Avatar billede golden-dream Nybegynder
02. juni 2003 - 15:17 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

Reklamationsret af sko?

Jeg har købt nogle sko for ca. 3mdr siden. Nogle nike sko til en pris a 1600kr i en sportsforhandler..
Den har så ikke været holdbar, dens air/shox er gået i stykker..
Forhandleren siger at de ikke kan give nogle nye par og heller og ville heller ikke få den repereret, hvad gør jeg?
Og hvor kan jeg finde noget om det i købeloven, helst et link?
Avatar billede olly Nybegynder
02. juni 2003 - 15:19 #1
Vil mene at det skal de...

Et link til forbrugerådet:

http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/reklamationsret/
Avatar billede olly Nybegynder
02. juni 2003 - 15:21 #2
Måske du kan bruge denne også:

http://www.fs.dk/rr/96/r960730.htm
Avatar billede golden-dream Nybegynder
02. juni 2003 - 15:24 #3
olly-> hvad mener du jeg skal sige til forhandleren?
Avatar billede golden-dream Nybegynder
02. juni 2003 - 15:27 #4
Det jeg mener er: hvad kan man sige til forhandleren hvis de eks. siger at dette er ens egen fejl, delvom det ikke er ens fejl?
Avatar billede olly Nybegynder
02. juni 2003 - 15:27 #5
Jeg ville nok komme med en tale om at købeloven siger at der er 2 års reklamationsret på alle varer. Og da man af et par sko til 1600 vil kunne forvente at de er af en vis kvalitet.

Derfor forlanger du efter købelovens bestemmelser at få et par nye sko (Det er så vidt jeg husker nemlig din ret efter den nye købelov).

Længere skulle den sådan set ikke være.
Avatar billede the_collector Novice
02. juni 2003 - 15:28 #6
Inden for det først halve år er det forhandleren som SKAL bevise, at det er din skyld at skoene er gået i stykker. Dette er svært at bevise. Så har de ikke løftet den bevisbyrde, så kan du vælge om du vil
1. hæve købet
2. have varen ombyttet
3. have varen repareret
dog kan forhandleren nægte at hæve købet, hvis han f.eks. vil ombytte eller reparere varen og det er til for stor ulempe/omkostninger for ham. Tilsvarende hvis du vælge en af de andre. Men han kan ikke nægte at behandle reklemationen, det skal han gøre. Hvis intet hjælper må du klage til forbrugerklagenævnet. De har dog en lang sagsbehandlingstid.
Avatar billede tobias28 Praktikant
02. juni 2003 - 15:28 #7
Tjaaa....hvis du ikke har gjort noget, der strider imod din garanti...dvs. behandlet dem skødesløst og ikke til det rette formål, SKAL du have dine penge igen på forlangende! Du skal selvfølgelig have din bon med! Alle varer har ifølge lovgivningen 2 års reklamationsret på fejl og mangler!

Too bad for (intersport eller sportsmaster)...anyway de er begge MEGA-dyre....!

Ellers må du jo anmelde dem til forbrugerombudsmanden! http://www.fs.dk/
Avatar billede the_collector Novice
02. juni 2003 - 15:28 #8
Husk også at nævne formodningsreglen, som gælder de første 6 måneder efter købet.
Avatar billede the_collector Novice
02. juni 2003 - 15:29 #9
Nej, han har ikke nødvendigvis krav på at få pengene tilbage. Det kan forhandleren modsætte sig.
Avatar billede olly Nybegynder
02. juni 2003 - 15:31 #10
Det er hvordan den situation skal klares ja.

Kan du på nogen måde bevis det ikke er din skyld. Vil sådan set tro det er "culpa med onvendt bevisbyrde" i sådan en sag. Det vil sige at det er butikens ansvar at bevise det er din skyld. Da forbrugeren er den svage part i en sådan sag, vil det nok være butikens problem.

(Min viden om Jura har jeg fra HH så du må ikke hænge mig op på om det er culpa med omvendt bevisbyrde)
Avatar billede tobias28 Praktikant
02. juni 2003 - 15:31 #11
the collector -> rigtigt nok...mente bare at han ikke var lost! Min fejl...få pengene tilbage...få varen....:-)
Avatar billede tobias28 Praktikant
02. juni 2003 - 15:32 #12
skoene skal sendes til en tekniker, der kan be(af-)kræfte hvis skyld det er!
Avatar billede olly Nybegynder
02. juni 2003 - 15:33 #13
Kan se the_collector støtter min formodning om omvendt bevisbyrde
Avatar billede golden-dream Nybegynder
02. juni 2003 - 15:35 #14
the_collector-->
Avatar billede golden-dream Nybegynder
02. juni 2003 - 15:36 #15
the_collector-->hvad er formodningsreglen?
Avatar billede the_collector Novice
02. juni 2003 - 15:43 #16
Formodningsreglen er at hvis produktet går i stykker inden for de første 6 måneder, så formoder man at den også var defekt, da du fik varen leveret. Men selvfølgelig hvis forhandleren kan bevise, at du har ødelagt skoene, så har du ikke ret til noget som helst.
Avatar billede golden-dream Nybegynder
02. juni 2003 - 15:46 #17
mange takker for hjælpen.. pointsene bliver fordelt lige..
Avatar billede the_collector Novice
02. juni 2003 - 15:47 #18
olly>> Ja de første 6 måneder er det forhandleren som har bevisbyrden, derefter er det dig som har den de næste 1½ år.
Det er op til forhandleren hvordan de vil gøre det. Det normale er at de sender varen retur til fabriken/importøren og denne vælge så om der skal være yderligere undersøgelser at varen. Det har forhandleren ret til at gøre. Men du skal ikke finde dig i at vente for lang til uden at få stillet en erstatningsvare til rådighed, mens du venter. Der er endnu ikke kommet nogle domme for hvor længe man skal tåle at være uden varen, men formentlig drejer sig ikke om mere end 1-2 uger.
Avatar billede olly Nybegynder
02. juni 2003 - 16:27 #19
the collector> Jeg har ellers hørt at med den nye købelov kan man med det samme forlange at få en ny varer. Man behøver ikke give de lov at reperere.... Men måske jeg har hørt fejl :)

Tak for point :)
Avatar billede the_collector Novice
02. juni 2003 - 16:35 #20
Ja det har du. Men det er kun hvis det er til unødigt besvær/omkostninger for forhandleren og reperationen ikke tager for lang tid eller der stilles erstatningsvare til rådighed mens reperationen varer., at han kan nægte dig en ny vare. Tilgengæld skal man ikke acceptere mere end 1-3 reperationsforsøg alt efter varens karakter. For et par sko har han 1 forsøg. Med advanceret elektronik kan han få 2-3 forsøg.
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Computerworld tilbyder specialiserede kurser i database-management

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester