Avatar billede ziko Nybegynder
23. september 2003 - 13:00 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Vejl. om IT-Supporter

Hej!
Jeg går på 2. HTX nu og overvejer at skifte retning til evt. IT-Supporter. Men jeg har læst lidt forskellige debat der har været omkring uddannelsen her på siden. Så vil jeg høre nogle kan anbefale denne uddannelse? Fx hvilke skoler man får mest ud af, helst i Midt- og Vestjylland. Vil i tro det giver et plus at man har gået på HTX i 1.5 år for praktik pladsen?

Søger også nogle hjemmesider hvor der står lidt generalt omkring uddannelsen ?
Avatar billede medions Nybegynder
23. september 2003 - 13:05 #1
Hej Ziko...

Jeg fraråder dig at gå igang med IT Supporter uddannelsen eftersom uddannelsen ikke er særlig bred og ikke særlig god! -Undervisningen er enormt ringe og firmaer vil hellere have Datafagteknikere end IT Supportere!

Jeg er selv igang med en udd. som Datafagtekniker, og vi hører heletiden at IT Supporter udd. er noget øv!

IT-Supporter udd. : 2 / 3 år
Datafagtekniker udd. : 5 år

Du kan tage disse 2 udd. på Jylland i Vejle og Sønderborg, jeg ved ikke om du kan tage dem længere oppe, men det tror jeg nu oxo man kan...

//>Rune
Avatar billede morten_leth Nybegynder
23. september 2003 - 13:06 #2
personligt er jeg igang med at tage den på Vejle tekniske skole... og der er det sgu fint nok... men det du nok skal være klar over er at det er MEGET svært at få læreplads... nogen (som mig) kan være heldig og få en læreplads men det er kun meget få der får det.... jeg går i en klasse med 24 elever... og der er der 4 der har læreplads... resten er i det der hedder skolepraktik hvilket betyder at det er uddannelsen på skolen... med hensyn til om det er et plus at du har gået på htx ved jeg ikke... jeg ved en af mine klassekammarater... en god kammarat også... har taget en gymnasial uddannelsen før han gik ind på denne uddannelse.. og han har ikke læreplads... men man kan jo være heldig.... Held og Lykke herfra....
Avatar billede snowball Novice
23. september 2003 - 13:13 #3
Prøv og læs lidt på http://www.itdata.net/eucsyd/ - så kan du se hvad du skal igennem hvis du vælger at tage uddannelsen på EUC Syd i Sønderborg (hvilket efter min egen erfaring og efter hvad jeg har hørt om de andre skoler, er et meget klogt valg!)

Umiddelbart vil jeg ikke tro at 1½ års HTX er en fordel. Måske en smule, men ikke ret meget. Men som de andre også er inde på, så det meget svært at få en læreplads.

medions: Mht. din påstand om at undervisningen er ringe, så kommer det i meget høj grad an på hvilken skole du tager uddannelsen på. I mit forløb som Datamekaniker (det som nu hedder Datafagtekniker) har jeg været på 3 forskellige skoler: Vejle Tekniske Skole, EUC Midt (Viborg) og EUC Syd (Sønderborg). Vejle var OK. EUC Midt var en total fiasko da vi elever vidste mere end lærene gjorde om de nye ting de skulle undervise os i. EUC Syd er min helt klare favorit, og her har jeg (heldigvis) taget alle perioder på nær 2. Lærene der ved virkelig meget, og undervisningen er god og afvekslene.

Snowball
Avatar billede ziko Nybegynder
23. september 2003 - 13:22 #4
Okay..! Vil det være nemmere at få en praktik plads som datafagtekniker ?
Avatar billede snowball Novice
23. september 2003 - 13:29 #5
ziko: Ikke nødvendigvis. Personligt tog det mig ca. ½ år og utallige ansøgninger inden jeg fik min læreplads. Oven i det måtte jeg endda flytte knap 100KM da der på det tidspunkt ikke var noget at få i det område jeg boede i dengang (Vejle, Kolding, Horsens, Fredericia). Fik at vide jeg kunne søge igen 2 år senere da de så havde nogen der var udlært, men det kan kan jo ikke bruge til ret meget når man står i situationen.

Jeg vil næsten gå så langt og sige, at du ikke skal begynde på uddannelsen med mindre du har en aftale med et firma om en læreplads, for SKP (praktik på skolen) er ofte et dårligt sted at ende.

Snowball
Avatar billede morten_leth Nybegynder
23. september 2003 - 13:30 #6
nej det tværtimod sværre.... min ene kammarat valgt uddannelsen som datafagtekniker... men han har fået læreplads som it-supporter... og han tager resten af hans uddannelse i skolepraktik... og der er ingen af dem jeg kender der har fået læreplads som datafagtekniker...
Avatar billede morten_leth Nybegynder
23. september 2003 - 13:32 #7
SKP.... nej jeg vil ikke sige det er dårligt... det kræver bare man har meget selvdiciplin... hvilket jeg nok må indrømme.... der er mange der ikke har... og det er klart det går også ud over de andre.. da de bliver forstyrret... men SKP kan godt være godt... det var det for mig.. jeg lærte noget... men som sagt... det KRÆVER MEGET selvdiciplin...
Avatar billede snowball Novice
23. september 2003 - 13:43 #8
morten_leth: Når jeg skriver at SKP ofte er et dårligt sted at ende, så mener jeg det ögså ud fra det synspunkt at mange firmaer ofte ser ned på personer der har været i SKP, fordi de ikke mener de kan så meget som dem der har en "rigtig" læreplads i et firma. Jeg gik i klasse med en der var SKP i starten af uddannelsen, og han fik ofte det indtryk at firmaerne ikke ville have ham fordi de ikke mente han kunne så meget - til trods for at han er dygtig. Dermed ikke sagt at det er nogle scooterhjerner der er i SKP, men jeg ved flere af dem er i SKP er der af en årsag ud over den "normale" ;)

Snowball
Avatar billede morten_leth Nybegynder
23. september 2003 - 14:17 #9
enig snowball.... jeg misforstod bare lige dit tidligere synspunkt.. men det er jo også fordi de ved de har muligheden for at kunne lave ingenting... og det har de jo.... det der slet ingen tvivl om... der bliver kun holdt en smule øje med hvad de laver... derfor KAN de lave ingenting... også derfor jeg sagde man skal have meget selvdiciplin.... men synes egentlig heller ikke det er fair af firmaerne at udelukke folk fordi de har været uheldige og ikke har fundet nogen lærepladser.... for der er sgu mange der kan deres kram af mine kammerater.... ISÆR ham der har været en tur på GYMN...
Avatar billede medions Nybegynder
23. september 2003 - 15:10 #10
Morten_leth> Så må vi da lige slå hovederne sammen! -jeg kommer over på vejle til Marts! (Er på lærepladsen lige for tiden)

Snowball> Mit første skoleforløb har jeg taget på CEU Kolding, og det var en ren fiasko, vi kunne mere end lærerne!!!

Så jeg glæder mig meget til at skulle starte på Vejle!! ;o)

//>Rune
Avatar billede webmasterdk Praktikant
23. september 2003 - 16:09 #11
snowball >> nu siger du at du er glad for sønderborg.
Har du haft noget af dit grundforløb i sønderborg?
For der synes jeg at kvaliteten af undervisningen/lærerne er meget svingende.
Avatar billede ziko Nybegynder
24. september 2003 - 14:55 #12
Øhh findes der nogle hjememsider hvor man kan evt skrive et CV, eller finde praktik pladsen indenfor disse 2 uddannelser.
Avatar billede webmasterdk Praktikant
24. september 2003 - 15:00 #13
Avatar billede snowball Novice
24. september 2003 - 15:09 #14
webmasterdk: Nej, tog grundforløbet i Vejle.

Snowball