Avatar billede grantgreen Nybegynder
04. september 2003 - 14:30 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Capture video, firewire

Hej
Jeg har investeret i et JVC gr-d20e miniDV kamera. Med til kamreraet fulgte noget software fra Ulead. Problemet er bare at jeg ikke kan få hul igennem til mit kamera. Under enhedshåndtering fremkommer der ikke noget ikon når jeg plugger mit kamera til. Har prøvet at skifte ledling fra kameraet til firewire, men dette har ikke hjulpet. Er der nogle der har nogle gode ideer ?
Avatar billede frewald Nybegynder
04. september 2003 - 14:32 #1
har du prøvet at stille kameraet til VTR når det er tilsluttet ?
Avatar billede jensendk Nybegynder
04. september 2003 - 14:32 #2
Nu kender jeg ikke Ulead's software, men med Videofactory kommer der heller ikke noget ikon frem i enhedshåndteringen, men VF styrer fint mit Sony, så mon ikke du  blot skal starte kameraet op, sammen med Ulead, og capture løs...
Avatar billede usc Nybegynder
04. september 2003 - 14:58 #3
først og fremmest så har JVC gr-d20e DV-out via firewire men ikke DV-in. Det skulle selvfølgelig ikke indvirke på dit forsøg på at lægge dit video ind på pc'en. Husk at kameraet skal være indstillet til Player og ikke kamera når det skal lægges ind i pc'en.
Brug evt Adobe Premierer, da det plejer at håndtere de fleste DV kameraer og båndstationer uden problemer
Avatar billede grantgreen Nybegynder
04. september 2003 - 15:53 #4
Hej igen
Har også prøvet med programmet pinnacle studio, men stadig uden held. Der står at
windows ikke kan finde nogle dv enheder....
Stadig heller ikke noget ikon i enhedshåndtering...
Hvordan kontrollerer jeg at mit firewire kort fungerer...?Under enhedshåndtering står der qat enheden virker...
Avatar billede usc Nybegynder
04. september 2003 - 16:16 #5
kan du se kameraet under "My computer" som en enhed?
Avatar billede usc Nybegynder
04. september 2003 - 16:19 #6
se evt i manualen om du selv skal vælge i kameraets menu, om du vil bruge DV out eller s-video out
Avatar billede usc Nybegynder
04. september 2003 - 16:30 #7
jeg tror der mangler et bogstav i din kamera model. Du skriver JVC gr-d20e men modellerne hedder:
GR-D20EK
GR-D20EX
GR-D20EY
GR-D20EZ
Hvilken en er din?
Avatar billede grantgreen Nybegynder
04. september 2003 - 16:44 #8
det hedder bare gr-d20e, og nej jeg kan ikke se det under "my computer"
Avatar billede frewald Nybegynder
04. september 2003 - 17:02 #9
Har du prøvet at skifte mellem CAM og VTR på kameraet ? Det er nemlig ikke ligemeget hvad den står til.
Avatar billede zenze Nybegynder
04. september 2003 - 17:31 #10
Oplys om styresystem - og om du har haft camcorderen tændt og tilsluttet via firewire inden du startede med installationen af Ulead VideoStudio. Version 4 krævede dette for at kameraet kunne blive initialiseret.
- og kameraet skal tændes på PLAYER el. VTR.
Avatar billede grantgreen Nybegynder
04. september 2003 - 17:33 #11
ja...har efterhånden prøvet det meste..:_)
Avatar billede grantgreen Nybegynder
04. september 2003 - 17:48 #12
nej har ikke haft camcorederen tændt inden jeg installerede programmet. Det prøver jeg. Men det bekymrer mig at der ikke fremkommer noget ikon under enhedshåndtering...
Avatar billede zenze Nybegynder
04. september 2003 - 18:28 #13
Det er vist kun WinXP som umiddelbart opdager og installerer Camcorderen - måske også Win2000.
Se i øvrigt det spørgsmål, jeg tidligere har oprettet:
http://exp.dk/spm/375378
En grim historie, hvor jeg lige har fået et overslag på at det vil komme til at koste i omegnen af 4000 kr. for at reparere camcorderen.
Avatar billede zenze Nybegynder
04. september 2003 - 18:29 #14
- Og Revoltec og det andet lorte-firma har stadig ikke reageret på mine henvendelser.
Avatar billede henninga Novice
05. september 2003 - 00:16 #15
Har du din IEEE1394 kort under enhedshåndtering - hos mig placerer den sig (ved Windows XP) både som "IEEE 1394 Bus-værtscontroller" hvorunder selve kortet ligger og under "Netværkskort" som et 1394-netværkskort.
Når så mit kamera tilsluttes kommer det ind under "Billedbehandlings enheder" (som dukker op).
Uden billedenheden virker firewire enheden ikke, så det er første skridt.
Her kan du hente et lille program til at teste firewire:
http://www.hand.mobilixnet.dk/video/amcap.exe

HenningA
Avatar billede grantgreen Nybegynder
05. september 2003 - 09:48 #16
jeg har både en IEEE1394 værtscontroller og et 1394 netværkskort...
Avatar billede grantgreen Nybegynder
05. september 2003 - 09:51 #17
jeg har prøvet det lille program og under opstart står der"sorry, no video capture hardware"og undedr devices kommer der ikke noget firewire kort, men istedet mit lydkort samt noget modemsnask....
Avatar billede henninga Novice
06. september 2003 - 18:00 #18
Som jeg skrev tidligere:
"Uden billedenheden virker firewire enheden ikke, så det er første skridt."
Den SKAL dukke op under enhedshåndtering når du tilslutter kamera. Før det sker er det ligegyldigt hvilket program du anvender til at hente din video ind.
Jeg går ud fra du kører Windows XP.

Tænd computeren.
Tænd kamera på "Afspil" eller "VTR" eller hvad det hedder på dit kamera.
Tilslut FireWire stikket (medens begge enheder er tændt).
Computeren skal give en lyd fra sig.

Hvis der ikke er forbindelse, så prøv i enhedshåndtering, at højreklikke på en enhed og vælge "Søg efter hardwareændringer nu".

Alt det har du prøvet (?) og det virker ikke?
Prøv at kigge på nogle af disse sider:
http://support.microsoft.com/search/default.aspx?Product=&KeywordType=ALL&Titles=false&numDays=&maxResults=25&withinResults=false&Queryl=FireWire&Query=FireWire&Catalog=LCID%3D1033%26CDID%3DEN-US-KB%26PRODLISTSRC%3DON&QuerySource=gsfxSearch_Query&srchExtraQry=

HenningA
Avatar billede grantgreen Nybegynder
07. september 2003 - 10:57 #19
Takker HenningA...Kigger lige på siden. Men computeren giver ikke lyd fra sig ved ovenstående, og det dukker ikke frem i enhedshåndtering...:-(
Avatar billede grantgreen Nybegynder
07. september 2003 - 14:19 #20
Ok...havde heller ikke succes med det. Er efterhånden nået dertil hvor jeg tror at enten er der noget med kameraet eller firewire kortet. Ellers kan jeg virkelig ikke se hvad der skulle være galt. Det burde jo være såre simpelt at tilslutte det...
Avatar billede henninga Novice
08. september 2003 - 21:39 #21
Du kan prøve at tage kamera med ned til din forhandler og se om computeren dér kan se det, eller hos en anden som har firewire.
Du kan prøve at tilslutte en anden firewire enhed til din pc og se om den kan genkende den.

Den IEEE1394 værtscontroller skal hedde noget med "Texas Instruments OHCI Compliant IEEE 1394-værtscontroller". Muligvis står der ikke Texas Instruments, men Microsoft. Det burde være ligegyldigt - det fortæller bare noget om hvilken chip der sidder på kortet.

Pinnacle har et lille program (DVSwitch) der kan skifte mellem to forskellige Firewire drivere, men om det er til XP ved jeg ikke rigtigt. Prøv at kigge her:
http://www.pinnaclesys.com/docsupport1.asp?division_id=1&langue_id=2&product_id=470&product_name=Studio%20DV&page_id=146

HenningA
Avatar billede grantgreen Nybegynder
08. september 2003 - 22:46 #22
Jeg tager det med til forhandleren imorgen eller onsdag, og ser om det kan lykkes dem.
Jeg vender tilbage med forhåbentlig posetivt svar...:-)
Avatar billede henninga Novice
08. september 2003 - 22:57 #23
Held og lykke !
Håber det giver pote ;o)
Avatar billede grantgreen Nybegynder
09. september 2003 - 21:59 #24
Nå, det lykkededes ikke ekspedienten at finde ud af det, så jeg fik pengene tilbage, så jeg agter nu at investere i et kamrera med usb tilslutning.
Tak for hjælpen...
Avatar billede partymann Nybegynder
02. december 2004 - 14:04 #25
Problemmet er løst hvis man bruger et skærmet kabel. altså et der er støj sikret.
Avatar billede henninga Novice
03. december 2004 - 22:57 #26
Nå partymann - jeg har nu aldrig hørt om et Firewire kabel der ikke er skærmet. Og de fleste har oven i købet osse en ferritring siddende nær ved kamera.

Og grantgreen - du kan ikke overføre video med USB, men det har du sikkert fundet ud af.

GO-HJUL
Avatar billede grantgreen Nybegynder
04. december 2004 - 14:45 #27
Man kan godt overføre video med usb, men opløsingen bliver sgu noget tarvelig.
Har fået en bærbar med firewire, dog kører harddisken kun 5400 RPM - så må jeg se hvilken opløsning det kan blive til.
Avatar billede partymann Nybegynder
05. december 2004 - 10:44 #28
hej henninga
Har lige siddet med en kundes maskine for han mente at der var et problem med maskinen.
han havde købt sådan et all in one sæt nede i aldi. hvor der var div. stik til firewire og usb.
når kunden satte sit JVC cam til hans pc skete der intet men prøvede han en bærbar virkede det fint.
hmm tænkte jeg jeg opdaterede alle driverne, bios, mm. men intet hjalp. så prøvede jeg et kabel jeg havde fået med til en brænder. det var tykker og der sad sådan en ferriting på også. nu virkede det fint...
så i den sag var det kablet. men kablet virkede fint på en bærbar. så det må jo have noget med støj at gøre...
god jul til jer alle