Avatar billede clsc Praktikant
30. juli 2003 - 14:11 Der er 28 kommentarer og
2 løsninger

win3.1 på net med bredbånd

okay, det her er en svær en. Jeg har:

1) en gammel maskine (notebook) med win 3.1 - opgradering sandsynligvis udelukket
2) "bredbåndsopkobling" hos en isp som jeg ikke kan forvente support fra
3) Netgear FA411 PCMCIA Notebook adapter, 16 bit (10/100 netkort).
4) en gammel version af IE installeret på 1)

Alt virker og 1,2,3 kan forbindes således at der er "lys i lamperne".

På min normale maskine er det "plug-and-play" med 3), der er ingen problemer. Men: Jeg vil ha den gamle tossekasse på nettet.

Jeg er nået så langt så jeg har fundet ud af at man den gang brugte "Trumpet Winsock" - det er en dialer til modem-brug, men jeg bruger altså ikke modem.

Altså: Jeg har grønt lys hele vejen hen til maskinen, har IE installeret (og den virker) men der er ingen forbindelse mellem de to ting. Jeg kan heller ikke "pinge" da ping ikke er inkluderet i min dos-version.

Jeg vil udelukkende have den gamle maskinetil at gå på nettet.

Hvad gør jeg?
Avatar billede chalde Seniormester
30. juli 2003 - 14:14 #1
Avatar billede clsc Praktikant
30. juli 2003 - 14:16 #2
Kommentar: Det grønne lys kommer, da (3) har software til at tale med dos, så et eller andet sted i systemet bliver kortet accepteret. Det betyder at jeg har fået PCMCIA-porten til at modtage kortet - men hvordan pokker får jeg forbindelse fra IE via win3.1 til kortet?
Avatar billede clsc Praktikant
30. juli 2003 - 14:20 #3
Okay, den dur ikke: Første trin i chaldes link er:

Open the Program Manager. Double click the Network group.

Jeg har IKKE nogen "Network" group. Så, hvordan får jeg sådan en, eller hvordan laver jeg en workaround? Jeg har nok ikke systemdisketterne, da det er en meget gammel sag efterhånden (7-10 år).

/claus
Avatar billede clsc Praktikant
30. juli 2003 - 14:21 #4
Det er win 3.1, ikke win 3.11
Avatar billede olly Nybegynder
30. juli 2003 - 14:23 #5
Bum... Hvis jeg ikke husker helt galt så har 3.1 ikke netværk med... Det er vist forskelden...
Avatar billede the_collector Novice
30. juli 2003 - 14:54 #6
Ser ud til at du skal have fat i WFW (windows for workgroups).
http://www.computing.net/windows31/wwwboard/forum/8257.html
Avatar billede the_collector Novice
30. juli 2003 - 14:55 #7
Læs også denne. Hvis du f.eks. bruger TDC Bredbånd eller noget som ligner, som skal man som minimum have win 95 for at kunne komme på nettet
http://www1.umn.edu/adcs/network/win31-ethernet.html
Avatar billede the_collector Novice
30. juli 2003 - 14:58 #8
Avatar billede darkwingduck Nybegynder
30. juli 2003 - 15:08 #9
Der er så vidt jeg ved ikke nogen tcpip(netværk) support i win 3.1, dengang skulle du loade dit netmiljø op i dos. Jeg ved at der findes tcpip for dos, men hvor du efterhånden finder dette er et godt spørgsmål.

Du kan evt prøve at søge på "dos tcpip.exe".

Jeg benyttede nowell lite dengang dos var hot, der skulle man bruge lsl.com,
3com.exe, ipx.exe/tcpip.exe og evt et novell program for at kunne dele filer. 3com.exe er et udtryk for en dos driver til dit netkort.

Generelt er konfigureringen af alt dette noget som foregår i text filer(cfg), og kræver at man holder tungen lige munden, der skal typisk angives irq nr og io nr og meget andet godt.

Du skriver ikke noget om det netkort du benytter, så det er lidt svært at komme op med noget der er specifikt.

Jeg kan desværre ikke huske hvor meget netsupport der er i wfw(3.11), men der er da noget.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2003 - 15:09 #10
Øh.

Der er altså ikke en speciel 32 bit TCP/IP standard !

Der er *en* TCP/IP standard.

Så hvis PC'en har et net-kort og en TCP/IP stak der kan finde net-kortet,
så snakker maskinen TCP/IP.

Win 3.1 komme rganske rigtigt ikke med TCP/IP men man kunne da sagtens
få TCP/IP til DOS og som kunne bruges af Win 3.1 programmer. Jeg har
selv kørt både Mosaic og NetScape 1.1 på Windows 3.1.

Så:
1) en fungerende driver til net kortet
2) en fungerende TCP/IP stak til driveren
og så skulle du være på TCP/IP.

Bemærk: jeg siger ikke at det er nemt at finde disse ting nu 10 år
efter.

Hvis du har TCP/IP oppe og køre så bør normal ADSL virke. Hvis du
har en ADSL som kræver PPPoE skal du enten have et opkalds program
(og der supporterer ingen leverandør nok Win 3.1) eller en router
til 500 kr..
Avatar billede clsc Praktikant
31. juli 2003 - 09:53 #11
Tak for svarene,
Avatar billede clsc Praktikant
31. juli 2003 - 11:17 #12
damn... jeg ku godt give lidt rådgivning til eksperten.dk om session timeouts i et debatforum-type-websted - det troede jeg da de havde fået ordnet, har ikke været her et stykke tid og det er da så åbenlyst en fejl som noget kan være... Den første kommentar (herover) kom lidt for hurtigt af sted, så skrev jeg en lang og udførlig kommentar som eksperten lige har ædt.. puff! Nå, prøver igen...
Avatar billede clsc Praktikant
31. juli 2003 - 11:23 #13
Okay... arne_v jeg afviste dit svar fordi du svarede samtidig med darkwingduck og svarede det samme, bare meget mere generelt. Jeg er nu klar over at mit problem er at jeg mangler "en TCP/IP stak der kan finde net-kortet" - alt andet spiller.
Avatar billede clsc Praktikant
31. juli 2003 - 11:30 #14
Generelt: Det jeg IKKE mangler er:

1) internetforbindelse, herunder opkaldsprogram, router, kabler, netkort eller andet.
2) Windows 3.11, Windows for Workgroups etc. (jeg HAR win3.1 og det er dette der skal bruges)
3) Andet software a la browser, ftp, osv.
4) Fildeling, deling af mapper etc (f.eks. NetWare) - kun internetforbindelse ønskes, ikke lokal netværk

Jeg har udlovet mega-mange point, fordi jeg netop ønsker at komme på internet med en maskine som bare ikke er særlig smart mht. windows-version. Jeg ved det er en svær opgave og har brugt flere arbejdsdage på det allerede. Jeg er nået så langt at jeg har internet-software (browser) på maskinen og jeg har et fungerende netværkskort i den. Det er alt det som ligger mellem disse to som mangler.
Avatar billede clsc Praktikant
31. juli 2003 - 11:51 #15
rettelse: undet 1) skulle der have stået "ISP-service" eller "internetleverandør", ikke internet-forbindelse. Det er i meget høj grad forbindelsen mellem browseren og netkortet jeg mangler :-)
------------------------------------------------

Darkwingduck,
- mit netkort er som nævnt i første indlæg:

3) Netgear FA411 PCMCIA Notebook adapter, 16 bit (10/100 netkort).

Jeg har driver til det og det anerkendes af systemet (win/dos) - der mangler kun "mellemleddet" mellem browser/os og netkort, dvs. "en TCP/IP stak der kan finde net-kortet"

Du nævner "tcpip.exe" - jeg har fundet programmet, hvad nu? Det skal vel i en PATH så dos kan finde det og sikkert også kaldes fra autoexec.bat eller hvad ?

Mangler jeg flere/andre filer eller er der andet jeg kan gøre?

(ipx.exe, lsl.com og 3com.exe er hhv til netware og netkort, så jeg tror umiddelbart ikke de er relevante) Forresten så fandt jeg den gamle Novell til dos her, men jeg aner ikke hvad jeg skal bruge den til:

http://www.novell.com/coolsolutions/tools/1066.html

/claus
Avatar billede darkwingduck Nybegynder
31. juli 2003 - 12:43 #16
Jeg vil lige prøve at grave en gammel maskine op et eller andet sted og se hvad jeg kan finde. Du skal dog have lokaliseret en dos driver til det Netgear netkort, før vi kan komme videre.
Gad vide om det bliver et problem at du vil køre pcmcia ? Bruger du en speciel driver til det ?
Du skal generelt loade filerne op i config.sys og autoexec.bat.
Selve tcpip.exe skal loades fra autoexec.bat (men kan reelt set også loades fra i normal dos). Du skal sikre dig at den konfig fil som hører til er korrekt konfigureret med hensyn til ip konfiguration.

Hvad for noget bedbånds udstyr bruger du ? (modem / router / andet sjov)
Avatar billede arne_v Ekspert
31. juli 2003 - 13:03 #17
Avatar billede arne_v Ekspert
31. juli 2003 - 13:08 #18
Trumpet TCP/IP kan hentes her:
  http://www.trumpet.com.au/products.html
(og skulle indeholde dokumentation)
Avatar billede clsc Praktikant
31. juli 2003 - 23:51 #19
Darkwingduck:

Jeg har en driver til kortet (sort of..) og det er ikke noget problem at jeg kører PCMCIA og dos. Windows 3.1 er problemet så vidt jeg kan afgøre.

Til at forbinde netkort og dos er det dog ikke en driver i gængs forstand, men et exe-program der bare skal kaldes fra autoexec.bat eller lignende. Der er ingen problemer i den del - det virker og kører og der er hul igennem - alt er ok så vidt jeg kan se. Det eneste jeg mangler er forbindelse mellem DOS og min browser. Jeg gentager lige:
der mangler kun "mellemleddet" mellem browser/os og netkort, dvs. "en TCP/IP stak der kan finde net-kortet"

Konfig-fil der hører til? sådan en fandt jeg ikke - hvad vil sådan en typisk hedde og/eller hvad skal der stå i den?

Mht. udstyr, så kører jeg fra et hul i væggen leveret af broadcom (som underleverandør til min "ISP") med standard RJ45 stik direkte i netkortet - ingen router nødvendig. For de fleste formål er det sammenligneligt med en TDC, Tiscali, CC, whatever xDSL, der er bare meget mindre bøvl med det (men det er en helt anden snak, totalt off topic). Der er dog den hage at jeg ikke har nogen support fra væggen og frem. Overhovedet. Det passer mig normalt også fint (da der jo er meget mindre bøvl med det...)

Jeg skriver det meget bevidst på præcis denne måde fordi dette IKKE gælder opsætningen af et lokalnetværk. I forhold til dette spørgsmål er der altså ikke flere maskiner på samtidig. Når den gamle spand bliver koblet på er det kun den der sidder på ledningen. Den skal på internet, og IKKE forbindes med andre lokale PCer.

Skulle jeg få brug for at tilkoble den andre lokale maskiner vil jeg selvfølgelig oprette et særskilt spørgsmål med dette formål (med mindre jeg kan løse det selv...tvivler). Jeg har virkelig prøvet at være omhyggelig med at skrive dette flere gange - jeg beder altså ikke om mere end spørgsmålet rent faktisk lyder på. Det eneste jeg ønsker hjælp med er det der sker MELLEM mit netkort OG min browser - altså inde i selve maskinens softwaremiljø, et eller andet sted mellem Netkort/DOS/Win3.1/browseren.

Beklager hvis det lyder lidt..hmm.. negativt eller noget, det er bestemt ikke sådan ment. Jeg har fået meget hjælp allerede og er meget glad for det. Jeg forstår mere af hvad problemet muligvis kan være, men jeg er stadig næsten 100% clueless med hensyn til at løse det.

Nevermind, jeg ville ønske jeg bare kunne skrive at "jeg har mine grunde" til at stille et pokkers besværligt spørgsmål, men det er jo ikke et svar man kan bruge til noget. På den anden side, så havde jeg heller ikke spurgt hvis jeg kunne løse det selv :-)
Avatar billede clsc Praktikant
01. august 2003 - 00:19 #20
arne_v:

Jeg havde fundet Trumpets "Internet Tools for DOS", den anden havde jeg ikke stødt på, så tak for den :-)

Der er en hel masse læsning i sidstnævnte, jeg skal bruge lidt tid til at kigge det igennem, men jeg kan se at der er en vejledning til installation af førstnævnte imellem.

Helt ærligt, jeg har aldrig været netværksmand, jeg har ikke den fjerneste anelse om hvad SLIP og PPP betyder. Min foreløbige rundrejse på verdens obskure DOS-relaterede www-sider har fortalt mig at det "har noget med modems at gøre". Da jeg ikke bruger modem er begge forkortelser indtil videre blevet sorteret fra i mængden. De sider jeg har stødt på fra "dengang" kender ikke rigtig til fænomenet "opkobling uden modem", det er en ekstra ting som gør det lidt svært.

Jeg er bange for at dette spørgsmål er "way over my head", da jeg hele tiden finder nye ting som jeg lige bliver nødt til at sætte mig ind i før jeg kan tage et lille skridt nærmere en løsning. Og alle disse småting tager hver især længere tid at sætte sig ind i end det (sikkert) tager at løse det oprindelige problem....hvis jeg da for p***** da bare vidste hvordan...

Anyway, jeg læser en del og bliver klog - og problemet er stadig præcis lige uløst. Eneste lyspunkt er at der er ferietid stadigvæk, så jeg ikke har for meget rigtigt arbejde ved siden af :-)

Giv mig lige et ærligt svar - er det en umulig opgave? Du skrev du selv var på nettet med win 3.1 en gang, hvad i alverden gjorde du?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. august 2003 - 07:37 #21
SLIP og PPP er ganske rigtigt over modem, så den del kan du ignorere.

Men hvis jeg læser linket korrekt, så kan trumpet tcpdrv også bruges
på LAN.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. august 2003 - 07:40 #22
Selvfølgelig er det muligt.

Det er ganske vist 10 år siden jeg var på nettet med Win 3.1.

Men jeg har stadig DOS 6.22 floppies der kan gå på nettet !

Dog med NDIS drivere. Som du sikkert har læst nu så er der NDIS (MS),
ODI (Novell) og PKTDRV (gratis) drivere. Du bør nok satse på PKTDRV.
Avatar billede the_collector Novice
01. august 2003 - 11:32 #23
Undersøg om din ISP kræver at du bruger DHCP til at komme på nettet. Hvis de gør (det gør f.eks. TDC bredbånd), så kan du ikke komme på nettet direkte via noget ældre end win95. Det er muligt at en router i så fald ville kunne gøre tricket for dig. Grunden til det er at det er først fra win95, at der er understøttelse af dynamiske IP-adresser. I tidligere versioner, skulle man selv taste en IP-nummer ind. Har du en router kan du komme i kontakt med den, via et fast IP-nummer, og den kan komme i kontakt med det dynamiske IP-nummer fra din ISP. Et muligt alternativ (ved ikke om det duer) er at bede din ISP om fast IP-nummer.
Avatar billede darkwingduck Nybegynder
01. august 2003 - 11:41 #24
clsc: du starter først din netkortsdriver exe op, dernæst tcpip.exe. Melder tcpip nogen fejl eller status meddelser. Jeg har desværre ikke kunnet lokalisere en maskine der var gammel nok / ledig, og kan derfor ikke rigtigt guide dig vej igennem.
Prøv evt at starte netkort exe op, og så start tcpip.exe /? op og se om den tager nogen opstarts parametre. den akn være at det skal være ? eller -? men med lidt held giver den dig information om hvilke parametre den skal have.
Kører den ikke med parameter opstart, skal vi have fundet den konfigurations fil som den bruger til opstarts information frem(den vil typisk bruge en af delene, især hvis the collector har ret i at den ikke understøtter dhcp.

Jeg kan desværre ikke huske detaljerne omkring tcpip, da de fleste programmer dengang krævede ipx, og jeg derfor kun sjældent brugte tcpip.
Avatar billede clsc Praktikant
03. august 2003 - 18:34 #25
Collector - du har ret, og dog, der er noget der hedder BOOTP eller lignende som var en forløber for DHCP (en slags engangs-dhcp), desuden kan man svjv. komme om det ved at installere Microsoft Network Client 3.0 - og der er også forlydender om at IE5 har det indbygget. Anyway, jeg har ikke dynamisk IP, så det går nok.
Avatar billede clsc Praktikant
03. august 2003 - 18:36 #26
Arne_v kan du ikke lige lægge et svar, du kommer til at dele pointene med darkwingduck, for i har begge kommet med gode svar som hjalp mig nærmere.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. august 2003 - 18:42 #27
svar
Avatar billede clsc Praktikant
03. august 2003 - 18:48 #28
LØSNINGEN er her: http://www.wown.com/j_helmig/win31.htm

Den kræver dog at man downloader to filer fra ftp.microsoft.com og jeg har indtil videre ikke været i stand til at opnå forbindelse, så jeg har ikke kunnet afprøve det. Jeg fandt dog denne artikel om det på MS TechNet:

http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/prodtechnol/winntas/reskit/net/net4dos.asp

I denne forbindelse er jeg blevet opmærksom på at jeg vil have nemmere ved at løse problemet hvis jeg tænker i LAN-baner end hvis jeg tænker i standalone opkobling. Jeg kan så bare bruge LAN-løsningen som standalone - det lyder måske underligt men det blir for lang en historie hvis jeg skal være mere præcis.

Jeg har nu fået dos 6.22 upgrade-disken, Novell TCP-ip stak, ditto fra MS, Ethernet driver fra producenten af den gamle pc, diverse andre tips og nyttige links og hjemmesider - herunder endda en med et komplet freeware LAN-miljø til dos og en med en ditto dos-webserver. Samt indtil flere linux-distros som kan være på den gamle spand.

Selvom jeg ikke har fået det til at spille endnu, føler jeg at jeg er tæt på løsningen. Jeg vil gerne sige mange tak for ledetrådene til at komme ind på det rette spor.
Avatar billede clsc Praktikant
03. august 2003 - 18:58 #29
her er der en lille god link til EZ-NOS, et netværk der kan køre på 8088 og opefter: http://www.hippy.freeserve.co.uk/eznos.htm

og her er invisible lan som også kører dos: http://www.invisiblesoft.com/invlan/

jeg tænkte de måske ku ha interesse for folk som kom forbi denne tråd.
Avatar billede darkwingduck Nybegynder
04. august 2003 - 09:04 #30
Rart at se at det er ved at lykkedes