Avatar billede amplificator Nybegynder
29. maj 2003 - 16:12 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvor stor en HD kan bios/bundkort tage?

Jeg står og skal have en ny harddisk.. Men i den sammenhæng er jeg lidt i tvivl om hvor stor en harddisk min BIOS/bundkort kan tage.. Har søgt lidt på producentens hjemmeside men kan ikke finde det..

Mit bundkort er et ECS K7S5A ATX
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264667908

-Martin
Avatar billede amplificator Nybegynder
29. maj 2003 - 16:14 #1
Vil gerne vide hvor stor en HD bios/bundkort kan tage fra start.. Altså hvor man ikke har opgraderet BIOS.. Samt hvor stor den kan når man HAR opgraderet BIOS..
Avatar billede ldrada Nybegynder
29. maj 2003 - 16:17 #2
Som jeg ville forvente så kan den sikkert med lethed tage en 160 gigabyte hdd
Avatar billede amplificator Nybegynder
29. maj 2003 - 16:19 #3
Tja.. Vil nu gerne vide det med sikkerhed.. Har ikke lyst til at stå med en for stor HD..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. maj 2003 - 16:47 #4
http://www.ecsusa.com/support/bios.html
Tjaa...jeg har søgt lidt på nettet og set konfigurationer med op til 80 GB hd'er, men tror uden problemer at du kan gå så højt som 120GB. Ved 137 Gb kan du få problemer med 2000 og xp hvis ikke de har seneste servicepack på, men det er ikke motherboardets skyld.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. maj 2003 - 16:54 #5
http://www.7bytes.com/sys1m.cgi?BareBones+BB1333
I upgrades kan du vælge op til 160 Bg hd, så det kan mb'et ihvertfald tage
Avatar billede amplificator Nybegynder
29. maj 2003 - 17:00 #6
http://www.ecsusa.com/support/bios.html kan jeg da ikke se det med 80 GB osv.?
Avatar billede amplificator Nybegynder
29. maj 2003 - 17:02 #7
Og hvor stor en HD kan den tage med BIOS opgradering?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. maj 2003 - 17:02 #8
Nej, det var for at du kunne se dette:
: I want to install a hard drive with more than 37 GB. What do I have to keep in mind ?
A: You should have BIOS version 5.3 or higher installed on your PC as hard drives of this size incur relevant changes in the BIOS basic structure.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. maj 2003 - 17:07 #9
Jamen, den slags oplysninger ligger slet ikke derude.
Så derfor kan du kun få det helt præcist at vide af en der har prøvet at sætte en mega stor harddisk i sin maskine med præcis det bundkort.

Men i min efterhånden 5-6 år gamle hp har jeg en 200 gb harddisk i, dog genkendes den kun som en 137 gb harddisk, og jeg ved nu hvorfor dette sker, men da jeg allerede har fyldt den op med data kan jeg ikke lave det om.

Det er derfor jeg tidligere skrev at man skulle have seneste servicepack på hvis man kørte 2000 eller xp. Så kan man køre 48 bit lba, men det har intet med motherboardet at gøre.
Avatar billede amplificator Nybegynder
29. maj 2003 - 17:16 #10
Kører SP1 på WinXP.. Jeg kender kun folk der har 80 GB HD's.. Prøver at låne sådan en og se..

Tak for svaret.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. maj 2003 - 17:19 #11
Takker for point :-)