Avatar billede arnvig Nybegynder
18. juni 2003 - 10:15 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Mystisk fejl i PC

Dette er en fortsættelse af tidliger spørgsmål
http://www.eksperten.dk/spm/359053

Mit problem er at PC'en crasher, typisk i forbindelse med afvikling af tung grafik, 3DMark2001se eller CS, hvor programmet stopper og der returneres til windoze.
Men også nogen gange ved at stå stille på Windoze skrivebord, kommer der Bluecreen of Death, typisk omkring vmm32vxd. jeg har prøvet at følge schultzes råd med udskiftning af vxd filer, men det har ikke hjulpet.

Har mistanke om at det kan være en MoBo fejl, men hvordan kan man diagnosticere dette ?

POST er uden fejl.

ASUS A7V333 med AMD xp 1800+
TI-4200
Samsung RAM DDR 2700
WIN 98

Jeg har skiftet RAM , Grafikkort , geninstalleret windoze 98

Nu er jeg løbet tør for ideer,

Nogen der har en ide til hvordan jeg kommer videre ?
Avatar billede jpvj Nybegynder
18. juni 2003 - 10:17 #1
Har du checket køling på CPU? Altså at der er ordentlig kontakt og du bruger kølepasta?

Samsung RAM plejer jo at køre fremragende :-)

Hvilken version af dine grafikkort drivere kører du med? Nvidia har vist haft enkelte version, der mildest talt ikke var så heldige...
Avatar billede a-torsten Nybegynder
18. juni 2003 - 10:18 #2
Sikker på at din cpu for nok strøm.. (vcore)... Jeg har været ude for noget der minder om dine problemer ang. ustabilitet.... Så hævede jeg vcore med 0.05 volt, og den har kørt uden problemer overhovedet lige siden...

-Anders
Avatar billede jpvj Nybegynder
18. juni 2003 - 10:18 #3
Du kan forresten kun afsløre en MB fejl ved at teste med et tilsvarende.
Avatar billede arnvig Nybegynder
18. juni 2003 - 10:30 #4
MoBo temperatur er 39 grader
CPU ca 55 grader

Jeg har kørt både med TI-4200 med både ny og gamle drivere og med GFX-5200 med nye drivere.

Vcore er automatisk ca 1.81 volt
Avatar billede arnvig Nybegynder
18. juni 2003 - 10:38 #5
kom lige til at tænke på:

Kan man checke PSU'en ?
Avatar billede a-torsten Nybegynder
18. juni 2003 - 10:41 #6
Yeps.... Download MBM her http://mbm.livewiredev.com/ ... Den kan vise om din 12 volts kanal giver 12 volt osv.... Det skal meget gerne være utrolig tæt på..

-Anders
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juni 2003 - 11:32 #7
blot et forslag, har du opgraderet din bios fornyligt?
Avatar billede jpvj Nybegynder
18. juni 2003 - 12:33 #8
"Kan man checke PSU'en ?"

Ja og nej.. du kan få de udlæsninger, som elektronikken på MB mener den giver, men du kan ikke se fluktuationer/spikes. Dette kan meget vel være årsagen hvis strømforsyningen ikke er OK.

Hvor mange W er den på? Den skal vel mindst være på 300W for at kunne trække dit system. Måske endda 350W med dit grafikkort...
Avatar billede arnvig Nybegynder
18. juni 2003 - 13:59 #9
PSU'en skulle være på 340 W.

Jeg har iøvrigt lige flashet til nyeste Bios (10.17) fra Asus
Avatar billede vesperillo Nybegynder
18. juni 2003 - 20:19 #10
Du har måske allerede prøvet dette, men prøv at se alligevel.
http://tweakhomepc.virtualave.net/upd/vmm32vxd.html

Må jeg spørge om du har prøvet et andet OS? En voldsom maskinpark du har til lille Win98 :)
Avatar billede arnvig Nybegynder
19. juni 2003 - 11:32 #11
Jeg har prøvet at opdatere VXD filer, men det gjorde ingen forskel.
Jeg har prøvet at opgradere WIN98 til WINXP, men det fejlede med en BSOD.

Jeg vil nu prøve at installere WINXP fra scratch, hvis det skulle være en WIN98 fejl, men maskinen har kørt perfekt med WIN98 tidligere.
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. juni 2003 - 12:28 #12
det er heller ikke godt at installere XP oven i W98, så gør du det fra scratch
Avatar billede arnvig Nybegynder
20. juni 2003 - 12:47 #13
Prøvede at installere WINXP fra scratch, hvilket gav en
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA. Ifølge Microsoft er det typisk symptom på en hardware fejl. Jeg prøvede med et 3'die grafik kort (gammelt TNT), men samme resultat.
Jeg tror MoBo er kaput. Nu ryger den tilbage til leverandøren, og så må vi se.
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. juni 2003 - 13:00 #14
har du husket, inden installationen, at stille bios til Default Setup?
Avatar billede arnvig Nybegynder
30. juni 2003 - 13:35 #15
Har fået maskinen tilbage fra leverandøren, som har udskiftet RAM'en på garantien. Mystisk, må se om den virker.
Avatar billede jpvj Nybegynder
30. juni 2003 - 13:39 #16
arnvig> Det må man da håbe.

Jeg har selv erfaring som HW tekniker, og det er nogle gange et helvede at finde en fejl. Jeg husker en maskine, der var til rep. 5 gange. Mange gange kunne vi slet ikke se nogen fejl. Når vi endelig så en fejl, så blev RAM eller CPU skiftet.

Til sidst byggede vi en ny maskine til kunden, og så hørte vi ikke mere.
Af uransagelige årsager endte MB fra kundens maskine i service chefens PC. Pludselig dukkede fejlene op i hobetal :-)

Konklusionen er blot, at det kan være meget svært at lokalisere en ustabilitet, da de også kan skyldes tolerancer. Dvs. en HW stump fungerer i en maskine men ikke i en anden...

... og det var så en historie fra det virkelige liv :-)

JP
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. juni 2003 - 13:53 #17
jpvi> det er det man i fagsproget kalder en brevdue ;o)
Avatar billede arnvig Nybegynder
01. juli 2003 - 12:31 #18
Sidste Kapitel.

Testede maskinen igår.
Først ville den ikke engang boote og jeg hørte noget rasle inde i kabinettet.
Jeg åbnede og fandt en lille sten som trillede rundt der inde. Samtidig lagde jeg mærke til at der nu sad 2 RAM klodser i maskinen, den ene sad endda skævt. Ved nærmere eftersyn viste det sig at være en 256 MB PC2700 og en 256 MB PC2100. Jeg fjernede så den langsomme og satte den anden ordentlig fast.
Nu kunne maskinen boote, men WIN XP ville have en product key. Jeg wipede HD endnu en gang, geninstallerede WINdoze og så virkede den bare. Underligt !
Avatar billede arnvig Nybegynder
01. juli 2003 - 16:30 #19
lukker