10. september 2003 - 23:16Der er
18 kommentarer og 3 løsninger
Flytte bredbånd fra adresse til adresse
Hejsa
Jeg bor nu til leje sammen med min kæreste. Vi har en 1024/256 forbindelse igennem TDC. Vi har så købt hus, som vi flytter ind i om 2 ugers tid. Vi har bestilt flytning af fastnet samt bredbåndsforbindelsen.
I huset er der kun to telefonstik, og de er begge to i stuen. Og vi har planlagt at computeren skal være i ét af værelserne. Men der er ikke telefonstik, hvad gør vi så? Vi har ikke lyst til at skulle trække kabler fra switch til rummet, da selve ADSL modemet og svitch'en er ræderlige at se på i en stue. Hvad er der så af muligheder??
Det kan ikke trækkes over loftet, da vi ikke har loft (taget går i kip).
Kan man få montøren fra TDC til at komme og montere det i værelset med tilhørende nyt telefonstik, eller hvad? Hvis ja, nok ikke gratis...hvad koster det mon? Hvad er der ellers af løsninger?
Svaret er kort og godt, at det sagtens kan lade sig gøre - men prisen må I selv forhøre jer om :o) Jeg vil skyde på det kan afklares ved en opringning til TDC's hotline eller blot når teknikeren "kigger forbi"
Det tager ikke mange minutter at lave et ekstra stik - alt over et kvarter tyder på en dårligt uddannet fagmand ;o)
Jeg har selv forlænget og tilsluttet tre-fire telefonstik. Det er der ingen ben i og jeg tvivler på at en fagmand ikke har de nødvendige stumper til så simpel en operation liggende i firmabilen :o)
Jeg vil tro man betaler for minimum en halv til en hel times arbejde, såeh - det skal du vist ikke være nervøs for... Så længe der er penge på bordet, er der næsten ingen grænser, andet end at forlange montøren skal komme på det aftalte tidspunkt :oP
Nu lige inden I bestiller en tekniker til at flytte jeres ADSL, så vil det nok lige være på sin plads at verificere priserne, Tekniker "Godt-i-gang" bistand koster 495,- + ekstra tlf. stik kr. 325,- (incl. moms)-max kabellængde 10 m, herudover udføres arbejdet billigst i regning (materialer + timeløn) Arbejdet SKAL bestilles samtidig med flytningen, da teknikerne oftest er spændt hårdt op tidsmæssigt, og sikkert ikke har mulighed for at tage ekstra arbejde ind. Hvis I selv vil lave det eksra tlf. stik til adsl, så se på: http://www.eksperten.dk/spm/388128 for en lille vejledning.
Ja det var faktisk også en ide, men det er bare dyrt. Men hvad nytter det? Det skal vel alligevel sættes op i stuen? Eller? Det ender nok bare med, at jeg sætter kontor op i stuen, så må jeg lave mig en lille krog der. Det er vist det nemmeste, billigste og pæneste.
Jeg fik af vide at det kostede omk. 1600 kroner, nu kan jeg ikke huske hvor meget det var incl. om det både var netkortet og trådløs router.
Men når man alligevel skal have en ''blinkende satan'' stående i sin stue, så kan man vel lige så godt benytte den switch man har i stedet for, og så et 30 meter rj45 netkabel, eller?? Så kan man jo se om man kan få gemt ledningen fra switch til computer lidt væk under nogle tæpper, og bore et hul i væggen til det værelse den skal løbe ind til.
Hvis jeg bare bruger min switch, er der så en grænse for, hvor lang netkablet må være, for at det ikke går ud over hastigheden på nettet osv.
Man kan vel altid bygge en kasse udenom modemet/routeren i stuen, hvis det er meget grimt at se på :-)
hvis man kigger på edbpriser.dk så kan man godt finde en trådløs router til 500-600 og et netkort til 400-500 dvs. ca. 1000kr. i alt
Men løsningen med et trådløst netværk skal man kun bruge, hvis man har problemer med at føre en ledning fra et sted til et andet.
Hvis du finder ud af at du vil trække en ledning, så skulle det næsten være den til kabelmodemmet - Der bruger jeg selv en ledning på 30 meter og det betyder ikke noget for hastigheden. Så kan du flytte det hele væk fra stuen (Pånær ledningen)
Men en god solid kasse kan man heller ikke afvise :-) Med en lille pude på kan den jo bla. bruges som en gæstestol? :-)
Jeg synes bare, at dengang jeg fik ADSL, at montøren sagde, at det kabel der går fra modem til puter, at det ikke måtte være mere end 2½ meter. Måske det var dengang jeg fik ISDN LOL jeg kan ikke huske det...
Men hvis det skal være kablet fra modemet, som du snakker om, sååååh hva'? Når man har to computere der skal på nettet. (Prøver godt nok på at sælge den anden computer, men så længe jeg har den, skal den da helst kunne komme på nettet også)...*s*
Han mente nok bare, at der kun fulgte et 2½ meter kabel med oprettelsen og du selv skulle købe et, hvis det skulle være længere.
mht. at få 2 computere på så skal du stadigvæk bruge din switch, men hvis kablet fra telefonstikket til modemmet er lang nok, så kan du jo have med kabelmodemmet og switch'en inde på kontoret. Jeg mener at der følger 2 dynamiske IP-adresser med i abonnementet, så det skulle ikke være noget problem.
Jeg har i forvejen ADSL nu *ss* Så det med de to dynamiske IP'er ved jeg i forvejen :-D
På nuvær. tidspunkt, sidder der et 2½ meter kabel fra modemet til svitch'en, og så fra switch'en til den ene computer et 2 meter rj45 og til den anden maskine et 30 meter rj45 kabel...kan ikke huske om det er krydset eller ej.
Så det du mener er, at når nontøren kommer og sætter modemet og skillefilteret op, så skal jeg bare bede om et 20 eller 30 meter kabel som skal gå fra modem til switch? Så har jeg også kun modemet der blinker i stuen, jeg frygtede, at jeg skulle have min blinkende switch der også :-D
nej, jeg tror faktisk at du kan undgå både modem og switch i stuen, så hele diskoteket står inde på kontoret :-D
Det du skal bruge et et langt telefonkabel fra telefonstikket til modemet. Jeg ved ikke så meget om kabler, men jeg mener at det hedder rj11. Det kan man vist også få på 30 meter.
Nej hvor smart. Er det så ekstra arbejde for montøren? Mener du man skal ringe til TDC og sige, at montøren skal lave det og det osv. Så man kan være sikker på, han har tid og materialer til det??
jeg ville foreslå at du ringer og hører om han tager et længere kabel med, så siger han nok at det koster x antal kroner eller også henviser han til en butik, hvor man kan købe det, men jeg tvivler på at han begynder at lave huller i væggen m.m. uden at få ekstra for det, så det kan man lige så godt gøre selv og så i første omgang bare have kablet liggende løst
Tak for hjælpen. Respekten var til mest hjælp, så han får næsten hele kagen. I andre får da en lille bid, da i har brugt tid og energi på det også, og kommet med ok svar.
Respekten...Jamen hvis han skal have et længere kabel med, skal det så ikke gå fra det oprindelige telefonstik i stuen til det rum eller sted man vil have computeren? Det jeg vil ind på er, om det ikke på en eller anden måde skal sidde fast på en væg? I sådan en slags stikdåse (fordeler)? Hvis ja, så nytter det vel ikke noget at indkøbe kablet først, og bore huller i væggen på livet løs :-D
Tror det er mig der ikke er helt med. Men tak for hjælpen, jeg vildleder dig vist. God weekend ;-)
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.