Avatar billede blix1 Nybegynder
02. august 2003 - 13:43 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

KBH = dyrt?

Hej!

Jeg overvejer at flytte til Kbh. I følge min mor er alt ting dyrere i Kbh fx. mad og tøj. Er der nogen der kender noget til det?

Vh
Avatar billede lrd Nybegynder
02. august 2003 - 13:45 #1
Kbh er lige blevet kåret som 6 dyreste by :-)
Avatar billede lrd Nybegynder
02. august 2003 - 13:47 #2
København er verdens 15. dyreste by

(Infopaq Nyheder)
Mange københavnere har haft en mistanke om, at deres by er dyr at leve i. Nu bekræftes mistanken af en amerikansk undersøgelse.

København kåres som verdens 15. dyreste by af det amerikanske firma Mercer Human Ressource Consulting. I den sidste undersøgelse var København den 62. dyreste by at leve i.

Verdens dyreste by at leve i er Tokyo, mens verdens billigste by er Asuncion, der er hovedstad i Paraguay.

Det er ikke kun fordi dagligvarepriserne eller huspriserne vokser, at København er blevet en dyr by.

En del af forklaringen skal søges i, at euroen og den danske krone er blevet mere værd i forhold til den amerikanske dollar.

Som udgangspunkt sættes New York til indeks 100, og når så kronen stiger relativt i værdi, så ryger København op ad listen.

London er EUs dyreste by, og København er EUs næstdyreste by.

Undersøgelsen omfatter 144 byer i hele verden, og undersøgelsen analyserer priserne på 200 forskellige ting lige fra mad til underholdning og transport.

Her står godt nok 15
Avatar billede blyno Praktikant
02. august 2003 - 13:47 #3
6. dyreste by er i verdensmålestok..

Der er lavet undersøgelser der beviser at folk i f.eks sønderjylland har væsentligt flere penge til privatforbrug pga leveudgifterne er væsentlig billigere.

Men man får jo hvad man betaler for :-)
Avatar billede lrd Nybegynder
02. august 2003 - 13:47 #4
: Tokyo
2: Moskva
3: Osaka
4: Hong Kong
5: Beijing
6: Geneve
7: London
...10: New York
...13: Oslo
...15: København
...17: Milano
...22: Los Angeles
23: Paris
...28: Stockholm

Her er rangeringen
Avatar billede blix1 Nybegynder
02. august 2003 - 13:56 #5
Det var sørens :)
Mon Kbh er meget dyr i forhold til Århus?, det var det jeg gik og tænkte lidt på.
Avatar billede blyno Praktikant
02. august 2003 - 13:58 #6
blix1 -> Tror jeg ikke.
Boligprisen er nok lidt højere, men ellers er det nok meget ens..
Avatar billede keysersoze Guru
02. august 2003 - 14:02 #7
mad er det samme hvis du skal handle i fx netto - men skal du spise ude skal du nok regne med at punge lidt ekstra ud.

tøj er stort set det samme - skal du have et par cowboybusker i jack & jones er prisen den samme om du køber dem det ene eller andet sted. Men vil du have noget som ikke er almindeligt på landsplan skal du punge ud.

Det handler også meget om at kende de rigtige steder - faktisk tror jeg at du kan leve billigere mad og tøjmæssigt i kbh end mange andre steder... men det kræver altså at man _ikke_ går på strøget og leder efter det man skal bruge.

Det der nok primært gør det dyrere at leve i kbh er boligmæssigt
Avatar billede blix1 Nybegynder
02. august 2003 - 14:09 #8
Takker for svarene :-)