Avatar billede tjp Mester
08. juli 2003 - 04:58 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Drevkonvertering til FAT32 med beskadigede klynger

Jeg vil gerne konvertere en slave HD fra FAT16 til FAT32 under WIN98, men kan ikke få lov og får følgende besked "drevkonvertering kan ikke konvertere drev, med klynger mærket beskadigede."

Hvad gør man så??

PS jeg vil helst ikke slette dens indhold!
Avatar billede hojben Novice
08. juli 2003 - 04:59 #1
Prøv med en scandisk
Avatar billede tjp Mester
08. juli 2003 - 05:08 #2
Det er jo scandisk der oprindelig har markeret klyngerne beskadigede og det kan drevkonvertering åbenbart ikke li'.
Men den burde da være ligeglad skulle jeg mene - et beskadiget område er vel ubrugeligt, uanset filsystem, selv om klyngerne ikke har samme størrelse.
Avatar billede magictouch Nybegynder
08. juli 2003 - 09:04 #3
Har du prøvet at geninstallere w98, eller scandisk /? fra dos
Avatar billede tjp Mester
08. juli 2003 - 15:40 #4
Hvad skulle geninstallation hjælpe? Det er d-drevet det er galt med.
Og "scandisk /?" giver da bare hjælpen til scandisk, så vidt jeg kan huske.
Avatar billede fromsej Praktikant
08. juli 2003 - 15:57 #5
Køber en ny disk, og kopierer indholdet over på, inden disken står helt af.
Avatar billede jpvj Nybegynder
08. juli 2003 - 15:57 #6
fromsej> Helt enig.

En halvdefekt disk skal sendes til rep. hurtigst muligt.
Avatar billede tjp Mester
09. juli 2003 - 02:00 #7
fromsej og jpvj>>>
Så I mener at min HD er døende? ;-)
Well, jeg mener at de samme klynger har været beskadigede i en del tid snart uden at blive værre, såeh...

Nå, men det jeg er mest interesseret i pt er, om det overhovedet er muligt at konvertere eller om jeg er dømt til FAT16 resten af HD'ens tid ud??
Avatar billede fromsej Praktikant
09. juli 2003 - 07:21 #8
Du kan finde et tool til din disk på fabrikantens hjemmeside, kom evt. med navn og type på disken.
Inden du går i gang skal du lave backup.
Avatar billede jpvj Nybegynder
09. juli 2003 - 12:49 #9
Hvis du vil køre videre med disken, så tag backup af dine data og formatter den til FAT32. Læg herefter dine data tilbage.

JP
Avatar billede tjp Mester
10. juli 2003 - 04:19 #10
>> fromsej
Det er en TEAC FD235HF7291/U5, såvidt jeg kan se, men jeg synes ikke rigtig der er noget at hente hos TEAC. Desuden er konvertering vel noget generelt.

>> jpvj
Bliver fejlmærkede klynger nulstillede, når man formatterer ellers kunne jeg forestille mig at Windows endnu engang brokkede sig?

Jeg tænker på om PartitionMagic mon var sagen?
Det er for resten lykkedes mig at "fjerne" 20 ud af 21 områder med beskadigede klynger, blot ved at ændre i registreringsDBen og køre ScanDisk igen!

>> begge - vedr. back-up
Ikke for noget, men er det ikke indlysende at man gemmer vigtige ting, før man piller! *S*
Avatar billede fromsej Praktikant
10. juli 2003 - 18:53 #11
Jeg er sikker på den HD er på vej på de evige "lagermarker".*S*
IBM har lavet et rigtigt godt tool, men om du tør prøve det, må du selv vurdere.
http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm - IBM Drive fitness test.
Avatar billede tjp Mester
11. juli 2003 - 02:40 #12
>> fromsej
Klart at HDen er på vej til "lagermarkerne" - om ikke andet pga. sin liden størrelse *S* -, men hvorfor skulle jeg ikke turde bruge testen?
Og kan den overhovedet vise andet end hvad ScanDisk allerede viser (at 2 klynger har det dårligt)? Der står at repair-funktionen kun kan bruges på IBM/Hitachi disks!
Avatar billede fromsej Praktikant
11. juli 2003 - 10:53 #13
Jeg kan heller ikke finde noget hos Teac, det undrer mig en del.
Kan du ikke kopiere indholdet over på din masterdisk, og så gå en tur rundt omkring Fdisk?
Husk at skifte til den disk du vil arbejde på, og husk at sige "Ja" til store diske.
Hvor stor er disken?
Har du spekuleret på at prøve med Norton Utilities/disk Doctor?
Avatar billede tjp Mester
26. juli 2003 - 23:33 #14
Siden sidst:
Jeg beklager at der blev stille herfra et stykke tid, men pludselig gik styresystemet på min master - fejl 0E et eller andet - og min reserve-master kunne ikke finde netkortet. Efter lidt ferie med familien og en opstart fra bunden (dvs. fdisk, format osv...) på en endnu ældre HD er endelig på nettet igen!
Summa summarum: jeg sidder nu med fire (ja, den første master var faktisk allerede en reserve!) mere eller mindre defekte HD's og en master fra Ruder Konges tid, så nu vil jeg prøve at redde hvad reddes kan og ellers starte forfra fra bunden.
Jeg takker alle for deres input - især fromsej - men da spørgsmålet gik på at konvertere uden at slette lukker jeg nu uden point.
Avatar billede jpvj Nybegynder
28. juli 2003 - 11:36 #15
En harddisk er en meget kompliceret elektrisk/mekanisk enhed.

For at forklare lidt om bad sectors:

En harddisk indeholder hvor hver fysiske block en lille mængde paritets information, der kan bruges til at opdage og rette fejl (kalde fejlkorrigerende koder).

Alt afh. af koderne, kan en fejlkorrigende kode finde og rette op til X fejl ud af Y bytes.

Når disken opdager at den er tæt på at rette X fejl, flytter disken data til en reserve sektor på disken, og undlader at bruge den defekte sektor mere. Dette sker automatisk og helt transparent for brugeren. Det kan afsløres ved at lave en track-to-track seek test. Normalt er tiden fra track-to-track konstant, men når den skal "hoppe" til reserve sektoren ses dette som et fald i søgetiden.

Fabrikanterne har naturligvis værktøjer der kan læse denne information ud.

Ved en foramttering kan der sket 1 af 2: Disken "reparerer sig selv" ved at flytte bad sector til reserve sektorer. Dette kan ikke detekteres af formatteringsprogrammet.

Disken melder tilbage at sektoren er helt defekt (der er eks. en stor klynge af bad blocks over mange sektorer, så de ikke kan mappes). Dette løser filsystemet ved at markere dem som "Bad blocks" og undlader blot at bruge dem.

JP