Avatar billede simonj Nybegynder
04. juni 2003 - 16:25 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Skal jeg have feriepenge?

Goddag.

Jeg arbejder et sted. Der har jeg arbejdet siden sidste sommer. Jeg er 16 år, så jeg er "ungarbejder".
Siden jeg startede har jeg fået min løn i hånden hver måned. Der er blevet trukket 8% hver gang til noget arbejdsmarkedsbidrag, men jeg har ikke set skyggen af en lønseddel.
Jeg har heller ikke set skyggen af feriepenge her i foråret. Skal jeg have feriepenge?

Jeg har det rigtig fint med mit arbejde og ønsker ikke lave problemer, men sku jeg egentlig ikke ha feriepenge?
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2003 - 16:30 #1
Det tror jeg ikke du skal regne med
Avatar billede riversen Nybegynder
04. juni 2003 - 16:30 #2
ja, 12,5% af det du har tjent. Som skal udbetales inden 1. maj næste år
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2003 - 16:30 #3
Hvis du ikke har et papir på at du arbejder (en kontrakt), så kan det blive svært at bevise det. Bliver din løn trukket fra dit frikort, dvs at du ikke skal betale skat?
Avatar billede pfp Nybegynder
04. juni 2003 - 16:31 #4
Jo og du skal også have lønsedler. Er man over 15 år og anvender sit personfradrag (du bruger sikkert frikort) skal der trækkes 9%. 8% til arbejdsmarkedsbidrag og 1% i ATP.

Din arbejdsgiver skal sørge for at meddele til feriefonden hvor meget du har tjent. Af din indkomst skal du så have 12,5% i feriepenge. Feriepengefonden sender en kupon ud som du og din arbejdsgiver skal skrive under og sende ind for at modtage feriepenge. Er kuponen ikke indsendt inden 1. maj (så vidt jeg husker) siger du farvel og tak til dine feriepenge...

Jeg ville kontakte min arbejdsgiver, hvis jeg var dig.

/pfp
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. juni 2003 - 16:31 #5
Hmtjaa - hvis ikke du har lønsedler, så kan du jo heller ikke rigtig dokumentere at du har arbejdet.

Faktisk kunne din chef lade dig gå og arbejde sort uden dit vidende (det lyder det ret meget som om), og i givet fald får du ikke noget som helst. Tvært imod kunne du få en bøde (eller dine forældre - da du ikke er 18 år endnu), og ligeledes din chef.

Jeg finder det i hvert fald betænkeligt at du ikke har en lønseddel, hvor der står hvad du skal have, og hvad de 8% går til.
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2003 - 16:31 #6
Men som riversen siger, så skulle du få feriepenge
Avatar billede killer_bee Nybegynder
04. juni 2003 - 16:33 #7
er det 'sort' du har arbejdet?... det lyder sådan ... så få du nada
Avatar billede riversen Nybegynder
04. juni 2003 - 16:34 #8
ole_madsen: for mig lyder det nu til gutten er i god tro eftersom de har trukket for arbejdsmarkedsbidrag.
Avatar billede riversen Nybegynder
04. juni 2003 - 16:36 #9
for mig at se har du følgende muligheder:

spørg dem pænt ad, da du jo har det fint med arbejdspladsen. Siger de du arbejder sort må du jo tage stilling til det. Enten kan du be dem om ikke at trække de 8 procent og I begge får noget ud af det og du fortsætter med at arbejde, eller du kan sikkert kørt en sag mod dem og få dine feriepenge men dermed ikke noget arbejde bagefter.

Jeg er ikke inde i juraen, men at du får nada har jeg svært ved at tro, da der ikke bliver fusket med dit vidende.
Avatar billede pallas Nybegynder
04. juni 2003 - 18:04 #10
>pfp. Den 1 % du omtaler er SP-bidrag (særlig pensionsordning) som man starter med at betale i det år man fylder 17 år. ATP betales når man arbejder mindst 9 timer pr. uge, 18 timer pr. 14. dage eller 39 timer pr. måned.

>Simonj. Hvis din arbejdsgiver overholder reglerne foregår det på den måde, at han indberetter den løn han udbetaler til dig (senest år 2002). Du får så en årsopgørelse fra skattevæsenet, hvor lønindberetningen fremgår. Hvis dette ikke er sket, skal du selv angive beløbet. Gør du ikke dette kan du risikere at få en bøde.

Din arbejdsgiver skal udlevere lønsedler til dig, det fremgår af loven. Lønsedlerne er din dokumentation overfor skattevæsenet på, at du betaler bidrag. I værste fald kan skattevæsenet kræve at du betaler bidraget igen, fordi din arbejdsgiver ikke har gjort det. I bedste fald opkræver de bidraget hos arbejdsgiveren.

Du er fuldt ud berettiget til feriepenge (12,5%).
Avatar billede pfp Nybegynder
04. juni 2003 - 18:22 #11
Okay, det må jeg have misforstået så....men jeg holder altså på det er fra det 15. år....det har jeg i hvert fald gjort på 3 forskellige arbejdspladser.
Avatar billede ellebaek Nybegynder
13. august 2003 - 14:18 #13