Avatar billede bjarke-b Nybegynder
17. august 2003 - 20:57 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Skat / b-indkomst

Hejsa

Jeg hjælper i et it-firma og fakturerer den pr måned.

Er der nogle grænser/problemeer med det når jeg er under 18?

Jeg opgiver det som b-indkomst når selvangivelsen kommer og dertil gemmer jeg selv de penge der skal gå til skatten.

Er der nogle max grænser for indkomsten på denne måde?
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2003 - 21:22 #1
Ikke så vidt jeg ved.
Her er hvad www.toldskat.dk skriver om b-indkomst.
(der er ikke forskel på, om du er over eller under 18)

<klip>

Langt hovedparten af den løn og de tillæg til løn, som en arbejdsgiver udbetaler, er A-indkomst.

Der findes dog enkelte former for løn og løntillæg, der er B-indkomst. Det gælder bl.a.:

løn mv. til civile værnepligtige
løn mv. til hushjælp og anden medhjælp i privat husholdning, når arbejdsgiveren ikke har fradrag for udgiften
diæter til valgstyrere og tilforordnede vælgere
værdien af fri kost og logi, som ydes i forbindelse med løn, når vedkommende ikke er omfattet af Ligningsrådets satser. Se "Fri kost og logi".
vederlag for arbejde udført som led i en forenings skattefri virksomhed, når det samlede årlige vederlag fra foreningen er på 1.500 kr. eller derunder
løn mv., som udbetales af ambassader og internationale organisationer
løn, der udbetales af udenlandske virksomheder, der ikke har hjemting eller fast driftssted i Danmark.
En række personalegoder er også B-indkomst. Se "Personalegoder".

Der skal ikke trækkes AM-bidrag og SP-bidrag eller A-skat af beløb, der er B-indkomst.

Udbetalinger, der er B-indkomst, skal som hovedregel indberettes på oplysningssedlen.

</klip>
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
18. august 2003 - 08:46 #2
Vær opmærksom på at hvis du som "firma" kun har en kunde du arbejder for, så kan Told og Skat godt finde på at melde "Nixen bixen" og kræve at det bliver et regulært ansættelsesforhold.
Avatar billede bjarke-b Nybegynder
26. november 2003 - 14:46 #3
dd