Avatar billede togsverd1985 Praktikant
14. juli 2003 - 00:17 Der er 55 kommentarer og
1 løsning

Ipod skal i brug

Hej Alle,

Jeg er netop vendt hjem fra USA hvor jeg har købt en 30 gb Ipod. Jeg har en PC med XP pro så jeg har også installeret et PCI Firewire 400 kort fra Belkin (windows certified - købte det i Apple Store). Jeg tilsluttede Docken til Firewire porten og satte min Ipod i. Ipod'en lyser op og skriver Do Not Disconnect. Jeg havde i forvejen musicmatch 7.1 installeret og opdagede ikke til at starte med at der fulgte en kode til 7.5 med. Så jeg lod være med at installere 7.5 men har nu gjort det. Nu kan Musicmatch 7.5 da også finde Ipoden under Portable Devices. Når jeg forsøger at overføre al min musik så flyver der et par af de der læsestreger nede i bunden af musicmatch (i meget kort tid) hvorefter den kvikt mener at der ikke er plads til filerne (selvom jeg forsøger at overføre langt under 10 gb).
I min Ipod Manager skriver den at ud af de 29197264 KB på Ipod'en er 12143668 KB i brug... og så er det jeg tænker.. HVAAAAD????!!! Hvorfor? Hvordan? HJÆLP HJÆLP HJÆLP!!!!
Men jeg forsøger at forblive roligt og beder nu alle Ipod-eksperterne om:

1) at lære mig at bruge Ipod'en.

2)Forklare mig hvorfor den skriver at så meget af Ipoden er i brug (når der ligger absoulut ingenting på...!)

Jeg har brug for hjælp, er lige kommet hjem fra usa hvor jeg ikke har kunnet bruge den så... Hvis i kan hjælpe mig giver jeg som i kan se MANGE point... GØR MIG GLAD IGEN!!!

Hilsen Togsverd
Avatar billede hoejrup Nybegynder
14. juli 2003 - 10:28 #1
Avatar billede kadann Nybegynder
14. juli 2003 - 13:39 #2
Jeg oplevede samme problem med min iPod, som jeg løste ved at formattere den..

Det fjerner så oss' evt. ting du har indtastet i kalenderen, men det virker.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
14. juli 2003 - 13:57 #3
kadann>Det er en af de ting er er beskrevet via min henvisning, som du burde læse igennem først.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
14. juli 2003 - 13:58 #4
Du kan lige så godt få mit svar.

/per
Avatar billede kadann Nybegynder
14. juli 2003 - 17:35 #5
hoejrup -

Jeg kan ikke se noget som helst med formattering under "jbhlion", som du beskrev..

Jeg kan se at fyren med problemet har forsøgt det, men det er også det eneste.

Og jeg havde læst den igennem.. såå.. mon ikke det blot er din hukommelse der svigter?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
14. juli 2003 - 17:42 #6
kandann> Du kan vist ikke forstå engelsk!

I had similar problems when I received my iPod last week. Two simple answers: if you were one of those logical people who tried to download Apple's 2.0.1 updater and have it all installed and ready before your iPod arrived, or even if not, use Add/Remove Programs to strip all traces of Apple iPod software, Musicmatch, and anything with the word iPod in it. Then RESTART your machine. Maybe twice just for good luck, to purge the registry of the iPod stuff. Then use the Apple CD to reinstall 2.0.0. Don't bother with Musicmatch. Follow the instructions, restart again if necessary, and then "Restore" your iPod. It will revert to 2.0.0 if you upgraded. Unmount the iPod, close iPod Manager, and install 2.0.1 updater from Apple onto your machine. Restart. Then when it's rebooted, pop the iPod back onto the dock and update the iPod. The iPod should be entirely clean. Make sure it's in disk mode, then boot ephPod. Finally, transfer your stuff from ephPod to the iPod. And that's it.

Ifølge link: http://www.ipodlounge.com/forums/showthread.php?s=b4d271f0abf76e16427289d48944d321&threadid=3797

/per
Avatar billede kadann Nybegynder
14. juli 2003 - 17:47 #7
hoejrup -

ok, så vis mig hvor ordet "format" indgår i ovenstående.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
14. juli 2003 - 17:47 #8
Han skriver videre; If you still have problems, it's your firewire card. I had the same disk write error and other BS; it's a combination of buggy firewire and buggy software.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
14. juli 2003 - 17:54 #9
kadann> Du kan ikke geninstallere Apple CD 2.0.0, med mindre den bliver formateret.
Det er nemlig en del af processen.

/per
Avatar billede kadann Nybegynder
14. juli 2003 - 17:58 #10
hoejrup -

Det fremgår ikke tydeligt af hans svar.. der står "The iPod should be entirely clean".. Fint nok, men det kan jo betyde en masse andet end at formattere den.
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
15. juli 2003 - 06:07 #11
Tusind tak for alle jeres  indlæg... i går sov jeg mest pga. jet-lag så derfor har jeg ikke været så aktiv.
Jeg var bange for at formatere Ipoden i første omgang fordi jeg ikke vidste om jeg kunne reetablere styresystemet på den. Jeg prøver det senere i dag og kigger også på hoejrups link :)
Men er det ikke lidt mærkeligt at der fra start er optaget 50% af mp3afspillerens kapacitet? Jeg synes det virker lidt b0ned.
Tak for hjælpen og i må endelig blive ved med at komme med forslag! :)
Hilsen Togsverd
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
15. juli 2003 - 16:52 #12
Jeg er åbenbart rigtig dårlig til det her. Hvordan "Restorer" jeg den???
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
16. juli 2003 - 06:31 #13
Jeg kan med Musicmatch godt finde min Ipod. Jeg kan umiddelbart ikke Restore ved at bruge min "Updater" hvilket Apple forslår (http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=60983). Der står sq stadig at 16 gb er optaget... Jeg prøvede nu at overføre 2 sange til Ipod'en hvilket den gik i koma over og sagde at Ipod'en var full. Hmmm... PLZ fortæl mig hvordan jeg får svinet formatteret.
Avatar billede kadann Nybegynder
16. juli 2003 - 10:04 #14
Hvis du bruger Windows, så dukker der et flytbar drev op, under "Denne Computer"..

Der højreklikker du bare på, og vælger "Formatter" .. ligesom hvis du ville formattere en diskette eller en harddisk under Windows.

Det kan være at den iPod du har fået, har været i brug og der ikke er blevet ryddet op på den bagefter.. men en formattering skulle gerne fjerne alle spor.
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
16. juli 2003 - 19:07 #15
Men det har jeg bare prøvet... Der skrev den efter den processen var nået til de 100% at "Fejl - Formatteringen kunne ikke udføres"... :(
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
16. juli 2003 - 19:11 #16
jeg prøver lige igen og poster et resultat :)
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
17. juli 2003 - 08:44 #17
nå ... i nat forsøgte jeg at formattere Ipod'en. Samme resultat. Da det så allerlysest ud (da man troede den var færdig) skriver den "Formattering kunne ikke udføres"... Bring in the Xperts plz :(
Avatar billede kadann Nybegynder
17. juli 2003 - 09:14 #18
hmm.. udmildbart ville jeg gætte på, at din iPod er lidt død i det.. du burde kunne formattere den. Måske skulle du henvende dig til Apple support og høre om du har et forslag til hvad du kan gøre.
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
17. juli 2003 - 18:39 #19
Men hey Kadann... lad mig lige høre. Da du fik din var den 100% tom?
Avatar billede kadann Nybegynder
17. juli 2003 - 21:39 #20
Jeps, min var 100% tom.. det eneste der lå på, var de standardmapper, som iPodens software laver til kalenderaftaler osv.

Så jeg vil tro at din er defekt.. det lyder ihvertfald sådan.
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
17. juli 2003 - 22:44 #21
Jeg har nu efter meget pudslen fukked min ipod yderligere op. Den viser nu, ved start, et udråbstegn og en mappe hvorefter den slukker efter et par sekunder. Men på den anden side kan det være et godt tegn for på ipodlounge læste jeg om netop det samme ( http://www.ipodlounge.com/forums/showthread.php?s=&threadid=4473 ). Ham fætteren der hjælper ham skriver. Do a restore on it. ok men hvordan fanden gør jeg det. Jeg prøver nu at slette Ipod_control. mappen burde kunne gendannes med ephpod... men hjælp mig nu folkens
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
17. juli 2003 - 22:52 #22
Hey... nu finder den Ipod'en og siger at formatet ikke kan læses. Når jeg så beder om en opdatering/formatering/restore i røwen hvad i nu vil kalde det så skriver den når jeg trykker gendan i Updateren: Firmwareopdateringen mislykkedes: Skrivefejl
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
18. juli 2003 - 09:34 #23
hmm jeg tror jeg vil prøve at få den byttet. Der er vist verdensgaranti... ik?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. juli 2003 - 09:48 #24
Hvilket chipset anvender du i din computer?

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. juli 2003 - 09:57 #25
Har du anvendt den nyeste EphPod release fra 15. maj 2003?

Link: http://www.ephpod.com/ephpod/ephpod270a.exe

/per
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
18. juli 2003 - 15:24 #26
chipset? som i motherboard?
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
18. juli 2003 - 15:25 #27
ja jeg har prøvet Ephpod også... :( men jeg har lige talt med en Apple Support Engineers som be'r mig udfylde en hjemmeside og derefter sende ham Ipod'en så skulle de enten reparere den eller sende en ny i løbet af 10 arbejdsdage :)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. juli 2003 - 15:28 #28
Ja, der var faktisk en der havde samme problem, fordi hans motherboard anvendte et VIA Chipset
på bundkortet.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. juli 2003 - 15:29 #29
Ja, der var faktisk en der havde samme problem, fordi hans motherboard anvendte et VIA Chipset.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. juli 2003 - 15:30 #30
found the solutioin that it was my "VIA Chipset" the problem and that I had to increase the "PCI LATECY TIME in the BIOS settings of the motherboard. I moved it from 32 to 150 (I guess it is in ns.) and now everything works all right.

Link: http://www.ipoding.com/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=887

/per
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
18. juli 2003 - 18:39 #31
OMG! du har da vist ret! jeg har et ASUS A7N266-E bundkort til min AMD processor... ved du hvilket chipset det er?... imens leger jeg lidt med min BIOS så :)
Avatar billede goody-goody Nybegynder
18. juli 2003 - 18:42 #32
ja men togger - det hoejerup svarer på er fordi ham med problemet overførte langsomt. så vidt jeg forstod kunne han godt få formateret sin ipod, men overførslen gik langsomt.
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
18. juli 2003 - 18:49 #33
nej da ikke ham der svarer at han også havde skrivefejlen! jeg har et nVidia nForce 420-D Chipset
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
18. juli 2003 - 18:50 #34
"Bad for me the "restore" didn't work as well with a "failure to format" the device"! Det er jo lige præcis det jeg fejler ;)
Avatar billede superanden Nybegynder
18. juli 2003 - 18:50 #35
togsverd1985 A7N har et Nvidia Nforce Chipset !
Avatar billede superanden Nybegynder
18. juli 2003 - 18:51 #36
men prøv med en anden puter det kan muligvis hjælpe índen du smider den til RMA
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
18. juli 2003 - 18:53 #37
jeg nåede lige at skrive Nvidia Nforce Chipset før dig :)... men det er da alligevel foruroligende godt at høre at ham fætteren havde samme problem...
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
18. juli 2003 - 20:12 #38
Hoejrup: Du havde ret i at min var på 30 ns om hvilket han skriver "I moved it from 32 to 150 (I guess it is in ns.) and now everything works all right.", men det hjalp bare ikke da jeg prøvede at restore igen. Den skriver stadig skrivefejl :(
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. juli 2003 - 20:58 #39
It is strongly recommended that you do not format the iPod from Windows. If, however, you do mistakenly do this, either the iPod Restore Wizard included with Preview 4 or access to a Macintosh with OS 9.2.1 or OS X will enable you to restore the iPod to full functionality.

Link: http://www.phataudio.org/article.php?sid=2

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. juli 2003 - 21:06 #40
Det samme link:

If you run into this failure and find that it leaves your iPod inaccessible, simply use the XPlay iPod Restore Utility, which is discussed below in the What to do in case of problems section.

Prøv med XPlay: http://www.mediafour.com/downloads/xptrial/xptrialreq.asp

/per
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
18. juli 2003 - 22:37 #41
jeg har nu prøvet at konfigurere Ipod'en hos min ven som også havde en firewire port. Det virkede fint og Ipoden blev Restored og jeg kunne ubesværet overføre sange via ephpod. Jeg må sige at det er en fornøjelse for første gang at høre/se Ipod'en i aktion. Ikke desto mindre er det jo foruroligende at MIN computer ikke kan overføre sange til Ipod'en. På den har jeg musicmatch. Og den siger Ipod is full. altså kan der ikke overføres ligeså vel som der ikke kunne restores, opdateres, konfigureres etc. ... ææv :(
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. juli 2003 - 22:47 #42
Brugte du din vens firewire kabel eller dit eget firewire kabel?
Hvis din ven anvender det samme bundkort, så skulle du måske kigge på hans bios settings.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. juli 2003 - 22:49 #43
Hvilken version af Musicmatch Jukebox anvender du på din PC?

/per
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
18. juli 2003 - 22:56 #44
jeg brugte det samme kabel, min ven har et helt andet bundkort men jeg har tænkt mig at kigge lidt på hans bios :)
jeg har installeret den version af musicmatch der følger med Ipod'en dvs. 7.5 m. Ipod plug-ín.. det hele installeres med apple cd'en. Jeg har dog også prøvet med ephpod på min egen.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. juli 2003 - 23:03 #45
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
18. juli 2003 - 23:07 #46
jaa men det er sq ikke fordi musicmatch ikke fungerer som det skal. Det er nok snarere BIOS'en e.l. den er gal med...
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
18. juli 2003 - 23:11 #47
så for at opsumere for dig der sidder derude og vil hjælpe og er forvirret: mit problem er at min computer ikke kan overføre sange til/fra Ipod
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. juli 2003 - 23:17 #48
A7N results also proved that the newest beta BIOS resolved these PCI writes problems.
Once the BIOS update has been applied, the "MRM prefetch" option must be enabled.

Link: http://www.tech-report.com/news_reply.x/3704/

Anvender du den nyeste BIOS opdatering: http://www.asus.it/support/download/item.aspx?ModelName=A7N266-E

/per
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
18. juli 2003 - 23:28 #49
Det tror jeg ikke... jeg har aldrig opdateret den.
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
19. juli 2003 - 03:24 #50
Ephpod skriver til mig: Ephpod cannot write to your Ipod. Something (your firewire card or drive-reading-software) is not working properly. Make sure that your trial period has not expired.
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
19. juli 2003 - 04:15 #51
hvordan bruger man den nye bios-fil?
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
19. juli 2003 - 04:38 #52
HURRAAAAAAA!!!! Jeg opdaterede BIOS'en med Asus Live Updater og efter har jeg nu overført en sang fra min computer til Ipod'en!!! YESSSS! Tusind tak Per det var da gået helt galt uden dig! :)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. juli 2003 - 07:54 #53
Velbekomme!

Held og lykke med din iPod, det er en genial opfindelse.

/per
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
19. juli 2003 - 14:18 #54
Så nu ligger hele  musiksamlingen trygt i min baglomme! Super fed fornemmelse! Igen TAK PER :)))
Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. juli 2003 - 16:44 #55
Velbekomme! ;o)

/per
Avatar billede sepruda Nybegynder
31. maj 2005 - 23:37 #56
Jeg har samme problem, og HAR via chipset, men kan ved gud ikke finde ud af hvordan jeg ændrer min PCI latency time, det er ikke en mulighed i min bios. Nogen forslag?