Avatar billede nhk Novice
10. maj 2003 - 21:45 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Sort skærm ved nyt grafikkort

Jeg har en "ældre" Compaq 5861, hvor jeg vil skifte grafikkort. Det gamle kort er er Creative 3D Blaster TNT2 Ultra, og jeg har købt et Palit Daytona Geforce4 MX440, da det gamle kort ikke duede til de nyeste spil (har ellers været godt tilfreds med det gamle).
Problemet er så, at skærmen forbliver helt sort ved opstart med det nye kort, signallamperne lyser lidt, men der startes slet ikke op.
Hvis jeg så sætter det gamle kort i igen, er der intet ivejen.
Hvad kan der være galt?
Avatar billede human Nybegynder
10. maj 2003 - 21:48 #1
Der er det ivejen at det er en compaq maskine.. IBM og Compaq har designet deres maskiner således at du ikke bare kan skifte hardwaren ud, med mindre det er noget du bestiller fra dem.
Avatar billede cbnimann Nybegynder
10. maj 2003 - 21:49 #2
Har du en anden pc så prøv at sætte det ny kort i den og se om det virker her,
det kunne tyde på at kort er defekt
her du sat det helt ned i stik det er en alm. fejl?
Avatar billede exutable Nybegynder
10. maj 2003 - 21:49 #3
Hmm for det fQrste skal du klart vaere helt sikker paa at det sidder godt i og faktisk kan problemet ikke vaere andet end at du maaske er kommet til at gQre noget ved grafik kortet fordi jeg laver saadan rimelig mange computere og saa skifter jeg grafik kort hele tiden og jeg har aldrig oplevet at skaermen var sort kun ved dem der ikke virkede!
Avatar billede human Nybegynder
10. maj 2003 - 21:52 #4
Du kan sagtens tage det gfx-kort du lige har købt og sætte det i en maskine som du fx selv har bygget. Men IMB og Compaq tillader det ikke.
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2003 - 21:54 #5
human> Sluddder...
Avatar billede exutable Nybegynder
10. maj 2003 - 21:55 #6
Ja jeg giver el barto ret....
Avatar billede human Nybegynder
10. maj 2003 - 21:59 #7
Yeas yesh, tro hvad du vil. Men jeg har prøvet nøjagtig det samme på andre gamle IBM'er og compaq's. Ved ikke om det har ændret sig på de nyere modeller. Men som han siger er hans en ældre. Og det ér derfor.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. maj 2003 - 22:53 #8
Nu er den jo altså ikke så gammel igen. Det er en Athlon 600 ifølge denne side:
http://www.compaq.dk/Derhjemme/produktkatalog/classics/5861.asp
Så jeg kan ikke se noget i vejen for at denne maskine skulle kunne køre med det nye grafikkort. Du skal muligvis ind og "load setup defaults" i bios for at den æder det nye grafikkort, men det burde virke.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
10. maj 2003 - 23:22 #9
Er der ikke noget med at Geforce 4 kort er 1,5 v. modeller hvor imod de "gamle" er til 3,3 v.? Kunne være forklaringen på at den ikke vil starte op med det nye da agp porten ikke er "gearet" til 1,5 v.
Avatar billede serverservice Praktikant
10. maj 2003 - 23:22 #10
->Jeg vil ikke give Human 100% ret men det kan være tilfældet her.
Hvis du opdaterer din bios får du mulighed for konfiguration af dit grafikkort. Nogle bundkort har en agp jumper , har du en?
Der kan ikke gives 100% garanti for at det virker, ikke al hardware er compatibel. Havde selv samme problem med en compaq 6400 & geforce 2 mx400.
Avatar billede nhk Novice
11. maj 2003 - 07:23 #11
Tak for alle svarene, jeg undersøger lige de forskellige forslag, men kortet er OK, idet det virker fint på en anden maskine.
Avatar billede bruns Nybegynder
12. maj 2003 - 15:16 #12
Har haft præcist samme maskine og havde et GeForce Ti4200 kort kørende i den uden problemer, det var et Pallit og ikke et Compaq.

Jeg havde dog opdateret BIOS med den nyeste fra selve producenten af bundkortet, og ikke den fra compaq.
Avatar billede nhk Novice
12. maj 2003 - 19:22 #13
til bruns>
Jeg kan ikke huske hvilket bundkort der er i maskinen, kunne du oplyse dette?
Avatar billede bruns Nybegynder
12. maj 2003 - 20:30 #14
Jeps, det var et FIC SD11, BIOS'en fåes her: ftp://ftp.fica.com/BIOS/motherboards/slota/sd11/

Men det var ikke helt så lige til at få den opdateret med en ikke Compaq BIOS. Først skal du have Compaq'en op på version 608, derefter kan du så bruge FIC's til at komme op på den nyeste FIC BIOS.

Hvis du giver mig din e-mail adresse kan jeg sende dig de tilsvarende filer, samt en beskrivelse af hvad der skal foregå, ellers kan filerne findes hos hhv Compaq og FIC, og jeg kan lige poste opskriften her.
Avatar billede nhk Novice
12. maj 2003 - 22:59 #15
til bruns>
du får den lige her:g_k@tdcadsl.dk

hilsen
Avatar billede bruns Nybegynder
13. maj 2003 - 08:00 #16
Sender dig filerne i aften
Avatar billede nhk Novice
05. juli 2003 - 09:58 #17
hej bruns

nuhar jeg fået det til at virke, med hjælp fra en kammerat men med dine filer.
Hvis du opretter et svar, får du dine point
Avatar billede bruns Nybegynder
07. juli 2003 - 14:55 #18
Alletider, glad for at det virkede :-)