Avatar billede thorvall Nybegynder
25. august 2003 - 12:35 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Export at balance fra c5 light til excel

Hejsa.

Jeg laver budget opfølgning i excel, og leder efter en smart måde at exportere balancen på, helst opdelt pr månede, således man kan åbne filen direkte i excel/kalde dens celler fra et andet ark.
den eneste måde jeg har fundet ud af at gøre det på nu er ved at gemme saldobalancen som tekst fil, og så importere den i excel. Men dette kræver at man hver gang skal angive grænser. Jeg mener at man skulle kunne exportere en commasepereret fil (csv) dette vil kunne løse problemet men kan ikke finde det.
Så forslag der løser det ved enten at lave en kørsel i c5 eller en smart makro i excel er alle velkomne.
25. august 2003 - 12:42 #1
Udskriv til en tekstfil, og importer den i Excel.
25. august 2003 - 12:49 #2
I Navision C5, version 3 har du en mulighed for at udskriver til kommasepareret fil.
Avatar billede thorvall Nybegynder
25. august 2003 - 13:04 #3
Som tekst fil fungere ikke godt nok som forklaret ovenfor.
Og commasepareret fil, kan jeg ikke få til at fungere, så en forklaring på hvorledes dette gøres skal bruges.
Avatar billede janeruth Novice
25. august 2003 - 14:37 #4
En kommafil duer ganske fint - når du udskriver så skriv filnavnet.kom og ikke csv - så kan du åbne filen i excell. Brug dette ark som standard når du importerer. Ark 2 opretter du som du vil have - og lad ark 2 hente felterne i ark 1. Du skal selvfølgelig angive grænserne - men det burde være standard hver gang, og grænseværdierne er begrænset til få tast. Forarbejdet ligger i Excell ark 2, hvor du vil have dine opstillinger med forskellige tal (f.eks. hvis du importerer regnskaber for flere år på forskellige ark, og du så vil sammenholde det hele i 1 ark, men det er anden historie). På denne måde lykkedes det mig, at lave forskellige former for regnskabsopstillinger, budgetter osv.
Avatar billede thorvall Nybegynder
25. august 2003 - 16:09 #5
Hej det lyder rigtigt.
Mit problem er stadig at det ikke er lykkedes for mig at få lavet en kommafil.
Så spørgsmålet skal evt omformuleres til:" Kogebog for udskrift at kommasepareret saldabalance?"
Avatar billede janeruth Novice
25. august 2003 - 16:15 #6
Hvad skriver systemet når du prøver at skrive til en komfil? Altså når du er ved at udskrive balancen og under "lokal" vælger komma - eller er det rigtigt forstået at du ikke kan vælge komma?
Avatar billede nilfri Nybegynder
25. august 2003 - 21:06 #7
"Kogebog for eksport af given balance til kommafil og efterfølgende import i Excel"

Her er fremgangsmåden i MBS C5 v3 og Excel 2002 UK (SP-2):

Inde i C5
Jeg antager, du står inde i C5, i //Finans/Rapporter/Balancer, har valgt den relevante balance og  afgrænset dato/konti/etc.– dvs. du er lige klar til at  eksportere…

Tryk på knappen ”Kommafil”
Så fremkommer et vindue (Udskrivning til kommafil), hvor du i feltet
Filnavn indtaster et filnavn (og evt. placeringen) til eksportfilen, fx ”12mdr.csv”. I feltet Tegnsæt vælger du "ANSI".

Luk vinduet.

I Excel
Opretter du et nyt ark
I menuen Data vælges Import External Data/Import Data
Dobbeltklik på den fil, du nys eksporterede fra C5 (fx. "12mdr.csv")

Så starter en import-wizard, der fører dig smertefrit (?) gennem importen.

I step 1 skal du i
Original Data Type vælge ”Delimited”
File Origin vælge ”Windows (ANSI)” – det har betydning for især de danske ÆØÅer

I step 2 skal du i
Delimiters vælge ”Comma”

I step 3 kunne du klikke på knappen Advanced og
overveje decimal- og tusindseparatorer.

Der er vist flere småting i importen, du kunne overveje. Men det er det vigtigste.

(Min Excel er en engelsk Excel 2002. Men det burde muligt at finde det tilsvarende i den danske/andre versioner. Du må meget gerne skrive den danske version nedenunder – hvis du ellers kan få det til at spille.)

Happy cooking!
Avatar billede thorvall Nybegynder
26. august 2003 - 11:30 #8
Mit problem er at når jeg laver denne:
Tryk på knappen ”Kommafil”
Så fremkommer et vindue (Udskrivning til kommafil), hvor du i feltet
Filnavn indtaster et filnavn (og evt. placeringen) til eksportfilen, fx ”12mdr.csv”. I feltet Tegnsæt vælger du "ANSI

Så er der ingen fil at finde når jeg har lukket viduet!
Avatar billede nilfri Nybegynder
26. august 2003 - 11:34 #9
Har du spurgt Stifinder/Explorer, om den kan finde filen?

Hvis filen ikke findes, er det måske, fordi der ikke er noget at udskrive/eksportere. I så fald laver C5 mig bekendt ikke en tom fil...

Har du set den valgte balance afgrænsninger etc. til printer/skærm?
Avatar billede nilfri Nybegynder
26. august 2003 - 11:35 #10
PS. Hvad indtaster du i feltet Filnavn?
Avatar billede janeruth Novice
26. august 2003 - 11:46 #11
For at finde den fil (ikke sikkert den vil acceptere et andet "gemmested" end i din C5 mappe, så skriv ikke c: el d: eller noget foran - kun et rent filnanv f.eks. balance.kom) - søg i c5 mappen, så skal filen nok dukke op.
Avatar billede nilfri Nybegynder
26. august 2003 - 11:48 #12
>>>janeruth
Filen kan nu lægges hvorsomhelst, også fx. c:\
Avatar billede thorvall Nybegynder
26. august 2003 - 11:58 #13
Hejsa.
Den eneste fil jeg finder er tekstfilen som er lavet ved at vælge tekst fil, mens de to jeg prøvede at lave via kommefil ikke er at finde.
Avatar billede janeruth Novice
26. august 2003 - 12:20 #14
>>nilfri
Jep jeg ved det - men jeg prøvet at det driller - især hvis man er koblet på en citrix server og arbejder med XAL, og vores tekniker ved ikke hvorfor. Så derfor lader jeg selv c5 el. Xal bestemme hvor den skal gemme - finder så filen - filen sletter jeg igen efter brug.
>>thorvall
Når du går ind i c5 (program) mappen i stifinder - marker type kolonnen (for at finde .kom fil) eller ændret kolonnen for at få vist (sidst ændret filer i dato) - står der så stadig ingen filer af typen .kom???
Søg evt. på hele computeren på *.kom - såfremt systemet er sat op til, at .kom filer skal gemme sig andetsteds.....!
Ja - ellers ved jeg ikke.........
Avatar billede thorvall Nybegynder
26. august 2003 - 14:16 #15
Intet.
Programmet venter heler ikke fra man har lukket (enten med enter, eller X i hjørnet). Har søget hele harddisken igennem, ingen filer.
Jeg har brugt .csv endelsen, og den giver et pænt excel ikon ved siden af fil navnet men ingen fil bliver skrevet. Kan det være et helt andet sted jeg skal ind og rette noget opsætning. For skærm udskrift, textfil og print fungere fint.
Avatar billede nilfri Nybegynder
26. august 2003 - 14:20 #16
Hvor kan du se det ikon ved siden af fil-navnet?

Hvad forventer du at se, når filen bliver skrevet?

For mig lyder det netop som FILEN, du har fundet!?
Avatar billede thorvall Nybegynder
26. august 2003 - 14:28 #17
Iconet er lige til højre for pilned knappen, der er aktiv når man er i filnavns boxen.
Der sker intet ved at klike på iconet, det skifter udseende efter endelsen ligesom iconer i explorer.
Jeg forventer som sådan ikke at se noget når filen bliver skrevet, men næster alle oprationer i C5 (eks udskrift) medfører en lille pause inden man vender tilbage.
Avatar billede nilfri Nybegynder
26. august 2003 - 14:36 #18
Jeg forstår det sådan, at du med selvsamme opsætning på balancebilledet får en udskrift, når du trykker på knappen Balance og fx. udskriver til skærm.

Jeg forstår det sådan, at du med selvsamme opsætning på balancebilledet ikke får dannet en fil, når du trykker på knappen Kommafil og følger opskriften ovenfor?

Hvad skriver du i Filnavn?

PS: Du kører C5 v3 - (seneste) servicepack installeret?
Avatar billede thorvall Nybegynder
26. august 2003 - 14:41 #19
Du forstår helt rigtigt.

Jeg kører C5 3.0 har ikke instaleret SP1

Filnavn forskelligt c5bal1.csv c5bal1.kom c5bal12.csv etc.
Avatar billede nilfri Nybegynder
26. august 2003 - 15:09 #20
OK så.

Mgl. kommafil-generering er en fejl i v3.0, der blev rettet i SP1:
"Der dannes ingen tekstfil/kommafil ved udskrivning af balance"

Men ud fra den "officielle" fixliste/fejltekst undrer det mig nu, at du får dannet en tekstfil.

Nå, tilsyneladende må du enten opgradere (det ville under alle omstændigheder være en god idé på et tidspunkt) eller anvende en anden metode (tekstfil). For du skriver jo, at du får dannet tekstfilen.

I så fald kan du snildt anvende den tidligere anførte metode - med nedenstående lille ændring:

I Excels Text Import Wizard skal du i
Step 1 i boxen Original Data Type vælge "Fixed Width"
Step 2 burde du kunne springe over (nu er der kun lidt med kolonner)
osv.

Vi krydser fingre etc...

PS. Overvej nu den opdatering på et tidspunkt...
Avatar billede thorvall Nybegynder
26. august 2003 - 15:16 #21
Har fået downloadet sp1, men den virkede meget besværlig og potentiel farlig at instalere, så jeg ventede. Men jeg kan jo se at nu skal jeg gøre det.
Men laver du ikke et svar, du har helt klart fortjent pointene. Tak
Avatar billede nilfri Nybegynder
26. august 2003 - 15:21 #22
Du er velkommen; fortæl lige den videre færd, når du når så langt.

Prøv nu tekstfilen, hvis det haster. Det burde jo virke, opdateret 3.0 eller ej.

Opdateringer skal da helt sikkert planlægges - i det mindste mht. backups.

Men hvis du ikke har specielle tilretninger, servere/arbejdsstationer etc. etc., burde det gå ganske smertefrit.

Beld og lykke med begge opgaver!

//
Avatar billede thorvall Nybegynder
26. august 2003 - 15:24 #23
Det er ikke noget der haster, har lige sat systemet op, og er igang med at lette forskellige rutiner som før blev lavet manuelt.