Avatar billede minimo Nybegynder
17. juli 2003 - 13:32 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Øget effekt på CPU-køler?

Jeg står i den heldige situation at jeg har fået fat i en Cooler Master Aero7+ køler til min CPU, men så er spørgsmålet om der ville være en forskel på om jeg fik kobberprofilen belagt med guld da guld jo leder varme bedst?
Er blevet inspireret af Zalmans kobberprofil som er guldbelagt og som faktisk ikke behøver en blæser for at fungere. Ville der være en forskel og ville den i så fald kunne mærkes? Og ja jeg ved godt at det er dyrt men det tager jeg mig ikke af.. :)

MVH MinimO
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2003 - 13:35 #1
Jeg tror nu ikke det vil gi den store effekt....
Hvis du overvejer at gøre det alligevel, så skal du sørge for at den guldbelægning virklig sidder ordentlig på, og så skal den slibes så man kan spejle sig i den :o)
Avatar billede minimo Nybegynder
17. juli 2003 - 13:36 #2
Hehe.. hvad tror du man har guldsmæde til? :)
Avatar billede minimo Nybegynder
17. juli 2003 - 13:36 #3
guldsmede even..
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2003 - 13:40 #4
Nå ja, det lyder som om du har pengepungen i orden :o)
Men jeg tror nu stadig ikke du vinder særlig meget på det.
Hvorfor ikke få lavet en komplet køleprofil i guld ?
Avatar billede minimo Nybegynder
17. juli 2003 - 13:42 #5
øhm 2 grunde..

1) Er du klar over hvad guld vejer og er du klar over hvad en KØLEPROFIL i guld vejer? Det tvivler jeg sq på at mit bundkort kan holde til.

2) Altså.. jo jooo.. pengene har jeg da meeeen en køleprofil i guld er måske liiiige stærkt nok for mine muligheder.. Guld står jo trods alt i ca. 40 kr. grammet.
Avatar billede jpvj Nybegynder
17. juli 2003 - 13:42 #6
Det vil ikke give noget. Det guldlag du lægger på, er så tyndt, at selvom guld leder bedre, så får du ikke transporteret varmen væk.

NoiseControl brugte en 50g sølvskive i brunden af deres Silverado kølere... Du kan jo lave det samme i guld, hvis du vil have en fornuftig køler :-)
Avatar billede jfkj Nybegynder
17. juli 2003 - 13:43 #7
Jeg ville sige at det kan ikke betale sig. Lige som phatlasse siger: "den skal slibes så man kan spejle sig i den". Det bliver for dyrt og besværligt. Jeg tror at vandkøling er billigere. Dog er det ikke alle der bryder sig om vandkøling. Jeg siger ikke at du skal kassere din cooler master, for det er en fed køler. Men larmer den så meget at det er nødvendigt at guldbelægge den? :)
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2003 - 14:38 #8
Jeg ved ikke hvem der har bildt dig ind at guld er en bedre varmeleder, det passer ikke.

Guld =  310 W/(m*grad)
Kobber = 390 W/(m*grad)
Sølv =  418 W/(m*grad)
Avatar billede minimo Nybegynder
17. juli 2003 - 14:42 #9
w00t -> Hvor har du de tal fra? Altså.. ifølge alle fysikbøger er guld bedst strøm og varmeledende vil du mene de ta'r fejl? Men du ville måske anbefale at man belagte den med sølv eller måske anskaffede sig en sølvplade? Men så er problemet jo at låsebeslaget ikke længere passer til min SocketA hvis der kommer en sølvplade nedenunder køleprofilen. Hvordan løser man så det problem?
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2003 - 14:59 #10
Databog for fysik og kemi. Hvad er din kilde ?.
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2003 - 15:00 #11
Måske har du byttet rundt på elektrisk ledeevne og varmeledningsevne ?.
Avatar billede minimo Nybegynder
17. juli 2003 - 15:02 #12
w00t -> Altså det er det jeg er blevet undervist i på gymnasiet men en af mine venner kigger lige og han mener at du højst sandsynligt har ret. Men hvis sølv leder bedre end guld hvordan kan det så være at Zalman på deres model: CNPS 3100 Gold Plus har belagt kobberprofilen med guld når sølv jo både er billigere OG bedre?
Avatar billede minimo Nybegynder
17. juli 2003 - 15:05 #13
Jeg bøjer mig for din viden og konkluderer at du har ret w00t.. Men Ville det så hjælpe at belægge køleren med sølv eller ville det ikke have nogen effekt? Skal jeg virkelig op og ha lavet en køleprofil i sølv for at få den virkeligt gode effekt?
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2003 - 15:13 #14
Guld er uforgængeligt, dvs det korroderer ikke, kobber kan irre lidt, uden at det påvirker varmeledningsevnen, og så ser der pænt ud :-)

Jeg tror slet ikke det kan betale sig at lægge sølv på køleren, for det første er sølv kun en anelse bedre en kobber, for det andet skal du være helt sikker på at der er perfekt kontakt mellem kobber og sølv for at det er bedre. Det lyder nemt, men er svært i praksis. I industrien bruger man tonstunge hydrauliske presser for at sikre optimal kontakt.

Årsagen til at Silverado køleren var et hit da den kom frem, er IMHO ikke at der er sølv i bunder, men at de anvendte 2 Nidec radialblæsere i stedet. http://asp.webconsult.dk/privat/vareinfo.asp?VareID=127
Avatar billede minimo Nybegynder
17. juli 2003 - 15:20 #15
Hmm... Ja.. Men hvad ville du så sige omkring en ren køleprofil præcis magen til den som er til Cooler Master Aero7+'en i sølv så den kunne sidde der på.. ville det have effekt?
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2003 - 15:28 #16
Hvis man lavede en køleprofil i sølv fuldstændig magen til Aero 7+, tror jeg ikke du ville kunne sænke CPU-temp mere end et par grader, men det er ren spekulation. IMHO er SLK800 er mere intelligent design http://www.studiedata.dk/default.asp Jeg kunne godt tænke mig at se blæseren fra Aero 7+ på SLK800, det burde være en kanon kombination.

Hvis det interesserer dig er der grundig artikel om emnet her http://www.overclockers.com/articles699/

I det hele taget er der mange gode artikler på http://www.overclockers.com
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2003 - 15:30 #17
Hmm, forkert link, her er det rigtige http://www.studiedata.dk/product.asp?product=679
Avatar billede minimo Nybegynder
17. juli 2003 - 15:33 #18
Okay mange tak w00t.. Du har ærligt fortjent de point som er stillet til rådighed.. jeg vil læse videre om emnet og måske ringe til f.eks. Thermal Take eller Zalman for at få information omkring hvad de mener det ville gøre.. endnu engang tak og hygge.. :)

/out MinimO