Avatar billede bosse88 Nybegynder
14. august 2003 - 20:32 Der er 7 kommentarer

en god ide til det her

ER igang med at lave et flerbruger system så jeg laver det med sessions, self ;) Anyway har et problem, jeg henter nemlig info om hver bruger der findes via en mySQL database. men hvordan kan jeg så sikre mig at de ikke bare kender adressen på nogle af siderne i brugersystemet og springer login delen over ?

jeg kan jo ikke bare skrive noget lig:
if($bruger == $data[1]){ [SIDENS INDHOLD] }

da $data[1] ville være tom hvis de ikke havde logget ind, og det samme ville $bruger, så det virker jo ikke. nogle forslag ? BTW SKAL stadig hentes via mySQL, ville jo ikke spørge hvis jeg havde overvejet at skifte til inc filer eller sådan.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
14. august 2003 - 20:38 #1
Du kan på hver side lave

if ($_SESSION['loggedind']=='jada') {
....siden...
}

og så sætter du kun den session-variabel til 'jada' hvis du har checket i
databasen.
Avatar billede exp Juniormester
14. august 2003 - 20:48 #2
eller

if($_SESSION['loggedin'] != 'jada') {
    header('location:logind.php');
}
Avatar billede exp Juniormester
14. august 2003 - 20:49 #3
indsættes øverst i php-dokumentet lige efter start_sessions()

erikjacobsen >>
Det du foreslår er jo mere eller mindre det bosse88 selv snakker om:
"if($bruger == $data[1]){ [SIDENS INDHOLD] }"
Avatar billede bosse88 Nybegynder
15. august 2003 - 15:21 #4
hehe det lyder sku da ganske simpelt og genialt ;) Siger da mange tak!
Avatar billede bosse88 Nybegynder
15. august 2003 - 15:21 #5
men et svar skal jo til.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. august 2003 - 17:20 #6
fra hvem - hvad ku' du bruge?
Avatar billede exp Juniormester
17. august 2003 - 22:12 #7
Hvis' svar kunne du bruge?