Avatar billede hologram Nybegynder
27. august 2003 - 12:31 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Fra Infrarød til relæ - hvilke komponenter?

Hej

Vi skal i teknologi lave et produkt, der via infrarøde signaler fra en fjernbetjening skal kunne slutte eller slukke en forbindelse til et relæ.

Vores ide er at når der trykkes på en hvilkensomhelst knap tændes der for
relæet, og når når et bestemt signal sendes slukkes der for det igen.

Vi har snakket med en ven, der har kommet med et forslag til hvilke hovedkomponenter der skal bruges:

IR-modtager -> MCP2120 -> UART 16550

Men han er en smule usikker på om det overhovedet kan lade sig gøre på den måde.

Vi er både i forhold til ovenstående komponenter og relæet rimeig meget
på herrens mark, da det er rimelig svært for ikke-kendte at finde ud af
hvordan komponenterne skal sammensluttes og hvordan vi skal "tolke" signalerne der kommer ud af 16550'eren.

Alle ideer/skitser/foreslag til komponenter der kan føre os videre med produktet vil være meget velkomne.

Points fordeles alt efter hvor essentielle vi vurderer de givne informationer til at være.
Avatar billede stry Nybegynder
27. august 2003 - 16:15 #1
Avatar billede scb Praktikant
28. august 2003 - 13:09 #2
http://commlinx.com.au/IR.htm
I princippet er det en IR- modtager og en moicroprocessor af en eller anden type og så en driver transistor til at styre relæet.
Uarten 16550 bruges kun til seriel kommunikation, f.eks med en PC, men det kan de fleste microprocessore klare uden.
-SCB
Avatar billede hologram Nybegynder
24. september 2003 - 14:08 #3
Vi fandt ud af at niveauet af viden og information der skulle til for at kunne lave sådan et produkt helt selv lå alt for højt, så vi var nødsaget til at bruge det byggesæt som stry refererer til.