Avatar billede hardon Nybegynder
15. august 2003 - 16:50 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

PC-Guru søges til novice hjælp med valg af udstyr

jeg har på det seneste ment, at nu er det på tide at få opgraderet "dyret".
Men er lidt i vildrede over hvad F..... jeg skal vælge af hvad ????, jeg har nu fundet lidt selv og mangler noget hjælp til at fortælle om det er noget eller ej ?!?!, og hvad der ellers findes som måske er bedret og evt. et bud på, hvor langt ind i fremtiden jeg er sikret med disse komponenter.

1. Grafikkort - Point of View, GeForce4 Ti4200-8X TV-Out
2. Bundkort - Asus, P4P800 Deluxe
3. Bundkort - Asus, P4S8X ATX LAN SATA
4. Processorer - Intel, Pentium4 Northwood2 2.4GHz
5. Processorer - Intel, Pentium4 Northwood2 2.266GHz In-a-Box
6. RAM-Blokke - DDR-SDRAM PC2700, Kingston 512MB
Avatar billede hardon Nybegynder
15. august 2003 - 16:52 #1
7. Kabinetter - Chieftec, Dragon FullTower Golden DA-01BD Black ATX
8. Kabinetter - Thermal Take Technology, ThermalCase MidiTower Black
9. Bundkort - Intel, La Crosse BOXD865GLC ATX
10. Processorer - Intel, Pentium4 Northwood2 2.4GHz In-a-Box
11. Kabinetter - Thermal Take Technology, ThermalCase MidiTower Black
Avatar billede fastwrite Nybegynder
15. august 2003 - 16:58 #2
1 - afhænger af hvilke spil du skal spille. Kan godt klare 3D, men spil om få måneder vil kræve mere.

2 - Asus går man sjældent fejl af, men kig også på MSI's bundkort. De er også ufatteligt stabile!

4 - Jeg vil nok købe en P4 2,4 - de er ikke specielt dyre.
6 - Ram kan du aldrig få nok af. Jeg har selv Samsung PC2700, 1½ Gigabyte RAM. Køb 2 x 512MB PC2700.
7 - er altid en smagssag. Men hvis du har mange harddiske og CD-rom, og måske at du senere vil have et større grafikkort, så sørg for rigelig med W til din strømforsyning. Gerne en 350 - 400W.

Nu du alligevel er igang, så køb dig en 200GB Western Digital Harddisk med 8MB cache! Den rykker for voldsomt!!
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2003 - 17:00 #3
1. Ville jeg foreslå et Radeon 9600 som alternativ, da dette understøtter DirectX9, det gør Ti4200 ikke. Hos www.m-e.dk har de et fra Connect3D til 999 kr.
Avatar billede c-holst Novice
15. august 2003 - 17:02 #4
www.hardwaretidende.dk

her kan du finde test af forskellige komponenter.

hvor langt ind i fremtiden afhænger jo af, hvordan dine krav udvikler sig, for i princippet kan man jo nøjes med meget mindre end det du der nævner.

til spil er kortet nok ved at være det mindste jeg vil anbefale, men det er helt sikkert et godt kort, som kan være med et stykke tid endnu, og så til en god pris.

processer og ram er sikkert også gode vælg til en fornuftig pris, men har du overvejet en atlon xp 2600, det er en billigere løsning
Avatar billede c-holst Novice
15. august 2003 - 17:04 #5
fastwrit kom med resten af mine kommentarer der.
tænk også på, om du vil have onboard lyd eller et rigtigt lydkort med fx surround.
Avatar billede c-holst Novice
15. august 2003 - 17:08 #6
men en 40 gb hd er nu også fint nok, hvis du ikke skal have film og andet liggende i stor stil. men det er jo også et spørgsmål om behov.
1 film 800-1600 mb
1 mp3cd 50-200 mb
billeder i god kvalitet ???

til alt andet får du aldrig brug for en så stor hd
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2003 - 17:35 #7
En HD på mellem 80 og 120 GB er nok det der bedst kan betale sig. En 40 GB er simpelthen ikke meget billigere end en 80 GB.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
15. august 2003 - 17:51 #8
Du er kun sikret i 6 måneder, så kommer der ny hardware igen. :-)

Når du køber en computer, så skal du altid stille følgende spørgsmål:

Hvad skal jeg bruge min computer til?

/per
Avatar billede c-holst Novice
15. august 2003 - 19:06 #9
el barto, du har sikkert ret, jeg tjekkede det ikke lige, men det var også mest for eksemplets skyld
Avatar billede hardon Nybegynder
15. august 2003 - 20:52 #10
HD og Grafikkort er ikke det afgørende i dette spørgsmål da jeg har det i forvejen, i rimmelig stand. Spørgsmålet gik kun på selve hardwaren, - "bundkort processor og kabinet" jeg spiller en del CS og har div musik redigeringsprogrammer, såsom BPM studio igang og ellers surfer jeg og laver hjemmesider.
Avatar billede speje Nybegynder
15. august 2003 - 22:41 #11
Ofte yder Intels egne bundkort væsentligt dårligere end hvad der ellers findes på markedet... de er så til gengæld det mere stabile.

Personligt giver jeg ikke meget for (de fleste) Asus bundkort, og især ikke p4p800 - de 2 jeg har haft mellem hænderne var så ustabile at maskinen crashede efter nogen få minutter i applikationer der belastede bare en anelse. Løsningen på problemet blev at købe et Abit kort istedet (det er muligt de har fået styr på kvaliteten af kortet igen, men personligt ville jeg holde mig langt væk fra det!!!)
Avatar billede donwang Nybegynder
15. august 2003 - 22:42 #12
Overvej evt. Chaintech bundkort!
Avatar billede hardon Nybegynder
16. august 2003 - 05:51 #13
hmm jeg ved ikke om jeg har præciseret mig korekt "sorry", men det jeg engtlig er ude efter er fremtidsmulighederne, i f.eks en FSB på 533 DDRram på 2700 socket 478 osv osv osv om det er nok, eller man skal havde noget andet og hvad det har af betydning, altså det som systemet skal bruge for at køre tilfredsstillende. Ligenu er det "fløjtende" om det hedder det ene, eller det andet, bare jeg kan få nogle brugbare svar på hvad indeholdet af det, jeg har valgt har af betydning for et system.
Avatar billede c-holst Novice
26. august 2003 - 22:39 #14
så skulle du vel vælge dig et bundkort med en fsb på 800, ddrram på 400(pc3200) og en processer der hvis du har råd kører på 800, de falder nok voldsomt i pris i løbet af kort tid
så tror jeg du er sikret godt og vel fremover, og med de 800 fsb bå bundkortet vil det kunne holde i lang tid, da det endnu kun er de nyeste processorer der kører det
rammen på 800 er simpelthen for dyr endnu, derfor to blokke der hver kører 400 mhz i dualdrr, altså dobbelt hastighed
http://www.asus.com/products/mb/socket478/p4p800-d/overview.htm
Avatar billede c-holst Novice
26. august 2003 - 22:47 #15
nå, det var jo det kort du havde nævnt. dertil kan du anvende både pc2100 pc2700 og pc3200 med ændring i ydelse deraf

håber du kunne bruge vor hjælp. tror der går længe inden du mangler et nyt bundkort med den lækre sag der, og processeren kan du jo sikkert skifte til en 4,5 ghz når du bliver træt af din http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244598172
Avatar billede hardon Nybegynder
27. august 2003 - 08:25 #16
til spil er kortet nok ved at være det mindste jeg vil anbefale, men det er helt sikkert et godt kort, som kan være med et stykke tid endnu, og så til en god pris.
hmmm c-holst først svare du sådent på kortet
nå, det var jo det kort du havde nævnt. dertil kan du anvende både pc2100 pc2700 og pc3200 med ændring i ydelse deraf
håber du kunne bruge vor hjælp. tror der går længe inden du mangler et nyt bundkort med den lækre sag der, og processeren kan du jo sikkert skifte til en 4,5 ghz når du bliver træt af din
og så svare du sådent har du en eller anden indre dæmon der ikke kan finde sig selv alt afhængig hvad dag det er ???? (nej spøg til side)

jeg har nu selv fundet ud af hvad jeg vil havde efter at havde lagt det selv samme spørgsmål på edbprisers forum

http://www.edbpriser.dk/default.asp?ID=1404667894&Sted=Hardware
http://www.edbpriser.dk/default.asp?ID=1264628143&Sted=Hardware
http://www.edbpriser.dk/default.asp?ID=1244598176&Sted=Hardware
http://www.edbpriser.dk/default.asp?ID=1494847906&Sted=Hardware x2

men hvad er jeres mening om lige netop den sammensætning ?????
Avatar billede c-holst Novice
27. august 2003 - 09:48 #17
til spil er kortet nok ved at være det mindste jeg vil anbefale, men det er helt sikkert et godt kort, som kan være med et stykke tid endnu, og så til en god pris.
hmmm c-holst først svare du sådent på kortet
denne kommentar var udelukkende myntet på grafikkortet, dit bundkort er derimod med helt fremme, beklager forviringen
Avatar billede c-holst Novice
27. august 2003 - 09:53 #18
Den sammensætning sparker for hårdt til. mere er der ikke at sige om den. alle dele er med helt fremme i skospidserne, og du behøves næppe opgradere de næste par år på den front.

om grafikkortet mener jeg fortsat, at gf4ti4200 og radeon 9500 er det mindste du skal købe for at delene suplerer hinanden godt. her er der tilgængæld udsigt til stadigt faldende priser, så du kan opgradere til noget mere lækkert inden længe
Avatar billede hardon Nybegynder
09. september 2003 - 16:00 #19
lukker ned nu takker for tålmodigheden pointene er delt sådent pga jeg ikke fik de svar jeg søgte men faktisk fik svaret på dem selv idet jeg gik længere ud på nettet for at søge den viden jeg ville havde samtidig med de over på edbpriser gav et ordentligt nap med *S* uden at skulle havde points for det *LOL*