29. august 2003 - 09:56Der er
6 kommentarer og 1 løsning
To computere på nettet på samme tid?
Hey,
Forleden dag købte jeg en bærebar, som jeg gerne ville have på nettet sammen med min anden statinære computer, som kører over adsl hos TDC. Jeg fik at vide, at for at gøre det, skulle jeg have mig en såkaldt switch - Jeg gik derfor ud og købte en "Allnet 5-ports 10/100Mbps NWay Switch", som jeg så tilsluttede.
Nu kører den bærebare sådan set fremragende, men den stationære vil ikke længere gå på nettet. Men når jeg går ind på LAN-forbindelsens status, kan jeg se at der er klar aktivitet, så hvad kan problemet være og hvad skal jeg gøre?
Det er højest sandsynlig fordi at du kun har en dynamisk IP hos TDC.
Når du bruger en switch, skal hver computer ha tildelt en IP af TDC's DHCP server. Derfor kan du kun have en pc på af gange.
Løsning:
Køb en ekstra IP af TDC (koster typisk 10-15 kr./måneden)
Byt din switch til en Router, så får routeren tildelt den ene ip af TDC og laver så selv sine egne ip'er til alle de andre pc'er.
Routeren er den bedste løsning. Da en løsning med 2 IP gør at dit interne netværk bliver en del af TDC's netværk og giver en langsomere ttrafik dine 2 pc'er imellem. Dette vil ikke ske med en Router.....
Routeren fungere som en "computer" der connecter til nettet. Dvs. at alle der prøver at "kigge" udefra, kan kun se din router, men ikke komme længere ind.
Det er fordi routeren NAT'er IP'erne. Forklaring: Din eksterne IP, den du får af TDC bliver brugt af routeren. Som har en WAN og en LAN del. WAN-delen sættes bare til dynamisk, så den får en af de IP'er TDC giver dig. LAN-delen kan du også bare sætte til dynamisk i routeren (DHCP) og hvis din TCP/IP er sat op til at kører DHCP i netwærksopsætning. Så får de automatisk en IP af routeren.
Forklaring: (hvis nu man selv ville sætte IP'er op) Den IP computeren får af routern, har ikke noget med din eksterne IP at gøre. (den fra TDC) Routeren har selv en intern IP (LAN) f.eks. 192.168.0.1 Dette er så routeren egen IP på det lokale netværk. Dine computerer får så en IP af routeren. F.eks. 192.168.0.11 og 192.169.0.12 dvs at der er 3 "maskiner på det lokale netværk. Med hver deres IP indenfor samme IP række. For at de 2 computere så kan komme på nettet, sættes computernes Gateway til 192.168.0.1 som er routerens IP, og routeren er jo på nettet. Det er også her NAT-Firewallen kommer ind i billedet. For her kan du selv sætte op hvilke porte der må forbinde til hvilke IP på det interne netværk.
Lad os sige du vil kører en webserver, som bruger port 80. Så fortæller man bare routeren at prot 80 vidresendes til intern IP 192.168.0.12 f.eks. og så er der lukket til de andre IP'er (computere).
Det var lige en "lille" forklaring på basics. Man kan godt få lidt sjov ud af at få en router til at virke, men det kan skradersyes 100% til dit system. Derfor skal man vælge et produkt som f.eks. D-Link, da de har en grafisk brugerflade.....
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.