Avatar billede brevkasserne Nybegynder
06. september 2003 - 19:55 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Hvorfor kører den ikke ordentligt?

Jeg har lige samlet en PC med følg. spec.:

Intel Pentium 4 2,4GHz (800 FSB)
1024MB DDR-PC3200 HyperX Kingston Ram
80GB Seagate Barracuda SATA
Asus P4P800 bundkort

Dertil har jeg et Matrox 650P dual-head grafikkort, men det kan åbenbart ikke benyttes til det system så jeg har smækket mit gamle GeForce 2 64MB grafikkort i!

Nu er det sådan så jeg efter flere forsøg har fået installeret Win.XP Pro! Og det er sådan nu så den nogen gange går helt i stå!

Hvad kan det skyldes? Kan det være mine Kingston Ram den er gal med eller...?

Hvordan kan jeg finde frem til hvad der kan være galt?
Avatar billede driis Nybegynder
06. september 2003 - 20:16 #1
Prøv først at pille alle ikke-nødvendige komponenter ud, lydkort, etc. Så minimerer du fejlmulighederne.

Det kan sagtens være dine RAM, og det er nemt at teste. Hent MemTest herfra:
http://www.memtest86.org
Og lav en bootdisk med programmet, som beskrevet i readme filen. Du får nu kørt en memory test, der afslører 99% af de fejl, der kan være i en ram blok. Du skal lade testen køre 10 - 30 minutter for at være helt sikker på, at der ingen fejl er.
Avatar billede driis Nybegynder
06. september 2003 - 20:17 #2
Undskyld, linket er:
http://memtest86.com/
Avatar billede brevkasserne Nybegynder
06. september 2003 - 20:42 #3
Er der nogen der kan svare på hvorfor den ikke vil starte fra disketten?

Jeg kan hverken starte med den diskette jeg har lavet fra memtest86 eller med min helt alm. Windows startdiskette?

Den kommer hele tiden med advarslen om at jeg skal indsætte "prober boot-device" eller sådan noget?
Avatar billede brevkasserne Nybegynder
06. september 2003 - 20:48 #4
Jeg kan faktisk slet ikke bruge mit diskettedrev!
Lige meget hvad jeg kommer i, så siger den at jeg skal smække en diskette i drevet???

Og der står i enhedshåndtering at diskettedrevet kører perfekt!
Avatar billede brevkasserne Nybegynder
06. september 2003 - 20:51 #5
Den lyser ellers og siger lyde når den prøver at se om der er en diskette i drevet, men den kan slet ikke læse noget som helst!
Avatar billede brevkasserne Nybegynder
06. september 2003 - 21:06 #6
Ok, diskettedrevet fungerer ikke. Har sat et gammelt over i som fungerer!

Når jeg nu smækker den der diskette i fra memtest86 så loader den og genstarter, loader og genstarter igen og igen!

Hvordan fungerer testen?

Har prøvet at kigge i readme, men syntes ikke helt det står der ordentligt!
Avatar billede brevkasserne Nybegynder
06. september 2003 - 21:13 #7
Skal den bare genstarte hele tiden og så stopper den når den er færdig???

For så vil jeg sætte den til det nu, men hvis den ikke skal gøre det så ved jeg ikke hvad jeg skal gøre!

Please svar :-)
Avatar billede koden12 Nybegynder
06. september 2003 - 21:16 #8
MB skal være beregnet til XP er den ikke det kan den kun vanskeligt installeres.
Endelig går dit MB kun op til 3,2 MHZ..
VH
Koden12
Avatar billede brevkasserne Nybegynder
06. september 2003 - 21:18 #9
Motherboardet er Asus' FSB800 som meget gerne skulle virke til win.xp og jeg har kun en 2,4GHz så det er slet ikke i nærheden af 3,2.

Er der nogen som ved om den der test fra memtest86.com skal loade og genstarte, loade og genstarte hele tiden når den kører.
Og at den så stopper når den har testet færdig.

For så vil jeg sætte den test til nu og slappe lidt af indtil den er færdig!
Avatar billede brevkasserne Nybegynder
06. september 2003 - 21:28 #10
Er der slet ingen der har prøvet testen og ved om den skal gøre sådan?
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2003 - 09:48 #11
Den skal ikke loade, og genstarte, viser den ikke fejl, når du kører programmet, men det lyder godt nok som om du har et problem med dine ram.
Avatar billede brevkasserne Nybegynder
07. september 2003 - 11:53 #12
Er det næsten ikke sikkert at det er rammene den er gal med?

Bundkort, harddisk osv. vil vel ikke lave sådanne fejl eller..?

Mit problem er også at jeg har to ramblokke af 512MB hver. Og jeg ved ikke om det er de begge den er gal med eller kun den ene eller...?

Men jeg har prøvet at kun have en i og derefter den anden og lige meget hvad så kører computeren lidt underligt...
Avatar billede brevkasserne Nybegynder
07. september 2003 - 19:08 #13
Jeg har prøvet testen på min gamle computer og der loader og genstarter den også hele tiden!
I en uendelig løkke nærmest :-)
Avatar billede koden12 Nybegynder
07. september 2003 - 20:13 #14
Kan det betale sig at lægge en win98 på først og se om det virker og så lægge din WIN XP på og opdaterer derfra gennem win98 ?
Jeg formoder du har formateret din HD og set din BIOS efter om den står OK.
VH
koden12
Avatar billede brevkasserne Nybegynder
08. september 2003 - 16:25 #15
Jeg har formateret dreveet selvfølgelig.
Men jeg ville gerne teste mine ram blokke og finde ud af om der er noget galt med dem eller med en af dem.

Men det der memtest86 det skal IKKE bare loade og genstarte, loade og genstarte eller..???
Avatar billede koden12 Nybegynder
08. september 2003 - 19:36 #16
Jeg har ikke prøvet det..
VH
Koden12
Avatar billede brevkasserne Nybegynder
11. september 2003 - 17:39 #17
Jeg har fået det til at virke med hjælp fra en ven som havde det på CD!
Der kører det ordentligt!
Og jeg har fundet ud af at der er fejl på begge mine ram-moduler!
Avatar billede koden12 Nybegynder
11. september 2003 - 18:43 #18
Godt for dig, kedeligt at de laver så meget skidt.
VH
Koden12