Avatar billede dumdidumdk Praktikant
19. december 2000 - 13:07 Der er 40 kommentarer og
11 løsninger

har for mange hd

hej jeg har 3 hd og 1 cdrom men jeg vil germe have fler hd men jeg har ikke plsa til fler hvad kan jeg gøre og jeg vil meget gerne bhhole de ander hd kan man få et kort så man kan få fler hd
Avatar billede trille Nybegynder
19. december 2000 - 13:11 #1
Køb et SCSI kort - du kan hægte op til 7 diske på. Enten eksterne eller interne.

Nogle af versionerne kan du køre endnu flere diske på - du kan lige give et praj, hvis du øsnker dem gennemgået!

Venligst,
Claus
Avatar billede burningice Nybegynder
19. december 2000 - 13:18 #2
enten det eller du kan købe et normalt ATA/100 kort som understøtter 4 harddiske. Promise laver nogle udemærkede til under 500 kroner.
Fordelen ved det er prisen, SCSI er generelt dobbelt så dyrt som IDE.
Avatar billede gozar Nybegynder
19. december 2000 - 13:18 #3
Eller køb en IDE-controler, hvis du ikke har / vil bruge SCSI
Avatar billede dumdidumdk Praktikant
19. december 2000 - 13:28 #4
hvad er et ata/100 kot?
og hvad er en ide-controler

er der nole foskel?

og jeg er ikke så meget for scsi de er hammern dyger
Avatar billede sjensen Nybegynder
19. december 2000 - 13:31 #5
Køb en ny pc og sæt netkort i den nye og den gamle. Så har du plads til flere diske, har 2 maskiner og de kan begge bruge hinandens diske, cd-rom o.s.v.
Avatar billede kjalle Nybegynder
19. december 2000 - 13:34 #6
For søren ! Du skal IKKE gå ud og købe ekstre controller kort til dine IDE diske ! - For det virker sq ikke ! Din computer kan kun køre med 4 IDE enheder lige meget om du så sætter 10 controller kort i !!!! Den eneste løsning er SCSI eller som Sjensen siger at lave netværksdrev !
Avatar billede kjalle Nybegynder
19. december 2000 - 13:35 #7
Du kan evt. gøre det at du køber et cd rom drev som kører over seriel porten - men det er langsomt ! Og giver dig kun plads til 1 HD til  :o(
Avatar billede trille Nybegynder
19. december 2000 - 13:39 #8
Prøv lige at læse mandens spørgsmål før i svarer!!! En IDE/EIDE/ATA controller kan kun adressere 4 samtidige enheder - han HAR allerede 4 enheder (3xHD + 1xCD-ROM)

Løsningen for controlleren er ikke specielt dyr:

En Adaptec AHA-2930U2 SCSI UltraWide kan overføre 80 MB/s med et langt lavere CPU overhead end IDE/EIDE. Der kan tilslutte hele 15 enheder. Denne controller koster 784,- Kr. (MAX Computers www.m-a-x.dk)

Diskene er lidt dyrere - men prisen skal altså også vurderes udfra en bedre kvalitet:
SCSI-Drev har oftest bedre søgetider, overførselshastigheder og garantien er typisk 5 år (de bedste IDE drev har maks 3 år)

Alternativet er at tilslutte USB enheder - men det må frarådes, da USB interfacer er specificeret til kun at kunne overføre 12 Mbit/s

Venligst,
Claus
Avatar billede gozar Nybegynder
19. december 2000 - 13:40 #9
En ide-Controler, er til ide harddiske. Og en SCSI controler er til SCSI harddiske

Forskællen, er primært at en IDE controler bruger cpuen. Hvor en SCSI controler har en cpu på selve kortet og ikke bruger cpuen.

Computere bliver typisk købt idag med en IDE controler indgygget i bundkort, derfor er er der store chancer for at det er ide harddiske du har.

ata/100 står for hvor hurtig en controler kan modtage oplysninger fra en harddisk. Men der er ingen harddisk idag der kommer op over ata/66 idag.
Avatar billede trille Nybegynder
19. december 2000 - 13:43 #10
Kjalle: CD-Rom over seriel-port??? ...puha - det sutter!!!

Den effektive overførselshastighed for et RS323 interface med highspeed UART er stadig under 10 KB/s - en singlespeed CD-Rom kan levere 150 KB/s.

;-) Claus
Avatar billede sjensen Nybegynder
19. december 2000 - 13:45 #11
dumdidum, du vil gerne beholde dine ide-diske. så er den eneste mulighed et købe et scsi kort og og en eller flere scsi diske. så kan du sætte flere diske i maskinen og stadig beholde dine nuværende.
Avatar billede trille Nybegynder
19. december 2000 - 13:46 #12
Pyh ...skrev jeg virkelig 323 ...mente selvfølgelig RS-232!!!
Avatar billede desperado Nybegynder
19. december 2000 - 14:31 #13
Hmm..
Han kan godt have 8 IDE Harddiske i sit system !
Det er ikke noget problem... ! jeg stytter \"cyberfessor\" i hans forslag !

Man har 4 Onboard og 4 På Pci card Promise ATA100

(husk at hvis du ikke køber en ATA100 disk kan det give problemer med comtroleren  )

Problem løst.... slut så det spørgsmål !

Avatar billede steffen Nybegynder
19. december 2000 - 15:39 #14
De nye bundkort har alle IDE-66/100 controllere ved siden af den alm. IDE-controller, så I et sådant system kan du fylde 8 HD\'er i uden videre.

Men du kan i et ældre system også sagtens købe en ekstra IDE-controller hvis du vil, og på den måde få plads til 4 ekstra IDE-HD\'er.
Avatar billede burningice Nybegynder
19. december 2000 - 15:43 #15
jeg står også helt chokeret overfor kjalle\'s svar. Jeg ved godt at en idecontroller kun kan holde styr på 4 enheder... og jeg ved også godt at han har 4 enheder... derfor er løsning at sætte en mere idecontroller i computeren. Derved får man plads til fire enheder mere. OG HVAD ER DET FOR NOGET PJAT AT FYRE AF... hvis du har 10 controllere i, jamen så har du mulighed for 40 ideenheder...
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
19. december 2000 - 16:21 #16
kjalle læs på lektien... Det kan sagtens lade sig gøre... ellers så kom lige hjem til mig og forklag, hvorfor jeg kan kører med 8 harddiske i min, og NEJ, det er ikke scsi...
Avatar billede msmows Nybegynder
19. december 2000 - 16:29 #17
Man kan sætte flere Ata66/100 kontrollere i sin pc foruden de i bundkortet indbyggede. Abit og Promise (som nævnt af flere) har udemærkede kontrollere. Kig engang på hjemmesiderne til de 2 firmaer hvis nogen er i tvivl. Selvfølgelig har cyberfessor ret. Ata66-kontrollere kan fås fra 172,-kr; Ata100 fra ca.390,- kr.
Avatar billede trille Nybegynder
19. december 2000 - 16:38 #18
Hummmm ...det lyder lidt som om vi skal til at anskaffe os en ekstra processor til at styre Disk I/O.

Prøv lige at tænke lidt over det - lyder det umiddelbart som en god ide at smide 8 HD på een IDE controller? ...jeg ville ikke gøre det! -men det ville glæde mig at høre fra nogen, som kan give mig nogle læse skrivetider på >4 HD\'s.

:o) Claus
Avatar billede msmows Nybegynder
19. december 2000 - 16:41 #19
TRILLE du galt fat i det. Der er IKKE tale om at koble 8 enheder på èn kontroller. Der er på bundkortet indbygget en kontroller (2x2 enheder), derudover kan man sætte en ekstra kontroller i pc\'en derpå kan kobles yderligere 4 enheder.
Avatar billede msmows Nybegynder
19. december 2000 - 16:41 #20
mener TRILLE du har galt osv...
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
19. december 2000 - 16:43 #21
Jeg har en IDE kontroler, på bundkortet = 4 ide udtag..

Derud over har jeg en RAID-kontroler = 4 ide udtag, kan dog bundles sammen, til en stor HD.

2 stk. Pentium III 550 Mhz. Og dette må jeg altså sige, at det kører KANONT godt, sammen med Windows 2000 / Redhat 7.0.
Avatar billede trille Nybegynder
19. december 2000 - 16:49 #22
Jeg taler om at IDE eller EIDE om man vil lægger et betydeligt processoroverhead på computerens CPU. -Jo flere diske - jo mere CPU-tid! Derfor vil jeg til enhver tid foreslå at man kører mange drev på et SCSI interface.

Desuden er SCSI parallelt, hvilket vil sige at den kan køre read/write instanser på flere diske af gangen. En read/write instans IDE bussen bliver pænt nødt til at vente til det bliver dens tur. Jo flere diske - jo flere wait-states.

Dalbjerg - du skulle næsten prøve med en SCSI og se om ikke du får ENDNU mere processorkraft - det tror jeg at du gør!

:o)
Claus
Avatar billede msmows Nybegynder
19. december 2000 - 16:51 #23
trille>> Hvorfor tror du der bruges dma (udma33/66/100)?!?
Avatar billede msmows Nybegynder
19. december 2000 - 16:52 #24
SCSI er godt, bruger selv scsi på et par maskiner, men det er til privat brug uforholdsmæssigt dyrt.
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
19. december 2000 - 16:52 #25
Til claus, syntes du virkeligt, at jeg skal gå ud og købe 8 nye scsi harddiske?? Til lager plads??? Jeg kan altså ikke, se hvorfor h... jeg skulle bruge så mange penge, på at skifte mine 8 20 gb hd, ud med SCSI??? Er du klar over hvad det koster
Avatar billede trille Nybegynder
19. december 2000 - 16:58 #26
msmows>>

Fordi at det er billigt - og det er et helvedes godt alternativ til RLL eller RFM ...men derfra det bliver en kold dag i helvede før du får mig til at indrømme at det kører godt i server henseende, eller andre steder, hvor man kunne forestille sig at køre parallelle processer/instanser - eksempelvis til miljøer med mere end 4 diske.

Desuden er det primære af incitamenterne for at udvide kapabiliteten til >4 enheder, at mange mennesker begyndte at anskaffe sig DVD samt CD-R drev, og at der dermed blev behov for at lave flere seperate kanaler (ved ikke om nogen af de højtærede har prøvet at køre et CD-drev på samme IDE kanal, som en HD?? ...det sutter!!!)

Og E-IDE virker fint med et par harddiske - og helt op til 4 - 6 CD/DVD/CD-ROM drev (disse tager ikke særlig meget bandwith) ...men derfter begynder det også at nå sine begrænsninger!

...og SÅ kan man jo skifte til SCSI!!!

Venligst,
Claus
Avatar billede msmows Nybegynder
19. december 2000 - 17:02 #27
Det er vist nærmere en religiøs overbevisning for dig. Undskyld men dine argumenter holder ikke en meter i det virkelige liv, spacemaninc taler IKKE om serverbrug.
Avatar billede trille Nybegynder
19. december 2000 - 17:02 #28
Dalbjerg>>

Nix -men du sidder og vejleder een, som inden for den nærmeste fremtid skal ud at investere i nye drev - så ER det sgu da meget venligt at nævne fordele SAMT ulemper!

Hvis han allerede havde investeret i sine drev (ligesom dig) ville jeg nok kun råde til at migrere, hvis der var et akut behov for performance-forøgelse.

:o)
Claus
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
19. december 2000 - 17:04 #29
hej jeg har 3 hd og 1 cdrom men jeg vil germe have fler hd men jeg har ikke plsa til fler hvad kan jeg gøre og jeg vil meget gerne bhhole de ander hd kan man få et kort så man kan få fler hd

Læs lige dette igennem og fortæl mig så lige hvor h. server kommer ind i dette??? Hvor du finder frem til ret meget mere en 5 harddiske. og 1 cdrom drev?

Men nu ikke mere herfra, jeg tro hans spørgsmål er blevet besvaret, med at han skal ned til sin lokale, edbforhandler, og spørge efter en ide controler, og finde ud af hvad den hedder. Kigge på Edbpriser.dk og se det billigste sted, bestille, den hjem sætte den til. Og så for købt de par ekstra IDE harddiske, han skal bruge.
Avatar billede trille Nybegynder
19. december 2000 - 17:04 #30
Hvem er \"spacemaninc\"??? - og hvor, på denne side, står det angivet at det ikke er til serverbrug?

:o) Qlavz
Avatar billede msmows Nybegynder
19. december 2000 - 17:07 #31
sorry mener DUMDIDUM
Avatar billede trille Nybegynder
19. december 2000 - 17:08 #32
...oki! - hvor står der at det ikke er til serverbrug?
Avatar billede msmows Nybegynder
19. december 2000 - 17:11 #33
Det står ikke nogen steder, men heller ikke det modsatte. Derfor - DUMDIDUM hvad bruger du din maskine til?
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
19. december 2000 - 17:23 #34
Han bruger nok ikke lige den til den mega storer server. Hvis han gjorde ja undskyld, så kunne det måske være at han vidste var en man gjorde i denne siturtion.
Og hvis det er en lille fil server, han har til at står mellem 3 computer, ja så er scsi, nok stadigt væk for dyrt, til at det var en god ide, at gå ud og invistere i det. Til at havde programmer / spil og musik til at ligge på... ikk
Avatar billede trille Nybegynder
19. december 2000 - 17:25 #35
oki-doki!

Lad os finde ud af hvad DUMDIDUM laver!!!

Men jeg vil sige at 3 brugere, som genererer en del trafik på en fil server med store/mange filer (går jeg ud fra, da vi snakker om en hel del diske) altså hurtigt vil kunne rende hovedet mod loftet!

:o) Claus
Avatar billede msmows Nybegynder
19. december 2000 - 17:28 #36
dalbjerg>>> :-) :o)
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
19. december 2000 - 17:42 #37
CLAUS HØR HER NU HER...

Fordi din far eller lignenden ejer et eller andet kæmpe firma, og du så få scsi, i hovede og RØV. Så er der er altså stadigt folk som selv køber deres Edb udstyr.

Du skal ikke komme og fortælle mig at nå nu mine 8 harddiske, de kan følge med til at kører 22 mbit over netværk [2 Netkort]. At de harddiske som han køber ikke også kan klarer at kører en fil server. Hvor tit er det nu lige at den enkel person installere windows??? Office??? Paint Shop Pro??? Ja det kan godt være at du ikke har andet at for tiden til at gå med. Men selvfølgeligt hvis man formatere sin computer, 1000 gange om dagen, så skal man nok op i scsi, for at man kan nå det. Men nu er det altså kun ganske ganske få som gør dette.

Og ja SCSI kører hurtigere men hvor meget hurtigere??? Jeg har et scsi kort i min, der sidder en brænder, som jeg stor set ikke bruge, samt en hd, på 8 gb. fra den kører jeg Windows fra. Altså bruger som drev til windows og installeret programmer... Og jeg kan ikke følde den helt storer forskel derfra og så over til min IDE diske... Der er faktisk ikke nogen forskel på de 2... Måske er det så fordi at jeg har den der brænder, på, som jeg ikke bruger til noget... Ja måske... narj vel. IDE, kan sagtens følge med.

Hvis du i ligevel skal ud og invistere i scsi, ja så skal resten af computeren altså ikke være en 468\'er. Det skal tilsvarende være lige så godt. Andet er jo dybt godnat at ens harddiske kører med mega meget, nå nu selve computeren ikke kan håndtere det... Selvfølgeligt hvis du nu bare kopere filer fra den ene scsi til den anden og tilbage igen, ja så køb scsi. Men lige helt præsis, bruger det til noget???
Avatar billede trille Nybegynder
19. december 2000 - 17:44 #38
Jesus!?

Misundelse er en grim ting!

:o)
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
19. december 2000 - 17:48 #39
Jeg er sku ikke misundeligt, på dig. Jeg siger blot at det altså ikke kan betale sig at invistere i SCSI, med mindre man vil blære sig over for sine venner, eller man har en ordentligt server...
Avatar billede trille Nybegynder
19. december 2000 - 17:56 #40
Min far:
min fars rolle er vel ret irrelevant?!
...
486:
jeg mener ikke at kunne erindre at vi har snakket om en 486?!?
...
SCSI styrer:
- især når vi snakker parallelle instanser (hvilket der ER tale om hvis flere brugere arbejder på flere drev)
...
Hvorfor?:
det er i øvrigt stadig ikke os to vi snakker om - vi prøver vel stadig at give forslag til DUMDIDUM.

Argumentation er stadig et anerkendt begreb:
Jeg kan slet ikke gennemskue din opstilling - ...og det er jo faktisk heller ikke jeg skal - vel?! Så tillykke med at du har en velfungerende maskine som både kan RAID og CD-brænding.

Venligst, (ja - stadig)
Claus
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
19. december 2000 - 18:02 #41
Claus glem det, glem det... Jeg gider ikke engang prøve på at forklage dig, at man altså godt kan stykke en FIN maskine sammen, med IDE. Fremtfor at skulle ud og skaffe nye harddiske...

Du forslog mig at jeg skulle ud og købe 8 nye scsi harddiske... Det var nok derfor jeg skrevet det med at du må havde en god mand, hvor du fik det billigt fra, eller fik det smidt i hovede og røv...
Avatar billede burningice Nybegynder
19. december 2000 - 21:06 #42
ikke for at \"blære\" mig, men selv sidder jeg også på et system der består af een SCSI harddisk samt dvddrev. Een af mine venner påstod at hans IDE RAID (som er både billigere og har 3x så meget diskplads) var mindst lige så hurtigt. Og ganske rigtigt. Der var sq ikke meget forskel. Jeg vil kun anbefale SCSI med KÆMPE behov eller pengepungen iorden. Jeg har ingen af delene så mon ikke jeg bare er typen der skal have det hele ;)
Avatar billede perj Nybegynder
19. december 2000 - 23:15 #43
Dumdidum.
Nu har jeg ikke nærlæst alle indlæg, men du løser dit problem hurtigt og billigt ved at købe en flytbar skuffe til din/dine harddiske. Du bruger jo alligevel ikke alle på samme tid.
Du har samtidig mulighed for at tage dine data med dig (tyverisikring).
PS. Jeg har brugt dette i årevis, og ville ikke undvære det.
Avatar billede perj Nybegynder
19. december 2000 - 23:29 #44
Har netop nærlæst alle indlæg, og har en fornemmelse af, at dumdidum sidder og ryster lidt på hovedet, for det er da vist endt i det rene ordkløveri. Troede vi var her for at hjælpe hinanden med at løse problemer!
Dumdidum - kom ind og fortæl os hvad du anvender din PC\'er til?
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
19. december 2000 - 23:32 #45
han skal blot acceptere: cyberfessor. først svar ikke andet... det var det han spurgte efter!
Avatar billede dumdidumdk Praktikant
20. december 2000 - 00:40 #46
hej til alle
jeg har en amd adlon 700mz jeg bruger min maskine til af spille på og lave hjemme sider på og køer netværk på jeg har en maskine til og de køer samen i netværk men jrg kan jo ikke bruge den hd der sider i den anne til af køer et spil fra
men jeg må nok inrømmen jeg er lidt forviret hvad jeg skal købe men det er fedt der er lidt debat om det
Avatar billede vesth Nybegynder
20. december 2000 - 11:11 #47
Jeg forstår på dig at du planlægger køb af nye diske, Du skulle måske vælge at udskifte et par af dine gamle diske med nye der er hurtigere og større. evt. IBM 75GXP 45GB til ca. 1800,-
Og hvis din nuværende controller ikke understøtter ATA100, kunne de 500,- til en ekstra controller også være et godt køb. så kan du stadig sløve systemet med dine gamle diske :-)
Avatar billede pc-support Nybegynder
20. december 2000 - 13:35 #48
Støtter cyberfessor\'s første svar ! Det fungerer smertefrit med 8 IDE enheder i en maskine. Sløver ikke systemet (afhængig af HD-hastighed self.) og glem alt om SCSI. Det vil jeg vurdere til, absolut ikke, at være nødvendigt i dit tilfælde. Der er jo ingen grund til, at ødsle med pengene. Så hellere købe nogle større IDE-diske !
Avatar billede trille Nybegynder
20. december 2000 - 15:00 #49
Oki - jeg giver mig!

SCSI er ikke løsningen til en \"spille-/hjemmePC\"

Jeg gættede, grundet det store forbrug af diske, at der var tale om en SERVER - som jeg stadig holder på er bedre tjent med SCSI interface.

EIDE er ganske fint til et lille netværk, som det beskrevne!

Venligst,
Claus
Avatar billede kjalle Nybegynder
26. december 2000 - 20:50 #50
hallo ? du må ha\' fundet en løsning ?!?!!?
Avatar billede dumdidumdk Praktikant
19. februar 2001 - 16:20 #51
hej til alle jeg takker for jeres svar
unskyld jeg har været væk min putter har været nede
jeg er glad for der har været lidt debat
men jeg har fodet mange svar tak til alle