Avatar billede look Nybegynder
24. august 2003 - 21:38 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

NTFS drev og filer > 4 gb

Jeg troede at XP og ntfs drev kunne klare filer > 4 gb, men når jeg leger med vidoefiler fra et dv-kamera eller forsøger at rippe en dvd (lovligt) går det galt (programmet fryser) hvis/når filen når en størrelse på 4 gb. Hvad kan/skal/bør jeg gøre?
Avatar billede riversen Nybegynder
24. august 2003 - 21:41 #1
ja 4GB er begrænsningen...det er ikke muligt at adressere mere på en 32bit maskine
Avatar billede chapter Nybegynder
24. august 2003 - 21:43 #2
Filer i ntfs kan være lige så store som partitionen!
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. august 2003 - 21:47 #3
Det er fat32 der ikke kan klare filer over 4 Gb.
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. august 2003 - 21:48 #4
Er du 100% sikker på at du kører NTFS?
Avatar billede riversen Nybegynder
24. august 2003 - 21:48 #5
ja, det er søreme rigtigt...
Avatar billede squashguy Nybegynder
24. august 2003 - 21:49 #6
det kræver også, at programmet skrevet til at håndtere filer på mere end 4 gb
Avatar billede levithan Nybegynder
24. august 2003 - 21:49 #7
Der er jo ikke sikkert at det videoredifgeringsprogram du benytter er så glad for så store filer og derfor crasher. overvej den mulighed
Avatar billede arne_v Ekspert
24. august 2003 - 21:51 #8
riversen>

Det er ikke korrekt.

NTFS max. file size er 2^54-1 ikke 2^32-1.

Kilde:
  http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/fileio/base/supported_file_systems.asp

Men der er nok en del programmer der vil slå hovedet imod loftet
ved 2 GB eller 4 GB fordi de eller et library de benytter
et eller andet sted bruger en 32 bit signed eller unsigned byte offset.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. august 2003 - 21:52 #9
2^64-1 ikke 2^54-1 selvfølgelig.
Avatar billede squashguy Nybegynder
24. august 2003 - 21:54 #10
det er jo netop det, på en 32 bit maskine, så skal der bruges 2x32 bit for at håndtere så store offsets...
Avatar billede riversen Nybegynder
24. august 2003 - 21:58 #11
kunne det tænkes ntfs max file size afhænger af om det er en 64bit eller 32bit cpu?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. august 2003 - 21:59 #12
Ja.

Men det kan da sagtens gøres.

Der er ikke nogen teknisk grund til at byte offset i filer ikke
kan være større end virtuelle adresser.

Andet en at dem der hhar lavet koden har tænkt sig om.

Man kan sagtens regne med 64 bit integers på en 32 bit computer.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. august 2003 - 22:00 #13
riversen>

Nej - det tror jeg ikke.

NTFS er designet mange mange år førend Microsoft tænkte 64 bit.
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. august 2003 - 22:01 #14
+ der er INTET nævnt i arnes link om at 2^64 fil kræver et 64 bit system.
Så nej, det tror jeg næppe.
Avatar billede riversen Nybegynder
24. august 2003 - 22:02 #15
arne: men der er jo forskellige versioner af ntfs og så mener jeg om den nyeste undersøtter 64bit kun hvis det er 64bit cpu
Avatar billede riversen Nybegynder
24. august 2003 - 22:04 #16
john_stigers: det nævnes heller ikke de gamle ntfs versioner, så artiklen er vel ikke den bedste af sin slags...derfor jeg tænker, det kan jo være
Avatar billede squashguy Nybegynder
24. august 2003 - 22:04 #17
Windows API undersøtter 2x32 bit- men det kræver udvikleren skriver sin kode herefter..
Avatar billede look Nybegynder
24. august 2003 - 22:04 #18
Host - sikke nogle teknisk svar/kommentarer. Jeg venter stadig spændt :-)

En yderligere kommentar. Harddisken er delt i 3 drev:
Boot, Backup og Recover. En nærmere undersøgelser viser at de to første er NTFS og det sidste er sørme FAT32. Er det der problemet ligger?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. august 2003 - 22:04 #19
Hvis vi snakker C, så bruger fseek normalt long, hvilket ikke er nok.

Men fsetpos bruger fpos_t som enten kan kan være long eller long long.
Og hvis det er long long, så understøtter den meget store filer.
Avatar billede chapter Nybegynder
24. august 2003 - 22:05 #20
jeg kan i hvert fald uden videre oprette filer større end 4 Gb på win XP og NT uden problemer og det er med en std. 32 bits cpu
Avatar billede riversen Nybegynder
24. august 2003 - 22:05 #21
hvis I er sikre, så tager jeg det for gode vare...ville bare lige sikre mig I havde tænkt tanken som jeg
Avatar billede riversen Nybegynder
24. august 2003 - 22:08 #22
chapter: ja, så er den vist sikker...hvordan gjorde du lige det
Avatar billede chapter Nybegynder
24. august 2003 - 22:09 #23
allokerede en 8Gb database..
Avatar billede arne_v Ekspert
24. august 2003 - 22:10 #24
look>

Formentligt er der intet du kan gøre.

Hvis den programmør der har lavet det program du bruger ikke har tænkt
på situationen, så er der intet at gøre.

Hvis det er open source kan du selv rette det.

:-)
Avatar billede look Nybegynder
24. august 2003 - 22:22 #25
I see. Så det er altså softwaren, der er problemet, ikke hd'en. Suk. Hvis det er den almindelige opfattelse, så smid lige et svar arne v, så du får pointene.

PS: selvom jeg er en pc-novice forstod jeg godt hentydningen til
open source ;-)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. august 2003 - 22:37 #26
Jeg har vist allerede smidt et svar.