Avatar billede clawhammer Nybegynder
15. september 2003 - 20:18 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Valg af højtalere og forstærker?

Hej.

Jeg står for at skulle købe et godt anlæg med surround-sound, og en ret kræftig forstærker.. har I nogle gode forslag...
Det skal være til en fornuftig pris..

MVh
Clawhammer
Avatar billede kennyb Nybegynder
15. september 2003 - 20:22 #1
Hvad skal du bruge det til? se dvd eller VHS? eller er det til computeren? hvad er dit budget?
Avatar billede clawhammer Nybegynder
15. september 2003 - 20:23 #2
DVD, MUSIK fra computeren
Avatar billede kennyb Nybegynder
15. september 2003 - 20:25 #3
Hvis du godt vil have Noget ordenligt... så kig på nogle DENON forstærkere fra http://www.hifiklubben.dk/ og nogle B&W højttalere. Og sørg for at både forstækreren og din DVD kan spille DTS
Avatar billede clawhammer Nybegynder
15. september 2003 - 20:26 #4
hvad er DTS
Avatar billede kennyb Nybegynder
15. september 2003 - 20:28 #5
Et digitalt lyd system ligesom Dolby digital.... Det gør at lyden bliver fordelt perfekt mellem dine 5 højttalere. og så er der Stereo i dine bag højtalere, det er der ikke i normal analog PRO LOGIC
Avatar billede kennyb Nybegynder
15. september 2003 - 20:29 #6
hvor stort rum skal det spille op? ... tror at 5x80 WATT er fint nok... det kører jeg i hvert fald med..!
Avatar billede clawhammer Nybegynder
15. september 2003 - 20:30 #7
ca 30 m2... jeg har set lidt på nogle Jamo højtalere,er de okay, eller hvad mener du?
Avatar billede kennyb Nybegynder
15. september 2003 - 20:31 #8
JAMO er også okay... Hvilken model og hvad er prisen?
Avatar billede clawhammer Nybegynder
15. september 2003 - 20:32 #9
jeg ved det ikke hekt.. nogle af de større modeller, kender du et link? og evt også til en god forstærker?
Avatar billede kennyb Nybegynder
15. september 2003 - 20:33 #10
Hvis du ikke er entusiast... så kan du godt nøjes med en SONY STR-495 tror jeg den hedder og så et par gode front højtalere og en mellem god center og et par okay bag højtalere.
Avatar billede kennyb Nybegynder
15. september 2003 - 20:33 #11
Hvor mange penge vil du bruge?
Avatar billede clawhammer Nybegynder
15. september 2003 - 20:34 #12
jeg ved det ikke.. kommer an på hvad der kommer af forslag. men det skal være noet der virkelig kan spille
Avatar billede clawhammer Nybegynder
15. september 2003 - 20:34 #13
Avatar billede clawhammer Nybegynder
15. september 2003 - 20:34 #14
noget i den retning.. ved du hvad de koster?
Avatar billede kennyb Nybegynder
15. september 2003 - 20:36 #15
har set den der model i en forretning.. den er vidst okay... Har ikke hørt den.... Hvor for noget musik skal du spille? techno Dance? rock?
Avatar billede clawhammer Nybegynder
15. september 2003 - 20:37 #16
ja noget i den retning.. vil gerne kunne bruge dem til lidt fest, så de et kan spille et lidt større rum op... kender du noget til prisen?
Avatar billede kennyb Nybegynder
15. september 2003 - 20:38 #17
http://www.sony.dk/view.x?cat=1026920&prod=1006371&loc=da_DK
sådan en ville dække dit behov tror jeg..!
Avatar billede kennyb Nybegynder
15. september 2003 - 20:40 #18
Avatar billede clawhammer Nybegynder
15. september 2003 - 20:40 #19
den ser okay ud.. hvad koster den? og hvad med en forstærker dertil?
Avatar billede kennyb Nybegynder
15. september 2003 - 20:41 #20
kender ikke priserne,,! Du kan se prisen på den der DENON for reciever hvis du følger linket
Avatar billede clawhammer Nybegynder
15. september 2003 - 20:42 #21
det lyder som en god forstærker... men kender du en der måske er lidt billigere?
Avatar billede kennyb Nybegynder
15. september 2003 - 20:43 #22
kan lige prøve at finde en... Men den der spiller 6x90 watt.. det er de færeste der er billigere der kan det!
Avatar billede kennyb Nybegynder
15. september 2003 - 20:45 #23
http://www.hifiklubben.com/dk/show.php?folder=41&product=AVR1404SI&PHPSESSID=fbd029138fb6528596fa9b67be957b0b

spiller godt nok kun 5x75 ( det er okay meget alligvel) og den er selvfælgelig ikke lige så god!
Avatar billede clawhammer Nybegynder
15. september 2003 - 20:48 #24
det er en helt anden pris... hvad ville du vælge, og kan den spille de sony højtallere helt op?
Avatar billede kennyb Nybegynder
15. september 2003 - 20:51 #25
til dit behov ville jeg nok vælge SONY'en...! De er også meget nemme af finde ud af.!
Avatar billede clawhammer Nybegynder
15. september 2003 - 20:53 #26
okay, men det link til sony.. er et bare en forstærker eller et surround system
Avatar billede clawhammer Nybegynder
15. september 2003 - 20:54 #27
alså højtallere
Avatar billede kennyb Nybegynder
15. september 2003 - 20:56 #28
det er kun reciever.,,,!
Avatar billede clawhammer Nybegynder
15. september 2003 - 20:57 #29
okay.. kan du ikke finde nogle højtalere
Avatar billede kennyb Nybegynder
15. september 2003 - 20:59 #30
ikke lige nu,,
Avatar billede clawhammer Nybegynder
15. september 2003 - 21:01 #31
ok
Avatar billede dytti Novice
15. september 2003 - 23:59 #32
JEg vil til hver en tid vælge Yamaha forstærker og JBL højtalere.
Har det selv, og har altid været vild med den dejligt neutrale, men magtfulde lyd
Avatar billede venturer Nybegynder
16. september 2003 - 15:01 #33
Da jeg så "Valg af højtalere og forstærker?" tænkte jeg RELIGIONSKRIG!!!... Så jeg vil også lige blande mig :)

Men først... Hvad forstår du ved en "fornuftig" pris?
I mine øre (når det skal være til bl.a. DVD) tænker jeg noget omkring 10-20.000.

Det kan godt være det er i overkanten, og du kan også sagtens få god lyd til mindre.
Uanset hvad vil jeg forslå noget som Harmon Kardon eller Denon. Begge mærker kan fås i stort set alle prisklasser og til alle formål.
Hvad højttalere angår foretrækker jeg selv B&W, men ved at Dali og JBL også er er gode (og alle tre mærker kan få i alle prisklasser).

For at finde det helt rigtige er det vigtigt at du IKKE lægger for meget vægt på hvad vi andre skriver herinde. Nu har du hørt forslag til forskellige mærker... Lad det være ved dét.
Det næste du skal gøre er at vandre ned i f.eks. HiFiKlubben og se dig lidt omkring. Tag en snak med dem i butikken og udvælg 2 (måske 3) forstærkere du mener kunne være aktuelle. Lyt til dem på de samme højttalere (det hjælper de gerne med i butikken). Find så 2 sæt højttalere du mener er noget værd og lyt så til dem på den forstærker du vælger.

Det er dig og DIG alene som kan afgøre om anlægget har den lyd du ønsker.

Clawhammer forslog at anlægget skal kunne dekode DTS. Dette er langt fra en nødvendighed. Det er rigtigt at DTS kvalitetsmæssigt er bedre end DD (Dolby Digital). Men forskellen er først rigtig hørbar på anlæg i den dyere ende.
Dog skal det siges at de fleste forstærkere idag kan dekode både DD og DTS.
Avatar billede venturer Nybegynder
16. september 2003 - 15:04 #34
...og med Clawhammer mener jeg selvfølgelig kennyb :o)