Avatar billede askeb Nybegynder
30. juni 2003 - 07:47 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

w32/parite på hele PCen

Dav...

Jeg har fornuftig nok foretaget mig en virusscan med et rimeligt simpelt (gratis) antivirusprogram...
Der var 1020 infected files med W32/parite...programmet kunne ikke auto-disinfecte programmerne så nu har jeg flyttet alle infected files til "virus vault" til at jeg finder ud af at hvad jeg skal gøre...

Nu er det kun IE der virker på min PC (gudskelov :), men ellers er jeg rimelig nede- er der ikke nogen der kender til det, og har et RIGTIG godt tip til hvad jeg kan gøre?

*Jeg kan ikke undvære mine programmer :'(*

/askeb
Avatar billede perhaps Nybegynder
30. juni 2003 - 07:54 #1
Hvorfor har du ikke haft virusscanner og programmer mod andet snavs? Er du måske supernørd fra en nyhedsgruppe? De bruger ALDRIG virusscanner og når de endelig har fået virus snakker de ikke om det. Jeg anbefaler sjældent at formatere, men 1020 infected files, da er det nu lige før jeg vil anbefale dette. Men du kan jo starte med en onlinescanning. Gå ind på spywarefri.dk og om til "Onlinescanning" og start med at onlinescanning for virus og se hvad den kan fjerne.
Avatar billede askeb Nybegynder
30. juni 2003 - 07:57 #2
Hey nu! jeg kom ikke her for at blive skældt ud - men for at hjælpes - jeg ved udemærket hvor jeg har fået min virus fra...

tak for linket...
Avatar billede riversen Nybegynder
30. juni 2003 - 08:03 #3
perhaps: så fik vi lige lidt fordomme på banen eller hvad? Jeg huserer i div. ng's og har da virusscanner installeret.

prøv at køre en fuld virusscan i fejlsikret tilstand.
Avatar billede askeb Nybegynder
30. juni 2003 - 08:13 #4
jeg prøver pandaen...
hvis der er nogen der ved noget om denne virus må de meget gerne lige skrive et indlæg...
Avatar billede riversen Nybegynder
30. juni 2003 - 08:21 #5
hvad vil du vide? du kan jo bare slå op hos mcafee eller norton fx
Avatar billede yeti Nybegynder
30. juni 2003 - 08:42 #6
Før du kan slå denne fætter ihjel skal du huske at slå automatisk systemgendannelse fra. Det gælder dog kun hvis du kører XP eller ME. Det lader til at TrendMicro kan fjerne den med deres on-line scanner
http://housecall.trendmicro.com/

Når det er sagt må jeg også indrømme at såfremt det ikke går glat med at rense alle filerne, så hælder jeg også til en formatering, eller endnu bedre fdisk.
Avatar billede perhaps Nybegynder
30. juni 2003 - 09:23 #7
askeb: Hey nu! jeg kom ikke her for at blive skældt ud - men for at hjælpes

Det skulle ikke opfattes som udskæld, så undskyld hvis jeg har fornærmet dig. Problemet er bare at mange ikke fatter nødvendigheden af en scanner FØR de får virus og andet skidt. Megen besvær med pc'en kunne have været undgået mener jeg.

riversen: så fik vi lige lidt fordomme på banen eller hvad? Jeg huserer i div. ng's og har da virusscanner installeret

Jeg følger også meget nøje med i mange nyhedsgrupper også der hvor de professionelle huserer, og der får jeg gang på gang fortalt at virusscanner er unødvendig. Jeg mener at den er absolut nødvendig for den private bruger.

NB! Jeg er altså ikke mandags-sur :o)
men vil gerne hjælpe når ulykken er sket, men også gerne være med til at forebygge nye ulykker.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
30. juni 2003 - 11:12 #8
En anden rigtig god onlinescanner er http://www.pandasoftware.com/activescan/ Det er altid en god idé når man nu engang har fået dette snavs at tjekke på flere scannere for de kan jo finde forskellige ting.

Skriv tilbage og fortæl hvordan det går, om disse scannere kan hjælpe dig, eller om der ligger evt. rester som vi så skal hjælpe dig af med på anden måde.
Hvis du går ud på http://www.spywarefri.dk ligger der her en masse gratis prg. virusscannere, og spywarescanner som du frit kan hente og benytte dig af. Der er en masse gode råd på dette sted om alt som omhandler virus og spy, så jeg syntes at du skal bevæge dig lidt rundt på dette websted.
Avatar billede fromsej Praktikant
30. juni 2003 - 11:21 #9
Hvis du er så heldig at din harddisk er Fat32 formateret, kan F-Prot måske hjælpe dig.
http://www.avirus.dk/avirus.htm - F-Prot DOS virusscan
Avatar billede cyberboss Nybegynder
09. juli 2003 - 02:19 #10
Hej askeb

Aliases
W32.Pinfi, W32/Pate-B, PE_PARITE.A, W32/Pate.b, W95/Parite.B, Win32.Parite.b,
-----------------------------------------------------------------------------

Once W32/Parite-A has been executed it will remain in memory, infecting every PE and SCR file on every drive and network share. The main viral code will be dropped to a randomly named TMP file in the Windows Temp directory. The file is 172Kb in size.
------------------------------------------------------------------------------

name that is 7 characters long and a TMP extension.
I REGEDIT:
HKCU\ ( HKEY_CURRENT_USER ) Software\ Microsoft\ Windows\ CurrentVersion\ Explorer\ PINF
_____________________________________________________________________________

1 Slet PINF
2 Slet alle filer i temp
3 Genstart din pc
4 Scan din pc hvor du har slået  REP / CURE til i dit antivirus program.

HJÆLP:
Der findes en masse prøve ver. man kan hente på nettet.
Eller www.avast.com som er gratis for hjemmebruger.

Mvh.

CyberBoss
Avatar billede aovergaard Nybegynder
09. juli 2003 - 10:18 #11
Jeg tror ikke vi skal regne med at der er virus mere, der er da ingen som har virus i 9 dage uden at reagere på vores råd, i det mindste for at fortælle om det hjalp eller ej, så vi kunne fortsætte hvis det ikke gjorde.

askeb - hvis du er virusfri nu, og det er en af os som har hjulpet dig fri, så få lukket spørgsmålet, så en anden bruger kan finde svaret. Spørgsmålet skal i alle tilfælde lukkes.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
11. juli 2003 - 14:22 #12
Spørgsmålet skal lukkes.
Avatar billede askeb Nybegynder
12. juli 2003 - 16:20 #13
Mange gange sorry - jeg blev hevet afsted til Vesterhavet i en eller anden hytte langt fra bredbånd men med 100 tyske kanaler på sattelit - u know..

Nå, men nu skal i høre: MANGE TAK for svarerne - selvfølgelig er jeg i fuld gang med alle jeres forslag...

Jeg er virusfri - der følger en eller anden ting med i Panda hvor man kan gemme virusen et sted på sit harddisk, krypteret eller i den stil - det har jeg gjort...Nu har jeg bare et lille problem - jeg kan ikke finde hvordan man restore filesne...hvilket jeg har brug for nu...?

/askeB

PS: Skal nok lukke spm. Skal bare lige se om der er nogen der kan hjælpe mig med det her...
Avatar billede aovergaard Nybegynder
12. juli 2003 - 16:40 #14
Prøv at gå i
Start
Søg
Filer og mapper
Skriv: Restore Klik på Søg.
Så burde du kunne finde dem igen, for de hedder sikkert noget med restore.
Avatar billede askeb Nybegynder
14. juli 2003 - 17:28 #15
tak for det - jeg må indrømme at jeg benytter mig af formateringen nu - så jeg formoder at i havde ret med at det var for mange...

mange tak for alle de gode råd...
Avatar billede aovergaard Nybegynder
15. juli 2003 - 00:46 #16
Velbekommen synd du måtte formater. Takker for point:)

Du skal lige få lidt råd med på vejen til din nu helt nye rene pc. Der er nogle prg. som kan sørge for at den forbliver ren.

Jeg har her lavet en lille pakkeløsning fyldt med bitte små prg. som ikke fylder meget på din computer, og som alle kører uden at de konflikter med hinanden. Alle programmerne er garanteret fri for spyware og er desuden Free prg. Du syntes sikkert, det var da frygtelig mange prg. som jeg skal installere, men det er desværre blevet sådan at det faktisk ikke mere er virus som er Internettets store problem, men i højere grad spyware, trojanere, mailware og hijacking. De prg. som jeg vil foreslå at du kan installere er følgende, som du alle kan finde på dette link: http://www.spywarefri.dk gå til værktøjer, her er de alle og på de fleste er der også en dansk manual. Hvis du installere alle disse små programmer kan du roligt surfe på Nettet uden du skal sidde og være bange for at få alt for meget skidt med ned på din computer.

Antivirusprg:
Et godt bud her er AG som kan rigtig meget. Indeholder en emailscanner som fungerer sammen med Outlook- og Exchange – klienter. Opdaterer virusdefinitionerne.
Et andet godt bud kunne være Antivir som også er rigtig god, men her skal du selv huske at opdatere virusdefinitionerne.
Derudover er det en god ting engang imellem at onlinescanne for virus. Dette kan du også gøre på spywarefri.

SpywareGuard. Dette prg. passer på dig bare imod spyware i stedet for virus, men fungerer på samme måde.

Spywareblaster. Det er et lille prg. som ligger sig i registreringsdatabasen og sørger for at der ikke kommer spy på din computer.

Spybot el. Ad-aware. Spybot er nok den bedste af disse to. Det dette prg. gør er hvis du får noget spy ind på din pc som Spywareblaster ikke kender, kan den finde og fjerne dette spy.

IE-Spyad. Et lille prg. som ligger sig i registreringsdatabasen. Det ligger en mængde kendte spy Url adresser ind i klassificeret zone, således at du ikke ved et uheld kommer ind på disse grimme spysider.

Browser Hijack Blaster. Et prg. som sørger for at du ikke bliver hijacked. At blive hijacked vil sige en udefra kommende person ikke kan overtage styringen af din computer, f.eks. ved at ligge sin egen side som din startside.

Startup Monitor kunne også være rar at have installeret. Det er et lille prg. som også ligger sig i registreringsdatabasen. Det som dette prg. kan gøre for dig er, hvis der lige pludselig uden dit vidende ligger sig et prg. f.eks. en trojansk hest i din regedit, vil du blive alarmeret om at der er et prg. som vil ligge sig her, og du vil bliver spurgt om du nu også vil tillade dette.