Avatar billede run Nybegynder
15. december 2000 - 07:03 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Windows 2000 Server licens (Webserver)

Jeg vil gerne tilbyde/sælge webaccounts på min server til venner & bekendte. Jeg vil bare sikre mig at jeg har forstået licensreglerne korrekt.
Jeg har 1 Serverlicens og 5 CALs og jeg har valgt per server license.
Jeg får følgende ud af at læse licensreglerne:

- Jeg kan have ubegrænset trafik til serveren (Http requests) da denne trafik er ikke er logget på som Win 2k bruger.

- Når mine bruger skal FTP\'e op til serveren bliver de nødt til at logge ind som brugere, men da jeg bruger per server licens er der tale om 5 concurrent brugere, hvilket vil sige at jeg faktisk sagtens kunne have 100 brugere sålænge der kun er 5 der FTP\'er samtidigt.

Er disse antagelser korrekt ?
Avatar billede run Nybegynder
15. december 2000 - 07:04 #1
bruger = brugere ;o) Det gik vist lidt stærkt.
Avatar billede powell Nybegynder
15. december 2000 - 08:35 #2
Jeg vil sige at dine antegelser er korrekte! Men ville dog anb. at du kontaktede Microsoft:Microsoft Danmark
Lautruphøj 1-3
2750 Ballerup

Tel: 4489 0100
Fax: 4468 5510
E-mail: danmark@microsoft.com

Produktsupport og service

Support: 4489 0111 - Hjælp ved tekniske og/eller brugerproblemer. Personlig kontakt - ikke altid gratis.
Avatar billede run Nybegynder
15. december 2000 - 12:09 #3
Det er ikke gratis.
Der må da være nogen der har stået i samme situation.
Avatar billede theportal Nybegynder
15. december 2000 - 15:33 #4
Du kan have alle de brugere online som du vil, ellers er det ihvertfald noget galt med deres Licens Regler, men jeg ved ikke det med oprettede brugere, det må vel være lige meget hvormange brugere man har oprettet! Ellers så brug en 3. parts FTP Server.
Avatar billede run Nybegynder
15. december 2000 - 16:05 #5
Jeg vil helst ikke bruge 3. Parts FTP Server, da det giver et performance hit. Men hvis du har gode forslag til 3. Parts FTP Servere vil jeg da gerne hoere om dem.

Jeg mangler stadig et svar. Da maa der vaere nogen der laeser dette forum som bruger win 2k server og saelger webhoteller.
Avatar billede coder Nybegynder
15. december 2000 - 19:34 #6
Brug WAR FTP ! (FREEWARE)
Avatar billede theportal Nybegynder
15. december 2000 - 20:06 #7
ServU FTP,

Prøv evt. at maile til Microsoft, eller f.eks. Azero.dk - de kender måske reglerne for licenser til Windows 2000

Hvis du gider, må du meget gerne poste deres (MS eller andre) svar her, da det er meget interessant!
Avatar billede run Nybegynder
15. december 2000 - 23:12 #8
Jeg har lige snakket med microsoft i USA og de siger at det forholder sig som jeg beskrev i mit indlæg. Serveren vil rent faktisk ikke tillade at der er mere end 5 authenticatede brugere på en gang hvis man foreksempel har valgt per server mode og har 5 CALs.
Gad vide hvor mange brugere man skal op på før det er sandsynligt at der er mere end 5 der FTP på engang ? Når først folk har fået smidt deres filer på nettet er det vel begrænset med trafik.
Mit bud er at man sagtens kan have 100 brugere uden problemer med 5 CALs. Andre der tør komme med en vurdering ?
Avatar billede theportal Nybegynder
15. december 2000 - 23:22 #9
Hmm, jeg kan ikke se hvordan det kan ødelægge din performance ved at installere ServU FTP Server/WarFTP som FTP Server!
Avatar billede run Nybegynder
16. december 2000 - 05:26 #10
Det er måske heller ikke så meget, men jeg kan godt lide at bruge så få og helst så tæt integrerede programmer som muligt.

Bruger de omtalte programmer krypteret username/password eller bliver dette sendt som clear text ?
Avatar billede coder Nybegynder
16. december 2000 - 10:57 #11
Run -> WarFTP tager \"clear text\"
Avatar billede run Nybegynder
16. december 2000 - 17:43 #12
findes der slet ingen FTP clienter der benytter crypteret password ?
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
22. december 2000 - 08:02 #13
de ting ms ftp servicen kan kan vist tælles på en hånd, dårlig understøtelse af flere brugere (til forskellige mapper) på samme port ovs., den mangler generelt en utrolig masse features, som stort set alle 3. parts ftp servere har

>>coder
WAR ftp har en lidt kedelig bug med man ikke kan rename filer hvis jeg husker ret
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
22. december 2000 - 08:08 #14
ellers så køb:

Windows 2000 Server Internet Connector License $1,999 Unlimited CAL licensing for Internet clients only.

så er du ude over problemmet
Avatar billede coder Nybegynder
22. december 2000 - 14:07 #15
127144146281 > Jeg har ingen rename-problemer med v. 1.65 ...
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
22. december 2000 - 19:11 #16
coder >>1.65 er jo også en gammel version;

>>run
der findes en del ftp servere til win2k, de fleste findes i trial/shareware, så kan du jo evt se om en af dem skulle være noget for dig;

http://tucows.cybercity.dk/win2k/ftpserver2k.html
Avatar billede coder Nybegynder
22. december 2000 - 20:25 #17
127144146281 > Det lyder mærkeligt - normalt plejer man jo at rette bugs i nyere versioner ... ikke omvendt !
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
23. december 2000 - 10:04 #18
ja men 1.7 er skrevet helt om hvis jeg husker ret, derfor er bug\'en der, den er rimelig ireterende.
Avatar billede run Nybegynder
11. februar 2001 - 05:07 #19
jeg lukker