Avatar billede stigers Juniormester
05. december 2000 - 21:48 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Ram i windows - hvor meget???

Hvor meget ram kan windows 95/98 håndtere? Og er der en der vil være sød at smide et link til hvor det står???
På forhånd tak.
Avatar billede krusell Nybegynder
05. december 2000 - 21:50 #1
mener at have hørt at win ikke udnytetr over 128, men at spillene stadig vil gøre det?
tror lige jeg følger med her
Avatar billede jakoba Nybegynder
05. december 2000 - 21:51 #2
Win 95 sagdes at få problemer over 64 meg
Win 98 kan klare alt hvad dit motherboard kan bære.

Jeg aner ikke hvor jeg læste det.

mvh JakobA
Avatar billede moa Nybegynder
05. december 2000 - 22:13 #3
Som støtte til JakobA: min 98\'er med 256 mb udnytter fint hele rammen, så derop til kan jeg ihvertfald bekræfte din teori!
Avatar billede stigc Nybegynder
05. december 2000 - 22:14 #4
ja der har sku\' været sagt meget, mest fre onde tunger vil jeg tro\'. Glæder mig til at nogen finder nogen på skrift fra en pålidelig kilde! :)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
05. december 2000 - 22:26 #5
Windows 9x vil og kan ikke bruge mere end max. 96 MB RAM eller også var det 128. (Mener jeg)
Windows NT/2000 kan udnyttet ret meget, mener det er så meget som bundkortet kan tage.
Angående link så har jeg ikke kunne finde noget omkring det, enten om jeg søgte på

www.microsoft.com
www.google.com

Så jeg håber at andre kan finde nogle links for jeg er da også selv nysgerrig og se om min hukommelse er rigtig nok :-)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
05. december 2000 - 22:26 #6
moa> Hvordan ved du at din Windows 98 udnytter din RAM fuldt ud?
Avatar billede moa Nybegynder
05. december 2000 - 22:36 #7
maniacdog: Tjah, de forskellige MS system monitors kan snildt se rammen, TweakAll fra http://www.abtons-shed.com/ påstår også hårdnakket at de er der! og jeg bilder mig selv ind at jeg fik en \"mindre\" ydelsesforberedning i anvendelsen af tunge ting som tre Delphi\'er, lidt word, Netscape og JBuilder 3 på samme tid, da jeg gik fra 128 til 256! - så jo, jeg påstår stadig hårdnakket at min win98-box, sagtens kan udnytte rammen (mht. til win95, skal jeg ikke gøre mig klog på det ;-))
Avatar billede jakoba Nybegynder
05. december 2000 - 22:48 #8
Her er ihvertfald en reference. Jeg aner ikke hvem Benny er men siden han er enig med mig vil jeg formode han er aldeles troværdig :-)).
http://www.geocities.com/~budallen/dennis.html
Avatar billede stigers Juniormester
05. december 2000 - 22:53 #9
Jeg takker!
Avatar billede jakoba Nybegynder
05. december 2000 - 22:59 #10
Her er en til:
http://www.dailyradar.com/qanda/index_pc_2000-04-17.html

søg i siden efter:
      utilize over 256 megs
Avatar billede johnbp Nybegynder
05. december 2000 - 23:42 #11
Windows 9x/ME har en 512 MB RAM grænse, 25-11
Dette her er faktisk ikke helt nyt men siden RAM priserne er faldet meget voldsomt på det seneste (kan fås ned til 660,- for 128 MB PC133) så er det begyndt at blive lidt mere interessant at komme så meget RAM i sin computer.

Desværre har Windows 9x/ME og dens Vcache ret store problemer med så meget RAM. Vcache allokerer cache ud fra hvor meget total RAM computeren har og har ikke en øvre grænse. Den kan derfor komme at sluge så mange adresser i system RAM området at der ikke er plads til at udføre normale system operationer.

AGP porten gør dette problem værre fordi den også allokerer adresser i samme område...

Heldigvis er løsningen efter sigende nem: ret i system.ini og begræns vcache til at bruge noget mindre. (eller begræns Windows til 512...eller fjern det ekstra RAM)

Nogle påstår iøvrigt at man kan vinde ydelse ved at pille ved minimum og maximum værdierne for vcache. Personligt har jeg aldrig kunnet mærke forskel.

Microsoft Knowledgebase
The Register nævnte det først

ærgeligt nok det er afsluttet