Avatar billede kjalle Nybegynder
26. maj 2003 - 14:08 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

RIS Server - ProxyDHCP did not reply to request on port 4011

Dette er den fejlk jeg får efter jeg har fået ipadresse på clienten ... hvad går der galt ?
Avatar billede rlg Nybegynder
26. maj 2003 - 14:44 #1
Det er simpelthen fordi den ikke får fat i DHCP serveren på dit netværk. Ummiddelbart kommer jeg til at tænke på 2 årsager. 1) Din DHCPserver eller RISserver er ikke authorized i AD'et.
LØSNING:
Authorizing RIS in Active Directory
To authorize an RIS server in Active Directory, you must be logged on to your computer as an enterprise administrator or a domain administrator of the root domain. You can complete the following steps on any domain controller, member server of the domain, or a Windows 2000 Professional-based workstation that has installed the Administrator Tools Package that contains the DHCP Server Management snap-in. This section describes the authorization process on a domain controller:
Click Start, point to Programs, point to Administrative Tools, and then click DHCP to activate the DHCP snap-in.
Right-click DHCP in the upper-left corner of the DHCP screen, and then click Manage Authorized Servers. If your server is not already listed, click Authorize, and then enter the IP address of the RIS server. Click Yes when you are prompted to verify that the address is correct.NOTE: If you authorize the RIS server on a computer that is not a domain controller, use the following steps to install the Administrator Tools Package: Click Start, click Run, and then type: adminpak.msi on a server network. From a Windows 2000 Professional-based computer, run the Adminpak.msi program from the Windows 2000 Server CD-ROM.

2) du har ikke konfigureret RISserveren til at svare på requests.
LØSNING:
log på din server, start activedirectory users & computers. Vælg OU'en Domain controllers. Vælg egenskaber på RISserveren. vælg fanebladet remote install.
Avatar billede rlg Nybegynder
26. maj 2003 - 14:45 #2
Ups...her kommer resten lige.

og sæt hak i "Respond to client computers requesting service"

Håber det kan hjælpe dig.
Avatar billede kjalle Nybegynder
26. maj 2003 - 14:47 #3
Som sagt: Jeg FÅR en ip adresse .... den skriver adressen på min DHCP/RIS server og subnet adresse og så til sidst den clienten har fået tildelt. Den er altså authorized og er også sat op til at svare clienter.
Avatar billede rlg Nybegynder
26. maj 2003 - 15:01 #4
Kan du give mig lidt oplysninger om dit setup? hvilken hardware, specielt netkort hvis du booter direkte fra det

kommer den imens du stadig er i PXE miljøet eller lige efter?
Avatar billede kjalle Nybegynder
26. maj 2003 - 15:05 #5
mens jeg stadig er i PXE miljøet .... og jeg har Intel Pro 100
det er IBM R31 laptops.
Avatar billede kjalle Nybegynder
26. maj 2003 - 15:05 #6
jeg booter direkte fra netkort da der intetn floppy drev er i maskinerne. ...
Avatar billede rlg Nybegynder
26. maj 2003 - 16:35 #7
prøv evt. at kontrollere om din DNSserver er DynamiskDNS. Det skulle den gerne være hvis du har installeret den sammen med dit active directory.
Ellers må jeg nok sige at jeg ikke har så mange flere forslag =(
Avatar billede kjalle Nybegynder
26. maj 2003 - 18:36 #8
min dnsserver starter op uden fejl, er idé'en med DNS ikke at den er dynamisk ?
Avatar billede rlg Nybegynder
26. maj 2003 - 19:01 #9
Jo, det er ikke helt ved siden af =)
Men Microsoft introducerede en "opdatering" af den normale DNS. Den har de så kaldt Dynamisk DNS og på en måde er den en af grundstenene i Active Directory. Den gør det muligt for maskiner det er godkendt på Domænet (kan konfigureres anderledes) at opdatere direkte i DNS databasen og registrere de services de "tilbyder". RIS kræver en DNS server der er i stand til at bruge det system. Så hvis du har en gammel NT4 eller en lidt ældre linux DNS server, så kan det være en mulig grund til at det ikke virker.
RIS serveren kan simpelthen ikke fortælle maskinen at den tilbyde TFTP servicen.
Avatar billede kjalle Nybegynder
26. maj 2003 - 19:16 #10
Den DNS server jeg bruger er fra Windows 2000 Server.
Avatar billede ptracy Nybegynder
26. maj 2003 - 22:13 #11
Jeg har haft et lignende problem med min RIS server, og det blev løst ved at lægge SP3 på serveren. Ikke de vises sten, men måske kan det hjælpe dig.
Avatar billede kjalle Nybegynder
27. maj 2003 - 09:05 #12
Alle opdateringer og service packs er installeret ..
Avatar billede serverservice Praktikant
27. maj 2003 - 09:47 #13
Her er noget....port 4011 er risserverport
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;257579
Som rlq skriver lyder det som om at den ikke får dhcp ip fra risserveren - enten en ris fejl eller manglende dns record.
Avatar billede kjalle Nybegynder
27. maj 2003 - 13:37 #14
manglende DNS record må det så være ... je gforstår det ikke, for maskinen får jo et ip nummer som er inde for det scope je ghar defineret på RIS-Serveren.
Avatar billede serverservice Praktikant
27. maj 2003 - 18:55 #15
Du skal se i dine records i DNS under Forward Lookup zone. Får risserver sin host record i dns.
Er risserveren en memberserver (= ikke DCér)?
Avatar billede kjalle Nybegynder
28. maj 2003 - 08:53 #16
Nej RIS-Serveren er installeret som DC'er ... Den får sin host record! På netværket er der dog andre DC'er, DHCP og DNS servere, tror den konflikter eet eller andet sted !?

Har installeret det hele om, nu kommer jeg videre med RIS, men min DHCP server falder ud ind i mellem. og jeg får af vide i Event Viewer at jeg lige pludselig ikk er authorized mere !? mystisk.
Avatar billede serverservice Praktikant
28. maj 2003 - 09:00 #17
Så skal du bare authorize din ris server igen i dhcp og prestage risbrugere (eller brug administrator account).
Så burde det virke
Avatar billede rlg Nybegynder
28. maj 2003 - 10:33 #18
Jeg tror det er fordi du bruge mere end en DHCP server på dit netværk så. Jeg brugte en anden server til DHCP inden min RIS server og jeg kan huske at da jeg authorizede min RIS DHCP, blev der automatisk "lukket" ned for min anden DHCP server (som for øvrigt var uden for domænet!). Så gør det at du først isolerer din RIS server og din klient fra resten af netværket (evt. med en lille unmanaged switch). Derefter sætter du det op.
Nu ved jeg ikke hvor stort og kompliceret dit netværk er, men er det ikke slt for bøvlet ville jeg overveje om du vil bruge DHCP serveren på den anden boks du har stående eller om du vil migrere hele dit DHCP til din nye RIS server.
Avatar billede ptracy Nybegynder
28. maj 2003 - 17:47 #19
Jeg har DHCP og RIS kørende på separate servere, begge servere er autorized, men der er IKKE installeret DHCP på RIS serveren. Vær opmærksom på at RIS serveren kan "gå ned" hvis din DHSP server har været booted - den kan ikke starte BINL servicen, hvis denikke kan finde DHCP serveren - så hvis du booter DHCP serveren, skal du enten genstarte BINL servicen på RIS serveren, eller også gøre det til en vane at boote RIS serveren efterfølgende - det er hvad jeg gør
Avatar billede kjalle Nybegynder
16. juni 2003 - 10:10 #20
har stadig problemer her .... er dog ikk længere sikker på det er DHCP problemer ... men når den når til at læse drivere til kortet ind går den i stå og fortæller mig de drivere der skal bruges ikke eksisterer ... har læst på microsoft og fulgt hvordan man installerer ekstra drivere ... men det virker ikk
Avatar billede serverservice Praktikant
16. juni 2003 - 10:14 #21
Du skal prøve med en ris-bootdiskette , ved at køre RBFG.exe på serveren.
Avatar billede kjalle Nybegynder
16. juni 2003 - 12:41 #22
som sagt er der intet floppy drev i maskinerne ... jeg kopierer inf og sys filen over opretter en mappe $oem$ $1 og drivers og nic ... her har jeg så også lagt alle drivere .... men det  virker ikk ? har opdateret bios på client siden ....
Avatar billede kjalle Nybegynder
16. juni 2003 - 12:42 #23
den tænker i meget lang tid hvorefter den siger driveren ikke er der ...
Avatar billede rlg Nybegynder
16. juni 2003 - 12:48 #24
Så du har løst det gamle problem eller hva'? Så kunne jeg nemlig godt tænke mig at vide hvordan du løste det.
Desuden tager dannyboyd desværre fejl. R(is)B(oot)F(loppy)G(enerator).exe er kun beregnet til at boote op i PXE miljøet. Dit problem består (som du ganske rigtigt selv påpeger) i at den ikke har nogle gyldige drivere at bruge når den skifter fra PXE miljøet til installationsprocessen.

Det jeg tror dit problem er nu, er at du har installeret driverne til konfigurations brug efter endt installation...ikke drivere til brug under installationen. Men du er nok nød til at stikke mig et link til den artikel du har brugt fra MS, så kan jeg se om det er den rigtige...der er nemlig et par stykker at vælge imellem =/
Avatar billede rlg Nybegynder
16. juni 2003 - 12:49 #25
Aha!
Har du huske at tilrette din sif fil?
Avatar billede rlg Nybegynder
16. juni 2003 - 13:12 #26
det du skal tilføje er følgende i ristndrd.sif inder punktet [unattended]

OemPreinstall = yes
OemPnPDriversPath = \driver\nic;\flere\stier-hvis-du-har
Avatar billede rlg Nybegynder
16. juni 2003 - 13:18 #27
det du skal tilføje er følgende i ristndrd.sif inder punktet [unattended]

OemPreinstall = yes
OemPnPDriversPath = "\driver\nic;\flere\stier-hvis-du-har"
Avatar billede kjalle Nybegynder
16. juni 2003 - 13:21 #28
rlg >< JAh problemet mht. DHCP er løst, krævede en ominstallation og så fik jeg faktisk ALT til at virke ... ved ikk hvad der er gået galt nu .. Det hele kørte med drivers osv osv. der må være noget jeg har overset ...
http://www.svein.dk/windows2000/RIS/OEM_netvaerkskort_til_RIS.asp

det er vidst samme fremgangsmåde som ms forslår !?
Avatar billede kjalle Nybegynder
16. juni 2003 - 13:22 #29
hvis jeg så fjerner *.inf filen fra mit i386 dir, så kommer den hurtigt frem og brokker sig ... det er dog IKKE denne fejl jeg får:
The network server does not support booting Windows 2000. Setup cannot continue. Press any key to exit.

hvilket undrer mig lidt ... den burde vel komme hvis driveren ikke lå der ?
Avatar billede kjalle Nybegynder
16. juni 2003 - 13:26 #30
netkortet er et Intel Pro/100 VE hvis det hjælper noget..
Avatar billede kjalle Nybegynder
16. juni 2003 - 13:44 #31
det er måske TFTP servicen der fejler ...??
Avatar billede rlg Nybegynder
16. juni 2003 - 16:15 #32
Hmmm - det ser faktisk rigtigt nok ud på den side du linker til. Men prøv at kopiere .inf og .sys filerne ind i ..\$oem$\$1\drivers\nic\intelpro100\ og så angiv oempnpdriverspath=\drivers\nic\intelpro100 i din .sif fil...jeg er ikke sikker på at de skal ind i i386 mappen.
Avatar billede serverservice Praktikant
16. juni 2003 - 16:25 #33
->rlg, kjalle?
Jamen selve xxx.sif filen er jo kun en unattended fil som vedhæftes risimaget så det kører automatisk?
Som du skriver lyder det som om at fejlen ligger i at den ikke viser risimaget når du logger på som administrator eller en godkendt bruger?
Avatar billede serverservice Praktikant
16. juni 2003 - 16:42 #34
Er der evt. noget på netværket der spærrer for port 4011? f.x firewall
Avatar billede rlg Nybegynder
16. juni 2003 - 16:47 #35
-> Dannyboyd
Det har du sådan set næsten ret i. xxx.sif filen bruges blandt andet også til at angive f.eks hvor i OEM strukturen Windows2000 skal kigge efter drivere når den skifter fra PXE miljø til SMB installation. Det kan være at du misse forskellen på en RIS grundinstalltion af win2k og et riprep spejl?

Hvis der havde været noget der spærrede for port 4011, ville han slet ikke nå så langt som til den fejl han får nu. Hvis du læser de seneste indlæg, vil du opdage at han ikke længere får den oprindelige fejl.
Avatar billede serverservice Praktikant
16. juni 2003 - 16:55 #36
->ok godt ord igen . Det er altså et sted i sif filen hvor den loader en driver at der er fejl?
De gange jeg har installeret rís har det kørt af sig selv, men man kan jo prøve at oprette en ny sif fil forfra?
Avatar billede rlg Nybegynder
16. juni 2003 - 17:05 #37
-> Dannyboyd
ris kører også fint pr. default hvis den hardware man har er understøtter af windows 2000. Men har man noget hardware der er lidt nyere og win2k ikke har driverne selv, så kan man tilføje drivere, så man ikke skal rette til efter en grundinstallation. det er heller ikke et problem med riprep spejle, da man jo har konfigureret al hardware inden man opretter spejlet.

-> Kjalle
Hvilket får mig til at tænke på en anden mulighed du kunne gøre brug af. Den er ikke holdbar i længden, men du kunne jo selv installere win2k og sætte al hardware op, installere den software du vil ha' i dit spejl. Derefter "start -> run" og "\\risserver\reminst\admin\i386\riprep.exe".
Avatar billede kjalle Nybegynder
17. juni 2003 - 14:41 #38
riprep er ikke en løsning her desværre ...

men jeg vil prøve det med sif filen og se om det gør nogen forskel ! Jeg forsår det godt nok bare ikke .... det hele virkede og så skulle jeg adde et dansk image og så virkede det ikk og så installerede jeg om, og så var der intet der virkede æv æv ...
Avatar billede kjalle Nybegynder
17. november 2003 - 17:16 #39
hmmmmmmmmmmm