Avatar billede mr.t.man Nybegynder
23. juni 2003 - 22:43 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvad står "PHP" for?

Et hurtigt spm: Hvad står PHP egentlig for, og hvordan forklares det nogenlunde på dansk?
Avatar billede miljoeken Nybegynder
23. juni 2003 - 22:45 #1
In Web programming, PHP is a script language and interpreter that is freely available and used primarily on Linux Web servers. PHP, originally derived from Personal Home Page Tools, now stands for PHP: Hypertext Preprocessor, which the PHP FAQ describes as a "recursive acronym."
PHP is an alternative to Microsoft's Active Server Page (ASP) technology. As with ASP, the PHP script is embedded within a Web page along with its HTML. Before the page is sent to a user that has requested it, the Web server calls PHP to interpret and perform the operations called for in the PHP script.

An HTML page that includes a PHP script is typically given a file name suffix of ".php" ".php3," or ".phtml". Like ASP, PHP can be thought of as "dynamic HTML pages," since content will vary based on the results of interpreting the script.

PHP is free and offered under an open source license.
Avatar billede miljoeken Nybegynder
23. juni 2003 - 22:46 #2
--> det er et programmeringssprog :-)
Avatar billede bearhugx Nybegynder
23. juni 2003 - 22:49 #3
Ja .. opensource-verdenen har det med recursive akronymer - tænk f.eks. også på
  GNU = "GNU's Not Unix"
Avatar billede mr.t.man Nybegynder
23. juni 2003 - 22:52 #4
hehe... ja mærkeligt... så kan man spørge igen: Hvad står PHP så for i "PHP: Hypertext Preprocessor" ? :P
Avatar billede bearhugx Nybegynder
23. juni 2003 - 22:54 #5
nogen siger også at linux endda også er et rekursivt akronym
  LINUX  =  "Linux Is Not UniX"

men at det er Linus Torvalds, som startede Linux, så skal man måske lægge mere vægt på hans fornavn end på dette akronym
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. juni 2003 - 22:55 #6
http://www.indiana.edu/~hyplan/www_personal.html

Det står for Personal Home Pages.

/per
Avatar billede mr.t.man Nybegynder
23. juni 2003 - 22:56 #7
lol
Avatar billede mr.t.man Nybegynder
23. juni 2003 - 22:58 #8
"PHP" = Personal Home Pages: Hypertext Preprocessor
Avatar billede htm Nybegynder
23. juni 2003 - 22:58 #9
hoejrup>> Det står ikke for Personal Home Pages mere - det er blevet lidt uvidet og står for PHP Hypertext Preprocessor
Avatar billede whatever Nybegynder
23. juni 2003 - 22:58 #10
Avatar billede ztyxx Nybegynder
23. juni 2003 - 22:58 #11
i har begge ret, det startede med at hedde Personal Homepage Processor, men som sproget blev udviklet og offentliggjort, kom det til at hedde PHP Hypertext Preprocessor
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. juni 2003 - 22:59 #12
Så det er rigtigt hvad miljoeken skriver i hans indlæg!

/per
Avatar billede nielle Nybegynder
23. juni 2003 - 22:59 #13
P'et i PHP står for PHP.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
23. juni 2003 - 22:59 #14
og mine fingre er for langsomme ;-)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. juni 2003 - 23:00 #15
htm>>Det drejer sig ikke om nu, men hvad det betød dengang det blev udviklet af en dansker og et amerikansk team.

/per
Avatar billede htm Nybegynder
23. juni 2003 - 23:01 #16
hoejrup >>Det er rigtigt - derfor skrev jeg også mere ;o)