Avatar billede nez Nybegynder
25. september 2003 - 16:58 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvad står A/S og hvad er det?

Hey.. Jeg skal burge noget om A/S for at kunne skrive en "rapport" om det.. Kan ikke finde en skid grunlæggende for det, derfor vil jeg se om der er nogen der kan hjælpe.. Har søgt på google, men den finder ikke rigtig noget..
Skal bruge:
Hvad er A/S
Hvad står det for
Hvad er det
osv. alt hvad der kan komme ind under det...!!
Vil gerne sætte en del point på spil, da det er meget vigtigt.. ikke fordi jeg er for sent på den eller noget, men kan bare ikke finde noget om det...
Avatar billede andjak Nybegynder
25. september 2003 - 17:03 #1
der står noget om det her: http://www.startfirma.dk/art_show/17
Håber det kan bruges :)
Avatar billede rangerbs Nybegynder
25. september 2003 - 17:03 #2
mener at det står for "aktie selvskab"

men er ikke helt sikker
Avatar billede =maddog= Nybegynder
25. september 2003 - 17:04 #3
A/S = aktieselskab.
I et aktieselskab bedrager investor gennem en aktie. Investor hæfter derfor kun med indskudet (aktieposten) i tilfælde af konkurs.
Dette skal skal ses i modsætning til et I/S (interessantselskab), hvor investor (interessanten) hæfter med hele sin personlige formue.
En mellemting kaldes et kommanditselskab, hvor menige investorer hæfter med indskudet og bestyrelsen hæfter personligt.
..... så vidt jeg husker.
Avatar billede googolplex Novice
25. september 2003 - 17:04 #4
Aktieselskab :)
Avatar billede =maddog= Nybegynder
25. september 2003 - 17:05 #5
bedrager = bidrager
sikke en bummert!!!!!
Avatar billede googolplex Novice
25. september 2003 - 17:06 #6
Lidt mere:

Aktieselskaber – generelt.

Definition på et aktieselskab er et erhversdrivende selskab, hvis deltageres hæftelse er begrænset til den af den enkelte aktionær indskudte kapital. Det betyder også at den enkelte aktionær ikke hæfter personligt for selskabets forpligtelser.
Den samlede aktiekapital skal være på mindst 500.000 kroner igennem hele selskabets levetid.
Stiftelse af et aktieselskab kan ske af en eller flere stiftere, men der stilles dog krav om at mindst en af disse skal være bosat her i landet.
Når man ønsker at stifte et aktieselskab, skal der oprettes et såkaldt stiftelsesdokument, som skal indeholde:
-    Stifterens navn, stilling og bopæl
-    Tegningskursen for aktierne
-    Frister for tegning og indbetaling af aktierne
-    Tiden inden hvilken den konstituerende generalforsamling skal afholdes
-    Hvorvidt selskabet skal afholde omkostninger ved stiftelsen og i bekræftende fald de anslåede omkostninger
-    Udkast til vedtægter for selskabet

For så vidt angår vedtægterne skal det bemærkes at kravet til disses indhold fremgår af Aktieselskabsloven § 4. Det faktum at udkastet til vedtægterne er indeholdt i stiftelsesdokumentet er ikke til hinder for at man siden kan ændre vedtægterne.
Stiftelsesdokumentet skal desuden indeholde oplysninger om nedenstående såfremt der er truffet beslutning herom:
-    Apportindskud (indskud i form af andet end penge)
-    Evt. fordele for stiftere eller andre
-    Overtagelse af andre værdier end kontanter på anden måde end mod vederlag i aktier
-    Indgåelse af aftale med stiftere eller andre, som må påføre disse betydelige økonomiske forpligtelser

Aktieselskabet skal have en bestyrelse på minimum 3 medlemmer som vælges af generalforsamlingen.
Bestyrelsen skal ansætte en direktion bestående af 1 til 3 medlemmer medmindre vedtægterne kræver en større direktion. Man bør dog være opmærksom på at flertallet af bestyrelsens medlemmer skal være personer der ikke er direktører i selskabet. Direktører og mindst halvdelen af bestyrelsen skal have bopæl her i landet.
Bestyrelsen og direktionen forestår ledelsen af selskabets anliggender. Bestyrelsen skal desuden sørge for en forsvarlig organisation af selskabets virksomhed.

Direktionen varetager den daglige ledelse af selskabet og skal derved følge retningslinjer og anvisninger fra bestyrelsen.

Dispositioner, der efter selskabets forhold er af usædvanlig art eller stor betydning kræves dog bemyndigelse fra bestyrelsen
Avatar billede nez Nybegynder
25. september 2003 - 17:07 #7
tjaaa, kan jeg jo ikke bruge til at i sidder og skriver det der.. det er sådan set godt nok, men det skal være en "rapport" som fortæller mere grundlæggende osv.. For eksempel hvordan man vælger sådan et, og hvad det går ud på osv... alt sådan noget...
Kan I klare det??
Avatar billede andjak Nybegynder
25. september 2003 - 17:07 #8
Kort fortalt:
Aktieselskab - A/S'et kan stiftes af en eller flere personer og skal anmeldes til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Der er et kapitalkrav på min. 500.000 kr., og man hæfter for den indskudte kapital. Det er de færreste iværksættere, der vælger at etablere deres virksomhed som et aktieselskab.
Avatar billede andjak Nybegynder
25. september 2003 - 17:12 #9
Her står der noget om hvorfor man skal vælge A/S som selskabsform: http://www.startguiden.dk/valg_virksomhedsform_st/0/2
Avatar billede exp Juniormester
25. september 2003 - 17:14 #10
nez >>
Din kommentar 25/09-2003 17:07:05 giver jeg ikke meget for - det er ikke et lektieforum.
Du har fået nogle gode hints og links, skriv selv din rapport

Morale:
http://expfaq.1go.dk/?id=53#lav_mine_lektier
Avatar billede =maddog= Nybegynder
25. september 2003 - 17:25 #11
nez> du har fået rimelig mange gode kildesider og information. det skulle nok være muligt at lave en rapport på det. personligt er jeg bare glad for at jeg (bortset fra et par småfejl) stadig kan huske det grundlæggende.
Avatar billede nez Nybegynder
25. september 2003 - 17:58 #12
yes ved det... sendte kommentaren for sent jo.. ved det godt.. er taknemlig for det jeg har fået... Ved godt jeg selv skal skrive.. men kan jo ikke bruge 3 linjer og skrive 4 sider rapport om det...!!!
Mange tak for hjælpen drenge og piger...
hygge
Avatar billede exp Juniormester
25. september 2003 - 18:09 #13
Du skriver bare noget om hvilke overvejelser en firmaejer gennemgår, inden han lader sig børsnotere.
Er der marked for aktierne?
Vil det hjælpe?
Markedsstrategi?
etc
Avatar billede htmlkongen Novice
06. oktober 2003 - 15:54 #14
For at være et aktie selskab skal det ikke være børsnoteret :D
Avatar billede googolplex Novice
08. oktober 2003 - 22:09 #15
Takker for point :)