Avatar billede konens Nybegynder
29. juni 2003 - 20:44 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

hvad? indavl?

hvad er det nu lige problemet er med det?
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2003 - 20:48 #1
Noget med flere skavanker, misdannelser o.s.v.
Avatar billede larsendrengen Nybegynder
30. juni 2003 - 07:14 #4
Meget kort fortalt går det ud på at dårlige/syge gener bliver "opkoncentreret" og går i arv fra generation til næste generation.
Avatar billede -kris- Praktikant
30. juni 2003 - 13:45 #5
Linieavl er hvis man parrer to individer som har en eller flere fælles forfædre - den kan så være mere eller mindre tynd alt efter hvor langt ude i stamtavlen sammenfaldene ligger.
Er de to individer tættere beslægtet end fætter/kusine er der tale om indavl.
Årsagen til at man kan ønske at linieavle er jo at man får større "sikkerhed" for resultatet - idet mængden at mulige gener er reduceret, hvis man parrer to individer med fælles bedstefar er der en statistisk større chance for at at se nogle af hans gener hos afkommet - man kan altså "doble op" på mulighed for at arve noget fra ham. Problematikken starter idet, det jo ikke kun er det gode der bliver fordoblet - også alt det negative har større risiko for at bryde igennem.
Linieavl kan bruges til at stabilisere og rendyrke nogen træk udseende/temperement etc.
Desuden vil man i racer med megen linieavl/indavl se andre problemer relateret til indavldepression, f.eks. små kuld, høj dødelighed hos afkom etc.
Mus og rotter til dyreforsøg er absolut indavlede for at få en så homogen masse som mulig at arbejde med. Problemet med disse dyr er at de *SKAL* holdes i et sterilt miljø da deres immunsystem slet ikke fungere, så det er altså den yderste konsekvens af megen indavl.
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
30. juni 2003 - 17:32 #6
Hvis du vil studere historiske eksempler, så undersøg f.eks. de europæiske kongehuse igennem de seneste 2000 år. Gode eksempler var f.eks. flere romerske kejsere, som var ravende vanvittige, det Hapsburgske kejserhus som foretrak at gifte sig med andre Hapsburgere eller medlemmer af huset Bourbon... Der er mange genetiske træk som har udviklet sig igennem århundreder... Hapsburgerne havde den fremstående underlæbe, Huset Windsor(Prins Charles f.eks.) har de store ører, og den russiske tsarfamilie havde blødersygdommen. Derudover ses indavl ofte i stammesamfund, hvor fætter-kusine ægteskaber er udbredt.