Avatar billede fox2001bs Nybegynder
02. juli 2003 - 09:35 Der er 8 kommentarer

DVD-drev eller DVD-brænder?

Hejsa E

Jeg tænker på at skal købe et DVD-drev men hvad skal man vælge og kan det betale sig at køb DVD-drev skal man ikke heler købe en DVD-brænder?

Der er jo så mange forskellige DVD-drev & DVD-formater.

Hvad vil I anbefale mig???

/fox
Avatar billede smount Nybegynder
02. juli 2003 - 09:42 #1
Hvis jeg var dig, ville jeg helt klart bare købe et dvd-drev. dvd-brændere er stadig alt for dyre, og det samme er dvd-ram'ne. Min erfaring er, at det er meget sjældent man har brug for at brænde mere end 700 mb ud, som er kapaciteten på en normal cd-ram, så en normal cd-brænder og et dvd-drev, ville jeg klart anbefale. Men det er vel smag og behag.

Hel og lykke med beslutningen..;)
Avatar billede fox2001bs Nybegynder
02. juli 2003 - 09:45 #2
smount>> hvilke DVD-drev ville du så anbefale???
Avatar billede evildon Nybegynder
02. juli 2003 - 10:24 #3
Jeg ahr lige købt en DVD-brænder og synes ikke de er så dyre mere, men der er mange ting man skal se på før man køber en. Se altid om de kan tage alle de forskellige formater. Det drev jeg har købt kan tage alt på nær DVD-Ram, som jeg ikke tror bliver til det helt store.
Formaterne det skulle kunne tage er:
DVD-R
DVD-RW
DVD+R
DVD+RW
Med hensyn til prisen har jeg set drev der kan tage alle disse formater til under 2000.- og ja det er mere end et DVD drev og en CD-brænder, men du får også meget mere. Det med at medierne er dyre passer slet ikke de er faktisk billigere end cd-medier, hvis man ser på megabyte prisen. Man kan få DVD-medier helt ned til under 20 kr. mediet og der kan ligge 4,7 GB på en skive.
Det drev jeg ahr købt er et NEC ND-1300 som i en bulk version er nede i 1745 på www.edbpriser.dk
Det skal lige siges at du stadigt kan brænde dine CD-medier på denne brænder også.
Avatar billede webdesigner Praktikant
02. juli 2003 - 10:49 #4
Hvis du har planer om at købe en DVD-R-RW vil jeg foreslå dig at vente..
priserne på disse drev for væntes at falde til efteråret/årskiftet da det nye format Blue forvæntes i handlen inden for det næste 1-1½ år. (og de vil gerne malke os for penge inden ;) )
det nye format bliver bagudkompatibel med dvd (dvs. at du kan se dvd film på en blue afspiller ikke omvendt)
og har en max kapasitet på 29GB.

Vil du kun have et Dvd drev kan du få et liteOn for 500kr,-
som kan få en firmware opgrade for at blive kode fri. (det kan de fleste drev)
Avatar billede evildon Nybegynder
02. juli 2003 - 11:34 #5
Sådan er det jo altid.
Når så det nye format kommer er der et nyt på vej. Hvis man altid venter har man jo heller aldrig noget som helst. Alle ved da også at priserne vil falde det gør de jo også altid. Du skal nok også huske at når de nye drev kommer vil ting som medier og drev være dyre og så venter man på de falder i pris og så er der nye drev på jeg, o.s.v ...
Personligt hader jeg at vente, hvis jeg har fået en idé om noget nyt udstyr køber jeg det.
Avatar billede fox2001bs Nybegynder
02. juli 2003 - 15:11 #6
Jeg synes 2000kr er en del så tror jeg venter men hader også at vente men har lige vente ca 3 måneder med at købe en nye mobil og spare ca 700 og det er jo også en slags penge :)

Men vil i anbefale Liteon DVD-drev???
Avatar billede webdesigner Praktikant
04. juli 2003 - 10:15 #7
Jeg vil helt klart anbefale et LiteOn dvd drev...
Så at du kan få dem ned til 300,- kr på Igennem www.edbpriser.dk
Avatar billede webdesigner Praktikant
11. juli 2003 - 20:27 #8
Lukker du ikke ?