar billede mathiash Nybegynder
10. maj 2003 - 10:19 #5
Jo, exp.dk er vist lavet i php endelsen er bare lavet om til .phtml :-D
Avatar billede mathiash Nybegynder
10. maj 2003 - 10:22 #6
Avatar billede schaefner Juniormester
10. maj 2003 - 10:25 #7
Min side kan vidst ikke kaldes et kommercielt site.
Avatar billede mathiash Nybegynder
10. maj 2003 - 10:34 #8
Nej men faldt lige over det he he :-D
Avatar billede mathiash Nybegynder
10. maj 2003 - 10:34 #9
Havde nok heller ikke læst det hele helt i gennem :-D
Avatar billede avminarm Juniormester
10. maj 2003 - 10:42 #10
tror også www.tv3.dk
Avatar billede avminarm Juniormester
10. maj 2003 - 10:42 #11
og www.bibliotek.dk - den er godt nok ikke kommerciel, men vist meget brugt
Avatar billede fangel Nybegynder
10. maj 2003 - 10:46 #12
nicklasb => PHP er somend mindst lige så sikkert som ASP...

men der er da mange sider der er skrevet i PHP... det er jo ikke alle der gidder trækkes med MS og deres hullede programmer...
hvis nogle skulle være i tvivl findes der stadig mange IIS servere med CodeRed... se min log over fejlslagne CodeRed angreb på min apache server... http://mfa.ath.cx/view-my-attacks.php

Morten
Avatar billede schaefner Juniormester
10. maj 2003 - 10:51 #13
http://tdckabeltv.dk/ er også lavet i php.
Avatar billede nicklasb Nybegynder
10. maj 2003 - 10:59 #14
dea_pg -> ja.. er jeg overhovedet ikke i tvivl om.. Hvis ikke php er langt mere sikkert og stabilt.
Men der er ingen garanti for at din server kører i morgen, hvis du har en freeware installation på. Når firmaer derimod fx køber et ms-produkt, har de nogle at "klage" til når lortet ikke kører.

Hvem står som ansvarlig hvis der er en fejl i php (hva jeg ikke lige tror der er) som sletter et helt firmas webservere??
Avatar billede fangel Nybegynder
10. maj 2003 - 11:01 #15
tja, men det samme kan jo siges om MS... hvem ved om der bliver fundet et kritisk hul i MS's server, som for den til at brænde sammen? ingen ved?

også derfor man bruger penge på webhotteller, så kan man klage til dem...

PS, fandt en til: http://www.teaterliv.dk/

Morten
Avatar billede nicklasb Nybegynder
10. maj 2003 - 11:04 #16
hvis nettet går ned, pga. ms' produkter, har du en skyldig.
Hvis det derimod er pga. en dårlig php-version, har du selv valgt at du ikke vil betale for deres service (selv om der ikke er meget af denne hos ms).

Men ville også HELT klart selv vælge en linux med en php, hvis jeg skulle installere ny server..
Avatar billede fangel Nybegynder
10. maj 2003 - 11:06 #17
Avatar billede fangel Nybegynder
10. maj 2003 - 11:18 #18
www.dht.dk
www.sdu.dk
www.tiscali.dk
www.matfys.kvl.dk (kvl.dk bruger asp, men matfys.kvl.dk bruger PHP... endnu en gang er det bevidst at matematikere er klogere!)

så gidder jeg ikke finde flere...

Morten
Avatar billede himself13 Nybegynder
10. maj 2003 - 13:37 #19
nicklasb -> JAmen hvor tit går en LINUX server ned?? Og hvor kan du finde fejl i PHP??? Hvor i mod ASP og Windows går ned og er et kæmpe sikkerhedshul...!! Og selvom de har en skyldig hvad vil de så gøre??? Det hjælper da ikke på deres problem??
Avatar billede nicklasb Nybegynder
10. maj 2003 - 13:44 #20
himself13 -> Jeg har INTET skrevet om hvor tit de forskellige servere går ned, og hvor mange huller der er i de forskellige programmer.
og som det også fremgår at det jeg har skrevet tidligere, syntes jeg også helt bestemt at en linux med php er klart det bedste. Men du HAR en større sikkerhed ved at bruge købte produkter frem for en freeware ting. Du har samtidig service hvis du skulle have problemer med en installation eller lignende. Denne service får du næppe hos et firma der ikke tjener en eneste øre på det du har fra dem. HVIS der er noget galt med din PHP, har du igen steder at gå hen. Det har du hvis der er noget galt med din ASP (MS)
Avatar billede himself13 Nybegynder
10. maj 2003 - 14:38 #21
Okay men jeg kan da spørge dig igen om hvad der skulle være i vejen med PHP??? Hvad skulle der være galt?? Og tror du selv at MS kan rette fejl når du skriver til dem?? De kan da nullerniks!!
Avatar billede jamal_s Nybegynder
10. maj 2003 - 15:02 #22
hehe, hvorfor står folk og forsvar MS (ASP) eller LINUX (PHP)..man skulle tro de var jeres fædre...f**k det, bare vælge det der er bedste for JER !

slut prut finale..
Avatar billede nicklasb Nybegynder
10. maj 2003 - 15:21 #23
jamal_s -> hvis alle er lige glade med forskelle, fordele, ulember osv., tror jeg langt fra det var nået så langt som det er i dag.. Hvis alle bare siger sådan, bliver det aldrig til noget. Og tror ikke der er nogle der forsvare nogle af dem. Vi diskutere bare grunden til at vælge det ene frem for det andet.
(og hvis du har så meget imod at der bliver stillet, spørgsmål om hvilke sider der er lavet i det ene, og vi så diskutere hvilken der er bedst, syntes jeg i stedet du skulle holde dig væk, eller lade være at kommentere.. ;)
Avatar billede 7th Praktikant
10. maj 2003 - 17:41 #24
Jamen sikke mange gode links og kommentarer :) Virkelig brugbart.

Gode indlæg fra dea_pg og nicklasb omkring asp <=> php. Det kunne være spændende at høre bevæggrundene for at for eksempel tv2.dk, tv3.dk, bibliotek.dk, tdc.dk og nokia.dk har valgt php frem for asp. Mig bekendt er disse sites yderst stabile, og har et stort antal besøgende dagligt.

Tror jeg lige vil prøve at maile og spørge ad...
Avatar billede 7th Praktikant
10. maj 2003 - 18:00 #25
Jeg venter lige med at lukke så jeg husker at vedlægge svar, hvis jeg får nogen respons fra nogle af de ovenstående jeg har mailet til.
Avatar billede himself13 Nybegynder
10. maj 2003 - 18:37 #26
Hej,
Nogle af grundende har været at ASP normalt kører på Windows servere og da disse er dem der oftest bliver hacket, da de er meget hullet i sikkerheden, har de valgt at omkode alt for at have et sikkert og stabilt site.
Avatar billede himself13 Nybegynder
10. maj 2003 - 18:37 #27
** SVAR **
Avatar billede mathiash Nybegynder
10. maj 2003 - 19:06 #28
Svar ? :-D
Avatar billede himself13 Nybegynder
10. maj 2003 - 19:28 #29
Hvis han fik lyst til at give nogle point.... Så lavede jeg et SVAR indlæg...!!
Avatar billede fangel Nybegynder
10. maj 2003 - 19:38 #30
jeg kan os'...
Avatar billede xtr0 Nybegynder
10. maj 2003 - 21:24 #31
jamal_s <- PHP er ikke min far men en gid ven der kan hjælpe mig med at lave forskellige ting som ellers ville have taget en helvedes masse tid.
Avatar billede 7th Praktikant
12. maj 2003 - 17:16 #32
Svar fra Dansk BiblioteksCenter (bibliotek.dk).

Spørgsmål: "Jeg har et lille nysgerrrigt spørgsmål. Hvilke bevæggrunde ligger til grund for at I har valgt scripting-sproget php frem for asp for bibliotek.dk, og hvilke overvejelser har I gjort jer inden? Mit spørgsmål afkommer af den lille debat som kan ses via http://www.exp.dk/spm/350755."

Svar: "PHP er billigt (gratis), crossplatform, ikke bundet til nogen leverandør, Open Source, indeholder det Z3950.
Se fx.også på http://php.weblogs.com/php_asp_7_reasons og her http://www.netconcepts.com/news/php_vs_asp.php som rammer flere af grundene.

Med venlig hilsen

Ulla Nielsen, DBC Hotline"
Avatar billede 7th Praktikant
12. maj 2003 - 17:21 #33
Svar fra TDC Online (tdc.dk).

"Vi vil have noget der virker :)

Baggrunden for valget af php til opasia (nu tdconline) og sidenhen
boomtown og tdc.dk er primært at Linux (på almindelige intel-baserede
servere), Apache, Mysql og PHP er primært den sammenhæng og anvendelse
PHP har på globalt plan. Vi vil gerne bygge på en teknologisk platform,
der fungerer og kan skalere - ikke bare i scripting sproget, men den
samlede løsning - fra hardware til software lagene. Udover selve
scripting sproget benyttes værktøjer som rsync, nagios, wget og mange andre - som til sammen skaber en god automatiseret platform uden væsentlige omkostninger.

En del af de folk, som stod for implementeringen af vores første
PHP-baserede site, havde en fortid hos tv2.dk, borsen.dk og flere andre
store danske php-sites, og vidste hvad platformen kunnne levere og hvad
der kræves for at kunne levere et fornuftigt skalerbart site, og vi har
siden tilføjet "Zend Performance Suite" for at accellerere PHP-koden
yderligere og kører grafik og andre statiske elementer fra dedikerede
webservere til dette (f.eks. via webserveren tux).

Vi leverer over 10 millioner sider om ugen (*), har 17 fysiske servere
(**) og bruger knap en mand på at passe serverne (patching, software
opdatering, ny hardware, etc.), og ville sandsynligvis ikke kunne nøjes
med det, hvis vi kørte på en anden platform.

(( Flemming ))

ps. Se i øvrigt
http://public.yahoo.com/~radwin/talks/yahoo-phpcon2002.htm , der i høj
grad giver et billede af nogle af de overvejelser, som vi var igennem  -
selvom vores udgangspunkt var et lidt andet.

Flemming Mahler Larsen, TDC Online, Technology."
Avatar billede mahler Nybegynder
12. maj 2003 - 21:36 #34
nicklasb:
> Men der er ingen garanti for at din server kører i morgen,
> hvis du har en freeware installation på. Når firmaer derimod
> fx køber et ms-produkt, har de nogle at "klage" til når
> lortet ikke kører.

Til PHP kan du få "Enhanced Support" http://zend.com/store/products/support_enhanced.php (selvom de i teorien kun dækker Zend Compilleren, så har de typisk også samlet alle PHP-bugs op (fejl i PHP, ikke kodefejl naturligvis)).

Til Mysql kan man få Premium support (http://www.mysql.com/support/faq-03.html#q05) hos Mysql AB.

Hos Redhat har de "RedHat Network Enterprise" (http://www.redhat.com/software/rhn/offerings/)

Alle tre steder KAN du få 24x7 support af PHP, Mysql og Redhat Linux, hvis det er det, du har brug for - og mine erfaringer med de ovennævnte services er langt bedre, end med nogen commerciel hotline (som "frivilligt betalende kunde" forventer du jo kvalit i den leverede ydelse - modsat andre store kommercielle software leverandører, hvor der er et krav om du betaler et fast fee for "support").