Avatar billede fuerzzz Nybegynder
19. juni 2003 - 23:13 Der er 4 kommentarer

og den her?

denne kører pt på min arbejdsplads, hvad mener i?

a låner b´s bil og kører til tyskland. a køber 1 flaske vodka for meget til
b. a har dog ingen ID kørekort eller pas på sig. Tolden spørger efter et
cprnr. Tolden checkker at personen med det cprnr har et kørekort. A får lov
at køre videre mod at betale told for flasken, samt modtage en bøde.

hvordan står a her, da a i princippet jo kan have slynget et cprnr ud på en
ven, kæreste, m-v-

I paralel til dette kender jeg en der pga manglende kørekort opgav cprnr på
sin tvilling med kørekort - og dermed slap med en bøde for at have glemt
kørekortet = 4500 sparet.

Kan a så ikke nægte at det var ham der var i tolden den dag? Alle og enhver
kan jo slunge et cprnr ud som ikke nødvendigvis er ens egen!

Jeg mener han kan, mens en anden mener at han ikke kan! Kender i svaret?
TAK!
Avatar billede sharkman Nybegynder
20. juni 2003 - 00:36 #1
Du har da ret i, at man altid kan slynge et andet personnummer ud end sit eget og derved måske undgå straf, men når man gør det, overtræder man samtidig straffelovens § 164, der straffes med helt op til 6 års fængsel.  http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2002/0077929.htm

..så det er nok klogest at lade være..
Avatar billede foralias Praktikant
20. juni 2003 - 07:55 #2
I sidste ende er det jo b som hæfter fordi han har pligt til at sikre sig at a har kørekort! Det er også b som hæfter i tilfælde af skader og lign. da det er hans bil, hvis a ikke opfører sig ordentligt er det enormt ukammeratligt overfor b. Tolden har jo "taget" nummerpladen på bilen og og i sidste ende kan bøden ryge til ejeren.
Avatar billede ballsic Nybegynder
22. juni 2003 - 01:22 #3
Der er en måde at udregne og derved kontrollere et cpr-nummer....så man kan ikke bare slynge et cpr-nummer ud....(eller det ville ikke være klogt, hvis følgerne er som i sharkmans svar)....
Avatar billede foralias Praktikant
21. august 2003 - 20:52 #4
Lukke?